Hej.

Gjorde en liten snabb besiktning av täcklocken på södersidan av kåken. Kan tilläggas att vi köpte huset förra våren.

Iallafall, upptäckte att de lagt täcklocken för tajt med "plåtkjolen" som delar fasaden på mitten på huset. Det har lett till att täcklocken har spruckit lite längst ner och några har blivit lite kexiga.

Har givetvis tänkt att åtgärda detta. Men då är frågan ska man ge sig på detta nu? Vill ju ta alla lock på södersidan och att hinna detta i höst känns tajt.

Och så det där med att måla på hösten. Har lärt mig att det inte heller är optimalt. Vågar man vänta med detta till våren och då byta hela söder sidan kanske även en del på resterande sidor och då även passa på att ev måla om hela kåken. (Vill byta färg) från svart till någon ljus grå nyans.

Men som sagt vågar man ta detta till våren eller ska man riva igång detta projekt nu???

/Micke
 
Täcklock? Plåtkjol? Måla vad? Byta hela södersidan?

Jag (och säkert många andra) förstår inte ett skvatt :confused:

Här passar nog det gamla talesättet att en bild säger mer än...
Lägg upp en bunt bilder och förklara igen! Långsamt, tack :)
 
Grunda och 1 strykning gör du nere innan brädorna är uppe. Det kan du ju göra på ett torrt ställe. Så då räcker det med en dag som är torr så att säga. Risken är väll att det blir ett större projekt än man tänkt och hösten kommer rätt snabbt nu.
 
Ska du byta panelen på södersidan, som jag tror är en gavel och du menar att locken på lockpanels väggen är murkna i ändarna så vänta tills våren. Det spelar väl ingen roll om bräderna är kass om du skall byta dom. Nu är det för vått så långt in på dagen att du inte hinner måla innan det blir för fuktigt igen på kvällen.
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Alla sidor på huset är gavlar för det är helt fyrkantigt ;

Ska inte byta all panel (endast täcklock) med fasadkjol menar jag denna.

/Micke


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Offerbrädor alltså ;)
 
  • Gilla
memike
  • Laddar…
Precis, jävligt klantigt av tidigare ägare att lägga dem nästintill dikt an plåten så när det regnar så sugs det upp fukt längst ner i kanterna.

Någon som vet vilket avstånd man bör hålla till plåtkanten?
 
memike skrev:
Precis, jävligt klantigt av tidigare ägare att lägga dem nästintill dikt an plåten så när det regnar så sugs det upp fukt längst ner i kanterna.

Någon som vet vilket avstånd man bör hålla till plåtkanten?
3cm är rekommendationerna har jag för mig.
 
Jag bytte fasad i somras. Jag visste inte om någon rekommendation men jag körde med 2 ihoplimmade 15mm läkt som distans. således 3 cm.

Det är jä**ligt trångt att komma åt och måla ändträet trots 3cm (förutsatt att man inte vill kladda ner plåten). Mitt bästa tips där är att använda en gammal tandborste som pensel. fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har jag varit du skulle jag ha kapat alla locken högre upp, satt en ny plåt där med rätt mått och en liggande bräda mellan den ny och gamla plåten, jobbet minst halverat :)
 
Kurtivan skrev:
Har jag varit du skulle jag ha kapat alla locken högre upp, satt en ny plåt där med rätt mått och en liggande bräda mellan den ny och gamla plåten, jobbet minst halverat :)
Det låter som en skrivbordstanke. Troligen svårt att göra i praktiken, måste ju finnas något att fästa plåt och lock i t.ex. Och hur får man in plåten bakom panelen? Sen låter det inte som att det blir vidare snyggt heller.
 
Ja låter, men det är det inte. :)
Plåten med ett 5mm 90 graders veck fästs utanpå underpanelen där spåret för 5 mm instick körs upp med ett multiverktyg medan locken är utböjda med hjälp av distanser.
En bredare midja på huset, om det är snyggt eller ej vet vi inte då vi inte ser helheten, vi har skilda uppfattningar om den saken.
 
vectrex skrev:
Jag bytte fasad i somras. Jag visste inte om någon rekommendation men jag körde med 2 ihoplimmade 15mm läkt som distans. således 3 cm.

Det är jä**ligt trångt att komma åt och måla ändträet trots 3cm (förutsatt att man inte vill kladda ner plåten). Mitt bästa tips där är att använda en gammal tandborste som pensel.
Fantastiskt tips med tandborste! Har haft liknande problem men kom aldrig på den geniala lösningen - stort tack!
 
Dalbotös skrev:
Fantastiskt tips med tandborste! Har haft liknande problem men kom aldrig på den geniala lösningen - stort tack!
Och ett annat tips är förstås skydda plåten genom att lägga en bred spackelspade eller liknande mot den under måningen.
 
Byter man fasad så använder man med fördel hela brädor uppifrån och ner. Anledningen till att man delar väggen i dag är för att prefab hus levereras med färdiga gavelspetsar och väggblock med panel på. Så byter man panelen kör med hela bräder så finns inte problemet längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.