Vi har ett tegel hus rödtegel.
Vi ska bygga ut rätt mycket och tänkte ha rödbrunt cederträ.
Men när vi ansökte om bygglov så ville de ha bild på att ceder och tegel funkar bra ihop.

Hon föreslog grå målat ceder.

Vi skulle vilja ha annat.

Någon med bilder på tegel ihop med olika ceder i olika färger.
 
Ta en bild på cederträ och en bild på teglet lägg dem bredvid varandra och visa kommunalarna hur ni tänkt.. de måste väl inte sitta ihop??
 
Vad är det för tegel ni har? Rött, brunt, vitt... ?
 
Om det vore så lätt. Hon trodde inte att rött ceder skulle passa ihop med rött tegel. Så hon ville jag skulle skicka bilder med ceder ihop med tegel. Jag provade som du skrev att sätta ihop. Nu väntar jag på svar om det e godkänt.
 
Kan de faktiskt neka bygglov på att det ej skulle passa ihop? Känns väldigt svårt och bedöma då varje person tycker sitt.
 
De menade att man gata va känsliga byggdes på 50/60talet. Äldsta gatan här runt om.
Så det får inte sticka ut för mycket eller ser annorlunda ut.
 
Kommer röd ceder att förbli röd så länge? Obehandlad drar den åt det grå/gråbruna hållet rätt snabbt
 
Grattis, du har fått en kulturvårdsfascist till bygglovshandläggare... Hoppas du kommer lindrigt undan!
Precis som myrstack skriver så blir ju obehandlat ceder grått med tiden, på samma sätt kan man få andra nyanser genom behandling.

Fråga handläggaren vad hon kan acceptera, så slipper du onödigt arbete.
 
Ha! Vad händer om ens handläggare är färgblind? :D
 
Fortfarande inget bygglov. Handläggaren är osäker på ceder. Och säger det kan bli för mycket.
Vad tror ni oljat ceder mot mitt röda tegelhus?
 
Redigerat:
Det skulle vara bra med en bild på din fasad för att kunna ge råd. Så handläggaren har sett ditt hus och menar att det inte kommer att passa ihop? Det finns ju väldigt många nyanser på tegel.

Hittade ett par slumpmässiga bilder på det på nätet och jag kan väl lite hålla med. Det blir typ samma färg på träet och teglet...?

rotttegel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


cedertra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fattar fortfarande inte om din handläggare inser att ceder ändrar färg med tiden om den lämnas utan behandling.

Kan inte tänka mig att ditt bygglov kommer med villkoret att du måste olja fasaden en gång om året för att hålla kvar det ursprungliga utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.