peternicklas
magda136 skrev:
Eftersom det gick år skogen med WRT1900:n så funderar jag på att göra en tvåstegsraket av nätverket hemma. Först skaffa en skaplig wifi-router som har mognat lite mer (troligen Asus RT-N66W eftersom den är vit) och börja skissa på ett trådat nät med brandvägg. Men jag har svårt att förstå hur mycket jobb det är att bygga en pfsense-router. Jag är ju ändå ingenjör i botten med viss datainriktning, men är rätt obekant med Linux annat än att ha kännt lite på Ubuntu för några år sen. Hur hög är tröskeln att lära sig pfsense?

Bygga ihop en burk klarar jag, har byggt mina stationära datorer sedan -98 :)
Köp denna så slipper du problem, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571. Den är ensam att försörja vårt stora hus i tre plan. täckning i källaren är sådär men de är det 20 cm betong i alla väggar så det är bra att det finns någon täckning överhuvudtaget. Den har använts nu i 2 månader och gjort 1 omstart på den. Mycket nöjd både med prestanda och allt annat.
 
Köpte mig en Asus RT-N66W idag. Det startade ju fint och så. Men. Det verkar som att jag inte har så mycket tur med mina routerinköp nu för tiden... Uppdaterade FW via GUIt och sen vill den inte starta. Så istället för att ha njutit av full hastighet på wifin har jag ikväll surfat nätet efter boot-sekvenser och restoration utilities. Men nu ska jag låta den stå ett par timmar för att skriva till flashen. PUST.

Nästa steg i detta är att läsa mer om pfsense och kanske till vintern göra ett hepp och göra ett whiktigth nätverk.
 
Om jag inte minns helt fel så har Asus routrar en tftp-klient i bootladdaren så det är relativt enkelt att flasha om från scratch.
 
magda136 skrev:
Uppdaterade FW via GUIt och sen vill den inte starta.
Till asus RT-AC66U följde det med en cd-skiva med programvara för att kunna flascha om routern om den tex kajkar vid flaschning. (Finns även att ladda ner).
Så här står det i manualen ImageUploadedByByggahus.se1402177809.908492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
magda136 skrev:
Äntligen ska Telias Thompson-burk slängas ut. Blir med fiber via Utsikt stadsnät och kan välja fritt inom kort. Med många val som ska göras förstås:)

Angående router - jag har kollat på några stycken men har svårt att välja. Jag vill gärna höra synpunkter och allra helst om någon använt någon av dessa.

*Linksys WRT 1900AC och den verkar ju bra. Och dyr. Fördelar är 4 externa antenner, beam forming och nätverkskarta.
*Linksys EA6900. 1000 kr billigare än WRT1900 och ser på pappret ut att ligga nära i spec.
*ASUS RT- 66 och 68-serierna. Har hört att dom blir väldigt varma, annars vet jag väldigt lite om dem...

Någon som använt dessa routrar...? Fler förslag?
Lyssna också med fiberoperatören vad de rekommenderar. Telia skyller på min D-Linkrouter när internet går ner då och då. Men jag undrar jag... Har Telias 100/10 uppkoppling.
 
It is alive again :)
 
imported_Benno skrev:
Lyssna också med fiberoperatören vad de rekommenderar. Telia skyller på min D-Linkrouter när internet går ner då och då. Men jag undrar jag... Har Telias 100/10 uppkoppling.
Det är i såna lägen det är bra att ha en router som ger loggar om vad som händer och där man t.ex. kan se hur det går med DHCP-förfrågningar och såna grejer. De gånger vi haft problem så har WAN-lampan på "fiberboxen" varit släckt (och "fiberboxen" är det ju leverantören som satt hit), men fördelen är att när kundtjänst säger att jag ska ansluta en dator direkt till boxen så loggar jag in till kommandoraden på min router (för den ÄR ju de factor en dator) och kan ge dem de uppgifter de frågar om, göra release och renew på IP-adress och såna grejer.


(Jag skriver "fiberbox" eftersom det egentligen är en router som sitter konfigurerad som enbart switch, den har en WAN där det sitter en fiber med SFP och sen fyra LAN (som alltså fungerar som en switch).)
 
Har inte frågat Bahnhof än, men jag tror inte dom rekommenderar någon särskild box. Eller förresten, är det Utsikt som är nät- och fiberbox-ägare som man ska fråga om rekommendationer..?
 
Demmpa skrev:
Till asus RT-AC66U följde det med en cd-skiva med programvara för att kunna flascha om routern om den tex kajkar vid flaschning. (Finns även att ladda ner).
Så här står det i manualen [bild]
Hittade ganska många trådar på smallnetbuilder om N66U och dessa problem. Visar sig att Firmware Restoration-programmet har en time out efter 15 minuter och där det sen upplyser om att det inte får kontakt med routern. MEN, det finns ett stor men. Och det är att det verkar ta upp till 45min att flasha om burken. Så det är många som har lurats av detta. Men över natten hann routern skriva och komma tillbaka till livet :)
 
Nerre skrev:
Jag valde inte min router för WiFi-stödet utan för att den hade mycket RAM och snabb processor (jag har planer att köra Asterisk på routern, alltså telefonväxel för IP-telefoni, främst för att kunna komplettera vår Siemens S675IP med klienter i mobiler och surfplattor).
Fixade du den lösningen? Jag är ute efter exakt samma och skulle gärna ta emot en guide kring rubbet, dvs från Merlin-->***-->telefonin igång.

:)
 
Nä, jag har inte börjat titta på Asterisk ännu. Den finns i Entware vet jag, men jag har tänkt att jag ska leka lite i en virtuell maskin med Asterisk först innan jag ger mig på att försöka få det att snurra på routern.
 
Någon som testat Cisco RV180 VPN router? Jag har inget behov av trådlöst på den plats i huset där fibern kommer in så jag är mer ute efter en avancerad router med många möjligheter och som klarar att hantera ännu snabbare bredband än 100/100 när priserna förhoppningsvis sjunker framöver. Denna router klarar i närheten av 800 Mbit vardera upp/ner (1200 aggregerat) vilket torde vara mer än man någonsin behöver för en villa...
 
Amatörsnickaren skrev:
t) vilket torde vara mer än man någonsin behöver för en villa...

Det där kommer du ångra att du sa inom 10 år.......:)
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Det går ju som sagt var att stänga av det trådlösa på routern om man inte har behov av det. Det gjorde jag initialt (men sen insåg jag att det faktiskt gav bättre täckning i källaren att ha det påslaget så numera är det påslaget).

På grund av hur marknaden ser ut (försäljningsvolymerna) så är priserna på routrar med trådlöst lägre än priserna på routrar utan trådlöst.
 
Rv180 får inte så bra betyg av användarna verkar det som,. Sen verkar den vara snabb ifall du inte använder brandvägg och spi, då tappar du nästan 10x prestanda. Jag skulle titta på en annan, som mikrotik ccr1009 eller ubiquity edge max.
Själv har jag en mikrotik ccr1036, man kan då ha mycket avancerade regler utan att tappa någon fart alls :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.