Är det någon som vet hur postens svarspost fungerar rent ekonomiskt?

Jag "drabbades" av ett bluffakturebolag, de skickade ut ett underlag för "komplettering" av företagsuppgifter, läser man det finstilta så inser man att det inte alls är bolagsverket som de försöker påskina. Och det kostar massor med tusenlappar om man svarar, vilket jag inte gjort.

Men på ett forum om dessa skojare förslog någon att använda deras svarspost och skicka in massor med blanka svar, så att det blir dyrt för dem.

Fungerar det? Eller betalar de en fast summa till posten oavsett hur många svar de får?

Någon som vet?
 
Det verkar ju inte rimligt att det skulle vara samma standardbelopp oberoende av trafikmängd.

Här finns en som vet i alla fall :rolleyes:
Posten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ligger ju posten nere så svårt att hitta pris. Men tror nog dom betalar per svar.

Men blir inte kostnaden högre för dig som måste skaffa kuvert?
 
Tänkte mer på vikt A4 med svarsaddressen stämplad från ett enkelt stämpelkit. För att spara toner i skrivaren.

En 500 packe med papper (29 kr på CO) skulle kunna ge 1000 svar till dem, får de betala ex. 5kr st så...
 
Antagligen samma dynga jag fick. Författade en kort epistel som jag stoppade i svarskuvertet och postade.:p
 
Börjar inte rättsväsendet hinna ikapp dessa bluff-fakture-företag?
Har för mig att jag läst om domar, men vet inte säkert, för jag är inte själv i riskzonen.
 
Njaa, just det här bolaget anser sig verka från Estland.

Tittar man på deras hemsida så har de ett rätt "lustigt" upplägg. De hävdar att de tillhandahåller en registertjänst, man får betala för att de registrerar företagsuppgifter. Men under rubriken sekretess, så lovar de dyrt och heligt att det aldrig någonsin skall lämna ut registeruppgifterna till någon annan...

Tittar man på forumet hos svensk handel så är där en person som hävdar att han funnit en koppling till ett svenskt kommanditbolag, med en utpekad fysisk person (här i Stockholm). Men jag har inte riktigt sett hur han gjort den kopplingen. Så det skulle kunna vara ett falskt utpekande.
 
Fotografen skrev:
Antagligen samma dynga jag fick. Författade en kort epistel som jag stoppade i svarskuvertet och postade.:p
Vet inte om du menar att du faktiskt skrev något på svarsblanketten, det påstås att de sysslar med att förfalska namnteckningar. Så jag skulle aldrig skicka något med företagsuppgifter till dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.