Y
Blev riktigt sugen på luna aiwc1/2"thm, mini mutterknackare.
Dock tveksam till sitt pris = 2500kr. (För ca 4000 fick man helt kitt med kompressor och annan bröte.)

Jag undrar om någon har sett denna till lägre pris, eller någon liknande mini-knackare för runt 1000kr?

aweaweawe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte vad som är definitionen av mini men jag köpte en hazet 9012-1 SPC 1/2 tums dragare för just över 1000 lappen på ebay från tyskland. 1000Nm lösdragning och 850 åtdragning.
Givetvis dubbelhammare osv.
De har även mer slimmade modeller.
 
Jag vet inte heller vad en mini-mutterknackare är, men jag tycker mig förstå att den du vill ha är 1/2"?

I så fall kan jag säga att jag är nöjd med min Scorpio http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1515

Du får tänja budgeten en smula.

Finns också i en sats med lite hylsor och sånt http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=3088

Notera dock att det smaskiga momentet på 1350 Nm är vid åtdragning. Vid lossning är den lite svagare, jag har för mig att den lossar med 950 eller nåt sånt.
 
Tänk på att de där starka mutterdragarna kräver enormt mycket luft (transienta luftuttag). Långa och smala slangar gör att de fungerar dåligt. Jag köpte en riktigt fin kompositmaskin i våras i USA. Det blev en stor besvikelse när den inte levererade bättre än min gamla skitmutterknackare från Jula. Jag kommer att lösa problemet med en 10 liters mellantank med korta och grova slangar till själva dragaren. Planen är att använda en brandsläckare inbyggd i en plyfalåda. Gärna med lite mätare också. En fördel med den nya maskinen är att den alltid öppnar med maximalt vridmoment och skruvar åt med valbart begränsat moment. Det är en bra funktion.
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Tänk på att de där starka mutterdragarna kräver enormt mycket luft (transienta luftuttag). Långa och smala slangar gör att de fungerar dåligt. Jag köpte en riktigt fin kompositmaskin i våras i USA. Det blev en stor besvikelse när den inte levererade bättre än min gamla skitmutterknackare från Jula. Jag kommer att lösa problemet med en 10 liters mellantank med korta och grova slangar till själva dragaren. Planen är att använda en brandsläckare inbyggd i en plyfalåda. Gärna med lite mätare också. En fördel med den nya maskinen är att den alltid öppnar med maximalt vridmoment och skruvar åt med valbart begränsat moment. Det är en bra funktion.
Det är dock stor skillnad på ifall man köper en dragare med dubbelhammare. De kräver betydligt mindre luftmängd för att ge samma moment.

men som jag sa, kolla på ebay.com och handla därifrån. Finns stora pengar att spara alternativt få bra maskiner till samma pris.

Man ska alltid ha 1/2 tums slangar från kompressorn till de luftkrävande maskinerna som slipmaskiner/mutterknackare/blästerskåp då små slangar ger dålig funktion.
 
Redigerat:
Jo, den nya har dubbelhammare och en massa fina features, men 25 meter 3/8-slang är inget recept för riktig funktion. Och det är fast installation, så det är inget att göra åt den saken. Manualen säger max 25 ft. 1/2"-slang
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.