Hej
Mitt fritidshusbygge har dragit ut på tiden endel då bygglov och avstyckning av tomt gått betydligt långsammare än beräknat men ett tekniskt samråd är snart här och jag har nu funderingar på dimensionering av takbalkarna. Taket har pulpettak med en bärande vägg nära mitten så längsta spännvid är 4 meter. Inga takstolsr alltså utan jag lägger takbalkarna direkt på hammarbandet.
Tanken är att lägga 2 st 195x45 på varandra (så jag får 390 mm isoleringsutrymme) som jag förbinder med spikplåt men frågan är hur jag beräknar hållfastheten på detta? Snösonen är ca 4.5 (Åre)
Enligt Moelvens beräkningsprogram räcker en 280x45 kertobalk men 2 ggr 195x45 blir billigare och isoleringsutrymmet blir som jag tänkt.
Någon som kan räkna på detta eller vet hur man gör?
Träguiden har ju lite tabeller men dom sträcker sig inte till snozon 4.5

Mvh
E
 
Ingen som kan beräkna nedböjning av en takbalk eller har en tabell som går längre än Träguidens? Jag får nog ta fram dom gamla Fysikböckerna snart!
 
kan någon tipsa om en konstruktör som kan göra denna beräkning åt mig då? eller om det är någon som tycker att det ser rimligt ut?
Visa bilaga Bärande mellanvägg.pdf
 
  • Gilla
larsgosta
  • Laddar…
Hejsan. Jag har räknat på det åt dig och dimension 45x390 är tillräckligt ur hållfasthetssynpunkt. Har räknat med c-c 1200mm mellan takstolarna och att taket kommer kläs med tegelpannor.
Man brukar oftast inte göra balkarna så höga och smala pga risk för vippning. Men om du fäller in den som du ritat och sedan bygger ihop det med tvärreglar så ska det inte vara några problem.
Tänk på att din bärande vägg ska vara dimensionerad för att bära ca. 2300kg/m (utan att veta vilka dimensioner du valt så ser den lite klen ut på ritningen)
Mvh Marcus
 
Tack för hjälpen mdab!
-vad har du räknat med för total last på taket?
den bärande väggen har jag tänkt göra i 45x90 c-c600 -räcker det för belastning 2300kg/m?
yttertaket blir ju råspont och sen blir det glespanel 21x70 eller liknande så någon risk för tippning ser jag inte
//E
 
Jag har räknat med snölast 4,5kN/m2 + 0,95kN/m2 i egenvikt (alltså ett ganska tungt tak). Har satt nedböjningsgräns till 10mm och det klarar sig med marginal.
Dimensionen på väggreglarna beror på hur högt i tak du har (alltså knäcklängden). Enl. din ritning ser det ut som att du kommer ha ca. 2,7m i takhöjd och då skulle jag gå upp en dimension på väggregel. Alltså till 45x120.
 
Ja det är ca 2,7m i takhöjd
då går jag upp till 45x120. Som jag har grubblat på detta och så löser det sig på detta eminenta sätt !!!
Stort stort tack för hjälpen, använder du något beräkningsprogram eller bara enkla fysiska formler?
-jag kommer dessutom att ha plåttak så det bör då klara sig med marginal, frågan är på hur många ställen man bör sätta ihop dom två 45x195 som bildar balken på 45x390 eller har det inte så stor betydelse?
Balken kommer dessutom att skarvas på den bärande mellanväggen så upplagslängden blir då 60mm/ takbalk -räcker det?

//E
 
Reaktionskraften för väggen knappade jag in i Autocad men det övriga är handräknat.
Välj virkeskvalitet C24 så går det bra med 60mm upplagslängd.

Undrar du hur tätt du ska sätta spikplåtarna (antar att det är med spikplåtar som du tänkt sätta ihop balkarna?) så vet jag faktiskt inte. Kraften kommer ju uppifrån så de borde inte behöva vara speciellt tätt kan man tycka...
 
Nu är jag ingen konstruktör, men att spika ihop 2st 45x195 med hjälp av spikplåtar, är ju väldigt långt ifrån en homogen 45x390 sett ur hållfasthetssynpunkt.

Jag hade skruvlimmat plywoodremsor på båda sidor istället för spikplåtar.

Nu är det ju möjligt att 45x390 är så pass överdimensionerat att det fungerar bra ändå, men att räkna på hur denna spikplåtsskarvade konstruktion uppför sig är betydligt mer komplicerat än att räkna på hur en homogen regel beter sig.
 
Skruvlimma med plywoodremsor är ingen dum idé men egentligen spelar det ingen roll. Då den här balken är stagad med tvärreglar och spont så kan den inte böja sig i veka riktning, den kan inte böja sig kring sin egna axel och den kan inte vrida sig. Så i det här fallet så är det inte alls mer komplicerat än en homogen balk.
Hade det handlat om en nockbalk hade det vart en annan femma.
 
peternicklas
vectrex skrev:
Nu är jag ingen konstruktör, men att spika ihop 2st 45x195 med hjälp av spikplåtar, är ju väldigt långt ifrån en homogen 45x390 sett ur hållfasthetssynpunkt.

Jag hade skruvlimmat plywoodremsor på båda sidor istället för spikplåtar.

Nu är det ju möjligt att 45x390 är så pass överdimensionerat att det fungerar bra ändå, men att räkna på hur denna spikplåtsskarvade konstruktion uppför sig är betydligt mer komplicerat än att räkna på hur en homogen regel beter sig.
Jo det är rätt som du skriver. Att lägga 2 balkar ovan på varandra är mycket svagare än en balk med full höjd.
Men ser man till så att de båda balkarna är fixerade till varandra så blir det bra. Limning mellan dem samt spikplåt på sidorna. Blir samma princip som en limträbalk.
 
mdab
Har du räknat med kvalitet C24 i både takbalkar och den bärande väggen eller behövs det bara på takbalkarna (antar att det räcker med takbalkarna)
 
Nej det stämmer, det behövs bara i takbalkarna.
 
Ska till att börja detta bygge nu men funderar på viken skarvmetod på takbalken som är bäst?
Egentligen spelar det ju ingen roll i och med att mellanväggen är bärande så balken behöver ju i teorin inte äns sitta ihop men jag funderar på om jag kan förskjuta skarven mellan den övre och den undre regeln för att på så vis kunna ha lite "spelmån" på vart jag kan sätta den bärande väggen. Har jag skarven helt rak så måste placeringen av väggen hamna precis mitt på skarven.
-vad tror ni? skarv1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller

skarv2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad tror ni?
Kan jag använda mig av den förskjutna skarven?

//E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.