Jag ska lägga om golvet i nästan hela min lägenhet.

När jag har tittat under det existerande golvet i det första rummet så ser jag att underlaget består av följande:
- Ett tjockt lager grus (på betong)
- Ett lager åldersbeständig plast (huset är byggt på 70-talet och plasten har troligtvis legat sedan dess)
- Spånskiva
- Plastmatta

Golvet jag ska lägga är ett modernt laminatgolv och jag undrar hur ni skulle ha gjort detta. Skulle ni ha behållt några lager? Jag känner att jag inte kan ta bort gruset för golvnivån blir för långt ner och det blir för högt att lägga det direkt på plastmattan, framförallt med underlagsfoam också...
 
Jag har spontant svårt att se hur du skulle kunna ta bort något förutom plastmattan (som knappast är värt besväret) utan att göra större ingrepp i golvuppbyggnaden. Vad hindrar en förhöjning på 8-10mm?
 
Låt spånskivan ligga kvar och lägg nya golvet ovanpå (inte under he-he...).
 
Ska du ha mer eluttag och/eller datauttag? Isåfall kan det vara ett lämpligt tillfälle att lägga in kanalisation i gruset. Du kanske vill ha ett teknikrum någonstans där du har TV, surroundanläggning, digitalbox mm och sedan TV någon annanstans? Isåfall kan du lägga ner en 50mm slang i gruset, en sån går bra att dra HDMI igenom.
 
Jag tror nog du ska slå ifrån dig att lägga laminat på grus...
Möjligen att du skulle kunna flytspackla på gruset så att du binder ihop allt grus med flytspacklet men det känns som en dålig lösning...
 
Är det verkligen grus? Sand är ju annars vanligt..
Men känn hur hårt mattan sitter, går det lätt så ta bort. Annars lägg foam och laminaten ovanpå allt!
 
Tack för alla svar!

Mattan lossnar enkelt så det blir att lägga på spånskivan. Att lägga direkt på den är inte så bra för jag har plockat bort en garderob som stod direkt på spånskivan så då måste jag fylla ut med något där.

Det är i princip ingenting som hindrar en förhöjning förutom en övergång till ett annat golv som nu ligger helt i nivå med plastmattan men det fixar nog en bra list så att det inte märks.

Tipset om kanalisering var lysande, men det behövs inte den här gången.

Jag kan ha fel i att kalla det grus, men det är i så fall väldigt grovkornig sand i min mening :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.