Hej!

Bor i ett betonghus från 1950. Källaren har i alla år hage en limmad heltäckningsmatta som vi slet t för ca. 3 år sedan. Under sommaren blir källaren fuktig och luktar lite skumt. Inte mögel, men instängd fukt. VI har vidöppna fönster under dagen och en avfuktare under natten. Under vintern är källaren klart mer behaglig, ingen lukt alls.
Vad bör tilläggas är att det är kedjehus, vi sitter fast i varandras garage/vardagsrum kan man säga. Alltså är ungefär halva grunden inte dränerbar. Jag har pratat med två snickare, och den ena säger att man bör dränera. Den andra säger att man för kostnaden, och för att slutresultatet knappt skiljer, att man bör isolera grunden istället.

Isoleringen ska du vara att gräva ner till plattan, låta torka, stryka tjära på grunden, sedan en platon-skiva (stavning?) och sedan cellplast. Sedan ösa på schaktmasdorna igen. Man får sedan göra innerväggarna i källaren med samma Platon-skiva och gips ovanpå.

Vad säger ni som kan? Vad är mest effektivt?
 
Om man gräver upp kring huset så är det väl smartast att både dränera och isolera? Man ska ju ändå gräva upp.

Välkommen till forumet!
 
En sak som är säker är att ni säkert har självdrag i huset?
Problemet med lukten är nog delvis beroende på att man får ingen eller väldigt lite ventilation under sommaren och bra ventilation på vintern.
Du kanske borde fundera på att sätta in någon form av forcerad ventilation som då ser till att det ventileras kontinuerligt. Tex 1-2 fläktar per plan, normalt sett en i badrum och tvättstuga och sedan bör tilluft finnas i tex sovrum eller andra rum där fukt inte genereras av ditt leverne.
Nackdelen med att ventilera in sommarluft under dagen är att den innehåller mycket fukt och då får du avfukta den till x antal procent före det avfuktar själva huset.

Självfallet så dränerar man om man tänkt sig isolera genom att man liks grävt upp, att bara isolera källarväggarna kommer inte att hjälpa för fukten som tränger upp under plattan.

Enbart dränering hjälper mest troligt för fuktproblemen men isolering ger fördelen att det går mindre energi för att värma källaren. Självklart så måste energibesparingen vägas mot kostnaden för material/arbete.

Dränering är att jobb som man kan klara av själv med hjälp av några medhjälpare.
Då behöver du enbart betala grävmaskinist + maskin.
 
Redigerat:
Tack!

Problemet där är att snickaren som var här säger att det saknar dräneringsrör, och att man därför måste göra en brunn för detta.

Som ni säker förstår så är det till stor del en kostnadsfråga. Har fortfarande inte fått offerten för dräneringen. Isoleringen skulle jag våga mig på själv, och landar runt 20 000. Dränera själv vet i hundan om jag vågar..
 
Vi har självdrag, det stämmer. Kör just nu med en Pax-fläkt i badrummet på ovanvåningen som trycker luften genom huset. Tilluft finns både på mark- och källarplan. Men man kanske skulle trycka in fläktar i källaren med!
 
Niohundra skrev:
Jag har pratat med två snickare, och den ena säger att man bör dränera. Den andra säger att man för kostnaden, och för att slutresultatet knappt skiljer, att man bör isolera grunden istället.
Varför har du konsulterat snickare om detta?
 
Niohundra skrev:
Tack!

Problemet där är att snickaren som var här säger att det saknar dräneringsrör, och att man därför måste göra en brunn för detta.

Som ni säker förstår så är det till stor del en kostnadsfråga. Har fortfarande inte fått offerten för dräneringen. Isoleringen skulle jag våga mig på själv, och landar runt 20 000. Dränera själv vet i hundan om jag vågar..
Vet inte hur tomten ser ut MEN, antingen ansluter man sig mot kommunal dagvattenledning om det finns.
Det andra alternativet är att anlägga en stenkista på lämpligt ställe på tomten dit vattnet leds.
Om då tomten har möjlighet till lutning så slipper man någon extra brunn med pump.
En rensbrunn/sandfång brukar man montera om man ska till stenkista eller kommunalt för att inte sand eller dylikt ska följa med och täppa till stenkistan.

Dränering finns bra beskrivet hur man gör och även grävmaskinister som har dränerat grunder förut har rätt bra koll på hur det ska grävas och hur duk+dräneringsgrus ska läggas.

Härikring är det ofta grävmaskinsfirmorna som gör allt, dvs grävning, läggning av rör,markduk och grusbädd och isolering.

Källaren bör ha frånluft, gissar att ni har tvättstuga i källaren någonstans?
 
Kostnaden för dränering handlar i hög grad om grävning. Har du bara grävare där kan du gräva ett djupt hål, sätta ner en dräneringsbrunn och sedan leda vattnet till en stenkista.
 
HakanS skrev:
Varför har du konsulterat snickare om detta?
Har fått offerter på en tillbyggnad, och båda snickarna som varit här har även utfört markarbeten. Så kompetensen finns :D
 
Elias123 skrev:
Vet inte hur tomten ser ut MEN, antingen ansluter man sig mot kommunal dagvattenledning om det finns.
Det andra alternativet är att anlägga en stenkista på lämpligt ställe på tomten dit vattnet leds.
Om då tomten har möjlighet till lutning så slipper man någon extra brunn med pump.
En rensbrunn/sandfång brukar man montera om man ska till stenkista eller kommunalt för att inte sand eller dylikt ska följa med och täppa till stenkistan.

Källaren bör ha frånluft, gissar att ni har tvättstuga i källaren någonstans?
Vi har rätt speciella hus, där samtliga rör inklusive dagvatten hår under grunden. Vi är tre kvarter, där vi är seriekopplade, så mitthuset i varje kvarter är knutpunkt för kvarteret ovanför. Dagvattenledningen får man därför inte koppla på sig på, ingen av grabbarna som dränerat har fått det hittills iallafall. Lutning finns inte möjlighet till, då källaren ligger lägre än bakomliggande kvarters uppfarter.

Tvättstuga i källaren stämmer, där är i dagsläget enbart tilluft!
 
Fattar inte varför du vill reparera något som fungerar.
Ändra bara på vädringen och på sommaren skall du avfukta vid stängda fönster och källarventiler dag som natt .Vädra kort kan du mitt under en torr och solig dag. Vädrar du på sommaren så kommer det in varm fuktig luft som kondenserar på alla kalla ytor och det finns många kalla ytor i en källare på dagen som på natten. Låt avfuktaren jobba för dej så slipper du jordlukten :). Ställ avfuktaren på ca 60%rf så försvinner lukten :).

Jag tycker att källarisolering ger mycket mindre energibesparing än om du skulle isolera väggar ovan mark. Under marken är det oftast varmare än vid väggytor ovan mark som är utsatta för blåst och kyla. Vill du isolera för att spara energi så välj en annan del av huset, är mitt råd.
Jag skulle låta bli att dränera så länge det inte står vatten på källargolvet :). Och inte isolera invändig heller om du inte vill få problem med vandrande markfukt som man ändå inte kan dränera bort.

Med andra ord ser jag ingen idee att göra en dränering på en radhus som inte har några fuktproblem.
Gipsskivor i en källare??? Släpp aldrig en snickare i din källare. Det ska helst vara en murare om du vill bygga nya väggar där ....
gaia
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Tänk lite nu, man blir blöt om man står med fötterna i en hink med vatten även om man har termobyxor.... ;)

Gräver du upp så är det en självklarhet att man passar på att dränera, merkostnaden för dränrör och makadam är inte särskilt stor. Allt annat är galenskap.

I ditt fall behöver du en pump som kan pumpa upp vattnet till en stenkista eftersom du inte får koppla på dig på dagvattensystemet.

Den viktigaste egenskapen man vill åt när man isolerar källargrunden utifrån är att man flyttar ut kondenseringspunkten, dvs den punkt i väggen då fuktig luft övergår från ångfas till vätskefas. Väggen blir dessutom varmare. Dock är det mycket viktigt att man INTE stryker väggen med tjära eftersom vattnet då inte kan hitta ut. Det är bara nedersta delen av sockeln som ska strykas. Se exakta instruktioner för det system som du tänker använda. Är väggen struken med tjära sedan innan så måste detta tas bort.

I ert fall räcker det troligen inte med enbart detta som åtgärd, utan ni behöver se över värme och ventilation också.

På sommaren är luften varm och fuktig, när denna luft kommer in i den kallare källaren kondenserar den mot de kallare källarmurarna. Detta problem blir mindre efter att man isolerat, men det är troligen inte tillräckligt. Att vädra gör saken sämre eftersom man då släpper in mer fuktig luft. När ni dränerat och isolerat så skulle jag tro att ni får en bra miljö genom att se till att utrymmet är uppvärmt och att ni kör med avfuktare.
 
mexitegel skrev:
När ni dränerat och isolerat så skulle jag tro att ni får en bra miljö genom att se till att utrymmet är uppvärmt och att ni kör med avfuktare.
att värma upp och köra med avfuktare kan dom redan idag så jag ser inte några stora vinster i att gräva, isolera, dränera och anlägga en stenkista. Man skulle värma källaren många grader upp för dom pengarna som den planerade isolerande och grävande kostar. All jobb och uppgrävda rabatter och en hel del pengar ( ca 2000-3000 kr /m dränering)
till mycket liten nytta, tycker jag.
Trodde att omdräneringshysterin har lagt sej men ....
gaia
 
  • Gilla
EndZone och 2 till
  • Laddar…
@gaia: Jag tror du missade mitt "Gräver du upp", jag tog inte ställning till jobbet som sådant. ;)
 
Dräneringshysteri? Det har jag missat som fenomen :) Menar du/ni att en dränering är onödig? Källaren står nämligen just nu helt som ett skrotupplag, har inte vågat göra någonting med rummen där förrän en dränering är gjord. Men det kan alltså räcka med att köpa en avfuktare och se till att få forcerad frånluft i källaren? Har jag förstått rätt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.