Smältlim torkar rätt fort så det är ju lätt att använda.
NoMoreNails tog inte alls på mina lättbetongväggar...
 
Vilken sorts smältlim ska man använda och vilken pistolmodell passar för detta ändamål?
 
  • Gilla
Ros-Marie Bengtsson
  • Laddar…
Jag har någon billig variant från Bauhaus med sladd. Limmet jag köpte var "bygg" inte sånt hobbylim men det fanns bara två varainater och "bygg" var den som var dubbelt så dyr... :)
 
  • Gilla
albinostmarck
  • Laddar…
Jag har använt vanligt billigt smältlim i kombination med PL400. Smältlimmet för fixering och PL400 för hållbarhet.
Drog på PL400 i ett vågformat mönster sedan duttar med smältlim allt eftersom jag fixerade listen vid väggen.
 
Efter att ha försökt PL400, nomorenails och diverse annat är jag tillbaka till skruv och plugg till mina lister. Vid krokiga väggar tycker jag det går snabbare än att limma

Arbetsordningen jag kör är att kapa/gera listen, trycka den mot väggen och samtidigt borra genom listen in i väggen med bosch multimaterial borr. Jag försänker oftast skruvhålen på förhand även om det kanske inte behövs. 5mm borr och plugg in i väggen sedan och i och med att jag borrade genom listen när den satt mot väggen är det enkelt att borra vid de märkena. Avslut med snickerispackel och dutta med färg
 
  • Gilla
Splanen
  • Laddar…
Då blir det att borra, behöver ett riktigt bra betongborr eller helst multiborr. Vilket är det bästa på marknaden, behöver bra borr då jag har en budget slagborrmadkin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.