jo jag vet, jag kollade faktiskt i manualen och där står det att man inte ska starta motorn utan svärd och kedja, men han på Cramo serviceverkstad sa att det inte är någon fara, så jag gjorde det ändå :)
 
Ludwig skrev:
Sågen får absolut inte köras utan svärd och kedja.. läs manualen!

Köp nu rätt skyddsutrustning och gå kursen innan du gör något mer! :rolleyes:
Kan man få en snabb sammanfattning på varför man inte ska köra utan svärd och kedja, eller ska jag ta en titt i manualen? :)
 
Kopplingen kan lossna och då vill man nog inte stå i närheten eller reparera efteråt. . :D
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Ahaaa oj jösses vad läskigt! Ja jag kände på mig att det kunde vara av något av dem anledningarna så jag försökte hålla bort huvudet lite när jag startade den hehe
 
Läs hela handboken och gå sedan en kurs. Jag är inget proffs men lite bör man veta innan man börjar använda en motorsåg. Glöm inte att hålla kedjan vass annars blir den också väldigt varm och lång. Det finns 2 hål i svärdet där oljan ska gå ut igenom till kedjan det händer att dom blir igensatta.
 
  • Gilla
Armin Ina
  • Laddar…
Niq skrev:
Läs hela handboken och gå sedan en kurs. Jag är inget proffs men lite bör man veta innan man börjar använda en motorsåg. Glöm inte att hålla kedjan vass annars blir den också väldigt varm och lång. Det finns 2 hål i svärdet där oljan ska gå ut igenom till kedjan det händer att dom blir igensatta.
Förtydligande: ett hål per sida i änden där svärdet sitter fast i sågen. Endast ett hål i taget används, den sidan som är vänd mot motorn.
 
Ludwig skrev:
Förtydligande: ett hål per sida i änden där svärdet sitter fast i sågen. Endast ett hål i taget används, den sidan som är vänd mot motorn.
Ahaaaa jajag minns att det bara sipprade ut olja ur ett hål när jag körde dågen utan svärd o kedja.. Men jag tittade bara efter ett hål också:) men de lär lära en allt det där nu när jag ska gå kurs. Har nu tagit mig yid att köpa säkerhetskläder och sånt som man skulle ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.