Jag har en Automower 320 men är frustrerad av att man inte, så vitt jag vet, kan få den att klippa "just där". Den har en spiralfunktion som om den själv avgör att gräset är högt i ett område så spiralar den där men det är inget jag själv tycks kunna påverka. Och försöker man få den att styra nånstans genom att peta till den... ja då beter den sig som om det vore ett hinder och den vänder i nån ny riktning.

Det hela är extra frustrerande när jag tänker på följande: Min klippare är slumpstyrd (till skillnad från t.ex gps). Det innebär att sannolikheten hela tiden minskar för varje del som återstår att klippa. Jag har en stor yta så det blir liksom inte färdigt utan mina manuella, och alltså svårutförda, insatser... :-/

Missar jag nåt? Går det att få den att klippa "just där" på nåt vettigt sätt?
 
Blir det inte tillräckligt bra klippt ökar du tiden. Enligt slumpprincipen kommer varenda cm klippas givet tid.
låt den sköta sig själv utan inblandning så kommer det bli bra ;)
 
Ja det är fantastiskt, den lyckas klippa överallt trots sina irrfärder.

Protte
 
Tack, uppmuntrande att höra men törs jag fråga hur pass komplexa gräsmattor ni har? Jag har en komplex trädgård med flera gräsmattor och passager etc så jag har mycket kvar i installationen och inte minst anpassningen av trädgården för att få den att sköta sig själv.
 
Givetvis måste trädgårdens form och installationen vara av den art att klipparen kan ta sig runt själv utan hjälp.
Då spelar komplexitet i form av passager, träd, buskar och backar ingen roll, den kommer lösa uppgiften bara den ges tillräckligt med tid att klippa.
 
Ok tack. Hur som helst, önskar ändå att den hade nån sorts "klipp just där" funktion, eller åtminstone "ditåt"-funktion. Det växer både olika mycket och olika sorters gräs på olika ställen av tomten. Antar att jag får fortsätta trixa med att "stänga av - placera - sätta på" etc när jag vill punktmarkera.
 
Klipparen känner av där det går tung = mycket gräs = gör en fyrkant
Torrfläckarna jag har efter sommaren kör den bara förbi.
Laddstationen står på norra sidan där är en smal passage ut sedan breder 1600 m2 ut sig.
Det finns en passage över infarten bara 3 meter bred som går till en U formad del på ca 500 m2
Allt är välklippt.

Tar du dig tid att peka var den ska klippa har du missat fördelen med en AM, Auto (betyder självgående) Mover ( betyder gräsklippare).
Har du tid att springa efter och peka med hela handen så kan du lika gärna ha en motorgräsklippare.

För tre år sedan skaffade vi vår, gräset hade växt lite för högt så det syntes mycket väl var den hade varit. Efter tre dagar var det en halv kvadratmeter kvar som var oklippt.

AM var det årets bästa investering.
Alltid välklippt.
Billig i drift.
Inga avgaser, Briggs & Stratton sidventilare är ju ingen höjdare.
Surrar lite när den kommer nära.
Högt underhållningsvärde när vi får besök.
Grannen blev så avis att han köpte en också.

Låt din AM visa vad den kan.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.