Bra ni reagerar på frånluften till krypgrunden vilket betyder att ni har huvet på skaft.
Själv har jag 2 kulvertar med värmerör mellan källare och ut till gårdshus. Jag låter min tilluft komma in den vägen till källaren i huvudhuset och vidare in i bostad uppe. Smart tyckte jag eftersom jag får förvärmning och även dra med sig ev värmeläckage från värmerören tillbaka in i huset.
Däremot har jag fått RADON ågren då källaren är gjord i hålbetong block och husen står på lerig mark. Hur gör jag en radonmätning billigt eftersom man är en snål fan.
 
F
perantoniohansson skrev:
Bra ni reagerar på frånluften till krypgrunden vilket betyder att ni har huvet på skaft.
Själv har jag 2 kulvertar med värmerör mellan källare och ut till gårdshus. Jag låter min tilluft komma in den vägen till källaren i huvudhuset och vidare in i bostad uppe. Smart tyckte jag eftersom jag får förvärmning och även dra med sig ev värmeläckage från värmerören tillbaka in i huset.
Däremot har jag fått RADON ågren då källaren är gjord i hålbetong block och husen står på lerig mark. Hur gör jag en radonmätning billigt eftersom man är en snål fan.
En radonmätning kostar några hundralappar. Snål är en sak dum en annan. Har du radon så håller du säkert med om att det är värt en femhundring att få veta det.
 
  • Gilla
perantoniohansson
  • Laddar…
Ett sånt här bygge får mig att fundera: Hur ska privatpersoner beräkna sin arbetstid? Om han jobbat 4 timmar varje vardag med detta och om hans arbetstid skulle kosta 100 kronor i timmen så har han ju betalat halva kostnaden för en bergvärmepump för husets storlek, grovt antaget. Hur mycket av husets andrahandsvärde skulle påverkas av en riktig uppdatering av bergvärmepumpen?

Idag är det ju så väldigt viktigt att räkna sin egen arbetskostnad, även om det är en hobby, oavsett om det gäller husbyggen, bilrenoveringar, datorbyggen eller liknande. Förr i tiden var det okej att slänga ihop en ladugård med hammare, spik och fogsvans. Något som idag är otänkbart eftersom att arbetstiden och tiden som konstruktionen inte kan användas till det den är tänkt för hela tiden ska räknas om i pengar och på så sätt påvisa att bygget inte kostat X, utan snarare 3X

Bara en fundering.
 
Beräknat i snitt på ett år.
 
O
Dessutom är det svårt att få rotavdrag på sin egen arbetstid:p
Skattemyndigheten hänger inte med i den senaste att beräkna sin egen arbetsinsats...;)
 
Heh, jag visste inte att kommentarerna i artiklarna hamnade direkt i forumet. Hade jag vetat det hade jag förstås redigerat mitt inlägg istället för dubbelposta.
 
Gynteri
Att återanvända värme/energikomponenter som har kvarvarande teknisk livslängd är självklart en alldeles utmärkt idé. För egen del är jag nu i ett läge där suboptimering av hushållets totala energianvändning inte längre tillåter några större ekonomiska eller arbetstidsmässiga utsvävningar. Nuvarande årsekvivalens för hushållsel, värme och varmvatten är 6800 kWh och sjunkande.

Den senaste åtgärden var att "sno" ca 1 kvadratmeter grillfolie ur köksregionen. Denna åtgärd har nu varit i drift sedan januari månad. Det visar sig att detta tilltag i runda slängar inneburit en besparing på mellan 2000 och 3000 kWh/år.

ChartImg2.png
 
Vad har du gjort med grillfolien?
 
Gynteri
Den residerar på en bit gipsskiva och tjänar som värmesköld/reflektor vid eldning i en enkel braskamin typ "K-Rauta".

Därmed har två stora problem också fått sin lösning. Det ena är störande rök som skulle kunna föranleda grannar att bli fly f...., det andra är olidlig värme i rummet där braskaminen är belägen. Dessutom, som grädde på moset, innebär det att större vedträn kan eldas. Och, visar det sig, ett vedträ brinner upp till 1½ timme. Samt att ingen kan se att eldning pågår eftersom förbränningen blir i det närmaste fullständig, ska sanniningen fram så känns heller ingen röklukt. Eeh.....? Ja, möjligen från cigarren då:surprised:
 
Redigerat:
Gynteri skrev:
Den residerar på en bit gipsskiva och tjänar som värmesköld/reflektor vid eldning i en enkel braskamin typ "K-Rauta".

Därmed har två stora problem också fått sin lösning. Det ena är störande rök som skulle kunna föranleda grannar att bli fly f...., det andra är olidlig värme i rummet där braskaminen är belägen. Dessutom, som grädde på moset, innebär det att större vedträn kan eldas. Och, visar det sig, ett vedträ brinner upp till 1½ timme. Samt att ingen kan se att eldning pågår eftersom förbränningen blir i det närmaste fullständig, ska sanniningen fram så känns heller ingen röklukt. Eeh.....? Ja, möjligen från cigarren då:surprised:
Jag fattar inte alls hur du har gjort eller exact vad du menar, men blir nyfiken som fan på hur du gjort för att sänka förbrukningen så pass mycket...
 
F
plutoorjan skrev:
Jag fattar inte alls hur du har gjort eller exact vad du menar, men blir nyfiken som fan på hur du gjort för att sänka förbrukningen så pass mycket...
Bara dravel och trams. Vare sig gipsbiten eller folien har nåt med det att göra.
 
  • Gilla
plutoorjan och 1 till
  • Laddar…
G
Vissa kommuner erbjuder billig radonmätning, kolla med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.