Har ett litet delikat problem. Vi skall ha vitlaserat träpanel i taket och nu är frågan hur vi skall lägga panelen. Är det någon som har lagt panelen "stående". Inte vertikalt alltså som verkar vara det vanligaste....
Det är säkerligen bara en smaksak men kanske det finns några kommentarer att få här....

Hoppas Ni förstår vad jag menar...Ds
 
Smaken är som baken... Det beror ju jättemycket på hur resten av huset ser ut.
 
Uh-oh! :surprised:
 
;D
 
Ahhh... Röda "bordelltapeter"...
 
Hm hm...Härliga kommentarer. Så nu har vi tagit vårat beslut. Jag kanske inte nämde med det är ryggåstak i hela huset som skall kläs. Får för mig att man följer panelen med ögonen på ett annat sätt när dom är "stående".

Så det blir stående. Lägger in en bild så snart det är lagt så får ni skåda beslutet.

Gott Nytt År!
 
;)
Jepp! Det gör man och "står de upp" så förhöjer man ju intrycket, vilket kan vara behagligt om man hag låg takhöjd i övrigt, t.ex. på mitt loft, där det nog hamnar lite stående takpanel så småningom!

Helena med
Sverige Stugan
 
En kompis till min fru har gjort en rätt snygg sak i taket: Blandat panel med olika bredd. Resultatet blev jäkligt läckert, oregelbudet och inte så ointressant som det kan bli ibland.
 
jureit skrev:
Precis.

Det märkliga är att den mer eller mindre är obligatorisk i innertaken på alla nybyggen.... Känns lite samma varning på det som gillstuga i källaren, bruna vitvaror och heltäckningsmattor...  
Håller med. Nu ska man bara ha träpanel, jättesnyggt i fjällstugan men en villa??  Och så måste man bara ha spottar i taket.  Och har man inte klinkers med värme i hela huset så är det väl inget riktigt hus, eller?? Vart tog de egna lösningarna vägen och vad hände med den egna viljan? Följa strömmen-filosofin kan både bli ful och tråkig.
 
Håller helt och hållet med dig....nästan. Det kan ju vara så att jag då alltid har tyckt att det är snyggt att inreda med ljus och nu så vill jag ha det när jag bygger nytt. Så för min del är det min egen vilja som styr....trist bara att det är så "inne" just nu att det nästan har blivit standard.

Och just därför så är sättet att lägga panelen i taket en het potatis just nu. Det finns ju lite varianter att gör det personligt....men det bör diskuteras med den andra goa hälften som kanske inte riktigt är inne på samma idéer!
 
Vanligast är annars längs takstolarna, eller??

Min uppfattning är att tvärs takstolarna är det "vanligaste". Men som snickaren sa; Man skall aldrig ta något förgivet när det byggs!
 
hasse_f

Vi har just rivit halltaket...

Kan du inte ta ett digitalfoto på din kompis frus tak?
Kunde inte släppa det - gillar nya frigjorda tankebanor... Men det känns svårt att bestämma bredderna och intervallen på panelvariationen. Vore väldigt trevligt att se!

Inte så jag vill sätta heltäckningsmatta i taken, men liiiite lagom annorlunda... Kanske klinker i taket efterom det är så himla rätt... - äsch det har väl redan Sweli gjort i lilla toaletten?! ;)
 
Vi ska ha träpanel i vårt ryggåstak - och det är jag GLAD för, eftersom det känns varmt och inbjudande jämfört med de horribla plastinnertak som jag växte upp med (och som pappa var tvungen att successivt montera ned eftersom det var en sorts uppspänd plast som kunde smälta och kväva oss vid brand, fick vi höra).

Jag är suktad på en variant som ni inte nämnt härinne och som INTE barnbarnen skulle säga "gu va tjugehunnra-tal!" om. Såg nämligen ett visningshus som målats i antroposoffärger - bivax tror jag det var? - och där ryggåstaket var vackert blå-lila-laserat. Så otroligt härligt och luftigt.

Maken tycker inte som jag, så utgången är oviss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.