Hej igen,

Tror att jag håller på att bli knäpp här jag... :'(

Alltså efter rekommendationerna att lägga en oljehärdad board en bit under kanten på takåsarna (om man tittar uppifrån och alltså under råsponten) spikat på tex bärläkt så får jag bara en luftspalt som är 2 cm, vilket vissa kunniga säger är för lite med en taklutning på 35 grader. Luftspalten bör vara ca 4-5 cm, sägs det. Men det finns ju inte plats så mycket om man ska det sedvanlida isolering med 2 st 145mm mellan takåsarna som var alltså 315 mm. Vad göra?

/Tiina
 
Det finns lite olika sätt att lösa takfotsventilationen, jag har en cellplastskiva som heter Komplett:
http://www.familjenlindstrom.se/images/komplett_1.jpg
Finns andra varianter här:
http://www.isover.se/sw6557.asp

Luftspalten bör sen vara mellan 3-5 centimer hela vägen!

Hur menar du att det inte får plats? Har du inte ännu beställt takstolarna är det ju bara för leverantören att sala på lite extra material vid takfoten - du bestämmer ju hur mycket isolering du vill trycka in. Kan du inte påverka isolertjockleken så blir det helt enkelt lite mindre vid takfoten - tyvärr ett allt för vanligt "fel"...

http://www.familjenlindstrom.se/images/komplett_2.jpg
 
Hej,

Mina takbalkar är av limträ med dimension 90x315 som konstruktör bestämde, ej alltså färdiga takstolar av div. anledningar.

Jag får hoppas att jag gör nu rätt om jag gör på följande sätt i stället: först en 45x45 spikat jäms och längs med takbalkarna för att sedan fästa masonitskivorna underifrån. Detta skapar ju en luftspalt på 4,5 cm.
Därefter isolering; 145 +120 skiva (istället för 2x145) och en 45mm mellan innerreglarna. Det blir ju 310 mm isolering och borde räcka väl. Bifogar här en egen ritad bild på vad jag hade tänkt.

/Tiina.
 
  • tak_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut..
Nu ser jag ingen plastfolie där någonstans, det bör du ju ha..
Då lämpligen mellan de "inre" 45x45 och takbalkarna..

Ifall det går så är det smidigt att "klämma" masoniten mellan de "yttre" 45x45 och takbalkarna, annars går det bra att spika den underifrån som du skriver..

Finns det någon särskild anledning till varför du inte sprutar i takfacken istället för att hålla på och mickla med skivor/rullar där.??
 
Jo, plastfolien har jag inte glömt bort givetvis, glömde bara rita den där. Du sa att den borde sitta efter den tjockare isoleringen och mellan den tunnaste (45 mm).

Tyckte att det ska vara så i väggarna i alla fall (?), men någon sa till mej att plastfolien ska sitta på insidan före alla isoleringsskivorna, när vi pratade om takisoleringen. Är detta då fel?

Vet inte hur det fungerar med att spruta isolering i stället. Har ingen erfarenhet och undrar om det kostar mer? Nackdelar, fördelar?

MVH/Tiina
 
Man kan sätta plastfolien inne i väggen - så länge man har minst 70% (har jag för mig att det var) av isoleringen utanför plasten. I väggarna är det särskilt bra att dra in isoleringen en bit i och med att det då skapas ett schakt där man med fördel kan dra el, vatten etc. utan att skada plasten.

När det gäller sprutisolering gissar jag att det är något dyrare, men inte särskilt mycket. En klar fördel är att man slipper hålla på med det själv, en mer relevant fördel är att det sluter tätt bättre mot alla skarvar, springor etc. vilket helt enkelt ger en "bättre" isolering.

Det är mycket bra att göra som du tänkt när det gäller de inre 45x45 - alltså att lägga dem tvärs takbalkarna. Du eliminerar på det sättet ev. köldbryggor längs takbalkarna - perfekt.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.