Hej!
Min automower320 startar inte. Felmeddelande: krocksensor aktiv.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
 
  • Gilla
Zaida
  • Laddar…
Ängdalen skrev:
Hej!
Min automower320 startar inte. Felmeddelande: krocksensor aktiv.
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Tja. Kolla så inte karossen hoppar upp ur sina snabbfästen.Sitter fyra st typ joytickar, en i varje hörn.
Karossen sitter bara "klämd" över dessa. Går att trycka tillbaka med "lite" våld.
 
  • Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
Ängdalen - fick du fart på din 320?

Min 330X vill inte starta nu pga samma felmeddelande "Krocksensor Aktiv". Jag har tagit av karossen och manuellt rört på de 4 joystickarna (= krocksensorer?) som karossen sitter fast på men felmeddelandet vill inte försvinna.

Tips någon? eller kan det vara så illa att någon av de 4 krocksensorerna gett upp?
 
Det var ett kretskort som hade lossnat. Nu sitter det på plats igen och Ralf är ute och jobbar!
 
  • Gilla
PGD
  • Laddar…
Dahlgren83 skrev:
Tja. Kolla så inte karossen hoppar upp ur sina snabbfästen.Sitter fyra st typ joytickar, en i varje hörn.
Karossen sitter bara "klämd" över dessa. Går att trycka tillbaka med "lite" våld.
Hurra för Dahlgren83!!!!! Jag (en helt annan individ än den ursprungliga frågeställaren och dessutom ett år efter) skulle inte haft en chans utan din information! Stort tack, R2D2 rides again!!!!

Tillägg till Dahlgrens tips: jag tolkade först "trycak tillbaka" som att man skulle trycka på själva karossen. Det var snarare så att "joysticken" hade glidit ur åt sidan så den behövde tryckas tillbaka i sin klyka vilket gjordes genom att känna med ena handen på den motsvarande infästningen på andra sidan och jämföra lägena.

:)
 
  • Gilla
Crouser
  • Laddar…
Har samma felmeddelande. Har knäppt av karossen och rört lite på "joystickarna" men får inte igång den. Något mer man kan göra själv? Kan man gå in i någon servicemeny och se vilken av dem som är aktiv? Läste någonstans att man kan ta bort damaskerna och kolla bakom, men att man då behöver vara noga med att täta med vattenfestival fett, vilken typ av fett ska man ha?
 
Servicemenyn hittar du när du håller ner 7 och 9 i huvudmenyn.
 
  • Gilla
kojbråten
  • Laddar…
Dahlgren83 skrev:
Tja. Kolla så inte karossen hoppar upp ur sina snabbfästen.Sitter fyra st typ joytickar, en i varje hörn.
Karossen sitter bara "klämd" över dessa. Går att trycka tillbaka med "lite" våld.
Tackar !
Det var precis vad som just hände min 330x..... (y)
 
Niklas_1 skrev:
Har samma felmeddelande. Har knäppt av karossen och rört lite på "joystickarna" men får inte igång den. Något mer man kan göra själv? Kan man gå in i någon servicemeny och se vilken av dem som är aktiv? Läste någonstans att man kan ta bort damaskerna och kolla bakom, men att man då behöver vara noga med att täta med vattenfestival fett, vilken typ av fett ska man ha?
Löste du det själv? Jag har samma problem nämligen...
 
Hej! Det var nån kontakt som hade hoppat i samband med en smäll från en planka som den hade kört in i och ramlat på den. Har för mig jag läste om nån annan som hade haft lika. Jag lämnade in den och de frågade om den hade kört ut för en slänt eller liknande. Fick känslan av att det händer ganska ofta. De tog det på garanti/goodwill. Förhoppningsvis är det samma enkla fel för dig också.
 
Hej! Har samma fel krocksensor aktiv. Min klippare trillade ner för en mur som är 1 meter hög och landade upp och ner. Har prövat att lyfta av karossenoch klicka tillbaka den. "Joystick-arna" känns hela men verkar ändå ge utslag.
Någon som har vart med om liknande eller är det bara att lämna in den på verkstad?
Mvh
 
Hade samma problem idag och löste det tack vare denna tråd.

I mitt fall hade givaren (ett litet kretskort) som sitter längst fram i den övre halvan av klippar-stommen lossnat. Delade på maskinen och satte tillbaka den och sedan fungerade det igen.

Man får vara lite försiktig med kabeln som leder till ladd-anslutningen samt oxå med de små flatkablarna, men annars var det inga problem!
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
B bultis skrev:
Hurra för Dahlgren83!!!!! Jag (en helt annan individ än den ursprungliga frågeställaren och dessutom ett år efter) skulle inte haft en chans utan din information! Stort tack, R2D2 rides again!!!!

Tillägg till Dahlgrens tips: jag tolkade först "trycak tillbaka" som att man skulle trycka på själva karossen. Det var snarare så att "joysticken" hade glidit ur åt sidan så den behövde tryckas tillbaka i sin klyka vilket gjordes genom att känna med ena handen på den motsvarande infästningen på andra sidan och jämföra lägena.

:)
Samma problem (krocksensor aktiv) - samma lösning. Tack!
 
  • Gilla
Varta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.