Bilade och grävde litegrann i källaren och bytte avloppsrör i källaren och ut till gatan. Funderar på lämpligt material att fylla igen schaktet med innan jag gjuter igen plattan? Det gamla var strategiskt placerade större stenar och sandig jord under den lättbilade 5cm tjocka plattan.

Till saken hör att ett skyfall i somras gjorde att schaktet delvis är återfyllt av Leca och jord som kom infarande utifrån :/

Har fått tips att fylla igen med minsta storleken Leca, samt att jag borde gjuta igen kring avloppsröret där det lämnar huset. Tips och tankar välkomna!

Före:

Nya rör:

Efter regnväder:
 
  • 1406453662543.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1406453763244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1406453801424.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde nyss detta. Tänkte Leca först men det var sjukt dyrt. Ta 8-16 grus sedan grovbetong eller finbetong.
 
Hej! Blev Leca, pga lätthanterligt och trevligare att bära långt. 700 liter så inte ohemult dyrt iaf. Fixerade du golvbrunnar på nåt bra sätt? Är ju inte tal om nåt tätskikt här så precisionen inte jättenoga. Körde ner armeringsjärn nån meter och böjde in under gamla plattan för att ha nåt att fästa i, går inte att borra för fästen i gamla plattan nära brunnarna pga för tunn.

Gjutstart i eftermiddag(y)
 
  • 1409829294071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1409829323698.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutet! Saknas silar och nån sorts spackel kanske just runt golvbrunnarna för att täcka in till silen?
 
  • 1410704217026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha på golvet sen? Färg, klinkers eller?
 
Färg tänker jag, sån där klassisk betongfärg med strödda flingor i annan färg. Troligen ingenting de närmsta par åren, mycket annat i löpet
 
Jag hade röstat för rörgravsgrus som är lätt att packa och avsett för just detta och sedan isolering (vid behov) och betong.
 
S
frdd skrev:
Gjutet! Saknas silar och nån sorts spackel kanske just runt golvbrunnarna för att täcka in till silen?
var har du hittat den där röda plasten?
 
S
frdd skrev:
Det är en brunnsfixtur,
[länk]
jo det vet jag. fast jag frågat våran röris. så får vi aldrig det. bara gjuta fast före stora gjutningen eller annan lösning
 
Tillåter din röris inte fixturen som metod eller undrar du vart den är köpt? (hornbach men finns lite varstans)
Tycker den var smart om man är lite nojig över att ha brunnen i våg och inte är någon hejare på najning. Sen bra att den sticker upp efteråt så det blir lite spännande att gå genom källaren i mörkret;)
 
Brunnen skall sticka upp lite. Blir lättare att flytspackla upp det sista.0
 
S
frdd skrev:
Tillåter din röris inte fixturen som metod eller undrar du vart den är köpt? (hornbach men finns lite varstans)
Tycker den var smart om man är lite nojig över att ha brunnen i våg och inte är någon hejare på najning. Sen bra att den sticker upp efteråt så det blir lite spännande att gå genom källaren i mörkret;)
nä, mera lathet eller snålhet
 
Jo hade gärna flytat men tröttnade på att ha klättra runt schakten till tvättstugan så valde snabbvägen att försöka återskapa ursprungligt fall med betongen, gick riktigt bra imo utom just ovanpå brunnsflänsarna. Ingen av brunnarna kommer användas utom vid vattenläcka men vill ju gärna att det blir snyggt. Får bli flytspackel nästa gång eller gråa brunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.