• Gilla
Einh
  • Laddar…
Driftigt ja, men inte applicerbart på ett normalt hushåll.
 
Hämta tilluften från den inglasade altanen istället för från södersidan, det kommer att göra stor skillnad på värmeskostnaderna. Särskilt om svart tyg (Ikeas rullgardiner till exempel) hängs upp som värmefångare.
 
G
Bra gjort mycket jobb,men säkert lyckat,hur lång tid tog detta?
Kan säga att visst kan ett normalhushåll göra detta,om man är händig,och prioriterar såna saker,betydligt bättre med detta än att vara belånad,och i händerna på ett gäng servicetekniker
 
M
Många bra ideér och en som kan vara lite mindre bra, att leda in husets frånluft i krypgrunden är att be om problem. Om inte krypgrunden håller samma eller högre temperatur än den inkommande frånluften kommer det bli ett rejält fuktpåslag i krypgrunden eftersom husets frånluft typiskt har hög luftfuktighet. Här verkar det fungera, troligen för att FTX:en fungerar bra och sänker temperaturen tillräckligt på frånluften varvid fukten fälls ut i värmeväxlaren som förhoppningsvis har ett dräneringsrör anslutet till avloppet. Nu vet troligen Anders vad han gör, men för dem som blivit inspirerade av hans ideér kan det vara bra att känna till...
 
När en fackman blir driftig kan han få visa sig duktig i en artikel.

Inget för oss vanliga dödliga dock.
 
F
Tilluft bakom ett fönster? Ett hus på 250 kvadratmeter. Borde rimligtvis vara ett tilluftflöde på MINST 60 liter/sekund. Hur stor volym bakom fönstert? Kanske 150 liter, högt räknat. Luften omsätts på drygt 2 sekunder. Det ger inte mätbar skillnad på elräkningen. Annars var det ganska fiffigt och bra siffror men fy fan vilket helvete att vara andra ägare på en sån anläggning. Sånt skall man bygga och bruka själv.
 
A
Vem vågar köpa detta hus som beg med alla dessa påhitt?
Bergvärmepumpen är OK men sen börjar man undra.
 
L
Precis som MesserBesser reagerade jag direkt på att frånluften leds till krypgrunden... Verkar inte vara en god idé. Däremot möjligheten att hämta tilluften från olika ställen verkar smart. Jag har själv funderat på att ta tilluft som passerat ett stort/långt markrör sommartid och eventuellt från vindsutrymmet vintertid, (om temperaturen är avsevärt högre där). Vet dock inte om det är rimligt att genomföra i praktiken.
 
När jag själv gjorde en extremt billig men bra pellets installation så blev jag utesluten ur forumet "pelletsinfo" som oseriös efter att berättat att jag använde en dildo för att skaka fram pellets till brännaren.
Har polare som är luspanka pga el-panna och öppen spis och trots att jag skickar tips o blocket tips så eldar han vidare med el. 4 gånger har banken gått till utmätning. Morsans väninna har nekat mina luft/luft VP klipp tips för att det är för dyrt!!! i sin öppna planlösning.... Puckon.
Min VP i garaget kostade 500:- installerad med hjälp av youtube filmer och min braskamin från 30talet kompletterad men en uppfinning värmde hela mitt hus under 3 år as billigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G
Mycket bra ideer,dock inget för amatörer,eller dom som blir avundsjuka för att dom inte kan fixa något själva.
 
Jo även amatörer kan ge sig på mycket bra o billiga förändringar så vida du inte lider av allergi av isolering, galv, glas eller brutna naglar. Det har aldrig varit enklare genom att vi har internet o youtube för att inhämta kunskap o inspiration.
Se detta klippet så funkar skitbra framförallt till din kalla källare, garage el huset byggt enkelt av pantburkar .
https://www.youtube.com/watch?v=nuxanLdtwZQ
Få nu tummen ur häcken!
 
F
LarsE62 skrev:
Precis som MesserBesser reagerade jag direkt på att frånluften leds till krypgrunden... Verkar inte vara en god idé. Däremot möjligheten att hämta tilluften från olika ställen verkar smart. Jag har själv funderat på att ta tilluft som passerat ett stort/långt markrör sommartid och eventuellt från vindsutrymmet vintertid, (om temperaturen är avsevärt högre där). Vet dock inte om det är rimligt att genomföra i praktiken.
Låter ju som en skitbra idé att ta tilluft från vinden... Om du vill andas in glasullsdamm och mögelsporer vill säga. Lycka till.
 
fsn skrev:
Låter ju som en skitbra idé att ta tilluft från vinden... Om du vill andas in glasullsdamm och mögelsporer vill säga. Lycka till.
Skall man förvärma tilluft så skall det göras i FTX eller av solen. Solvärmare på taket är en bra idé, men har du inglasning så är det en ännu bättre idé att nyttja denna för tilluften.

Du kan också värma tilluften med solen via ett värmebatteri, exempelvis med gips. Då värmer du gipset på våren/sommaren/hösten och nyttjar det på vintern. Det krävs ett rätt stort batteri, men om man ändå har en tomt som skall planeras om och som har plats för ett så...
...men då kan ju kanske även vanlig jordvärme vara ett alternativ också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.