malarmaster skrev:
det hjälper inte att måla om en akrylatfasad efter 10 år,grundproblemet är att oljefärgen i botten,SOM ÄR ENORMT VIKTIG ENL: FABRIKANT också har en åldrandeprocess. En alkydoljefärg har en max livslängd på 10-15 år,sedan börjar den krackelera .Akrylatfärg stoppar inte fukt och vatten,den släpper in den till brädan.det är därför oljefärg skall vara i botten,problemet blir när oljefärgen inte längre stoppar denna fukt utan den lagras i brädan. Plastfärg släpper in fukt men inte ut.Fukten/vattnet i brädan lyder under gravitationen och samlas följaktligen i nederkant på brädan,det är också där skadorna kommer först .
Vid ommålning kan man inte måla med alkydoljefärg ovanpå plastfärgen vilket innebär att man inte kan förstärka skyddet.
Detta börjar bli ett allmänt problem,fabrikanterna vet om det men skiter i det,så länge folk inte protesterar utan litar på fabrikanternas löften om långa ommålningsintervaller,kulörbeständighet och rena ytor kommer detta att fortsätta.
Nu är det ju många som ser samma sak som mig och mina byggnadsvårdskollegor så oljefärg efterfrågas alltmer.
Jobb saknas inte för en oljemålare.Vad jag saknar är att man tar tag i detta problem,testar hållbarhet på färgsystemen avseende rötskydd och inte bara som Folksams test koncentrerar sig på beväxning som är ett skitproblem jämförelse med fasadbyten.Med tanke på de stora förtjänster det är på dessa produkter för fabrikanten (och upp mot en tusenlapp till handlaren per 10 l burk)är det konstigt att man inte gjort en produkt med avsikt att göra det som en färg huvudsakligen är avsedd för: att skydda huset mot fukt.
Hej igen, det du benämner som alkydoljefärg med livslängd på 10-15 år i din text är den vattenburna alkydoljegrundfärgen som oftast rekommenderas i diverse färgsystem.

Korrekt?
Vet du livslängden på en lacknaftaburen alkydoljegrundfärg?
 
livslängden för en lacknaftaburen alkydoljefärg är 10-15 år.Sedan börjar sprickbildningen då alkydoljan blir spröd med åren.Detta oavsett om den utsätts för UV-strålning eller ej.
För de moderna systemen med vattenbaserad alkydoljefärg mindre då den vattenburna alkydoljefärgen också den innehåller akrylat och alltså inte är vattentät.
de snabbaste skadorna uppkommer på det virke som är målat med system som är helt vattenburna,dvs där grundolja/färg också de är vattenburna.
På fönster målade med vattenburna system har jag sett skador redan efter några få år.
Skräckexemplet såg jag i år då fönster från 70-talet renoverades för tre år sedan med Nordsjös fönstersystem,utföraren är en välrenommerad firma med duktiga målare.
samtliga fönster oavsett läge på huset är skadade,värst är de i utsatt läge där bottenstyckena är så dåliga att du kan utan vidare köra en tandpetare av trä igenom virket.
Det handlar om en BRF med 160 fönster,samtliga får nu bytas ut till en enorm kostnad för föreningen.
Jag ser dagligen skador orsakade av plastfärgen och det är alltså inte pga att utföraren gjort fel,hoppat över behandlingar m.m utan skadorna orsakas av just själva produkterna.Detta tycks accelerera då de flesta system idag är helt vattenbaserade,alltså även grundfärgen.Just fönster tycks gå extra fort då de inte bara utsätts för fukt utifrån utan även inifrån i form av kondens.
Det finns en tråd med foto på hur fönster ser ut efter bara några få år,samma fönster målades av en yrkesman och i samband med det gjordes ett reportage för denna sajt om hur fönstermålning utförs.(2009).
Nu sex år senare är ett fönsterbyte nödvändigt på ungefär 15 år gamla fönster.Katastrof!! Ulf
 
malarmaster skrev:
livslängden för en lacknaftaburen alkydoljefärg är 10-15 år.Sedan börjar sprickbildningen då alkydoljan blir spröd med åren.Detta oavsett om den utsätts för UV-strålning eller ej.
För de moderna systemen med vattenbaserad alkydoljefärg mindre då den vattenburna alkydoljefärgen också den innehåller akrylat och alltså inte är vattentät.
de snabbaste skadorna uppkommer på det virke som är målat med system som är helt vattenburna,dvs där grundolja/färg också de är vattenburna.
På fönster målade med vattenburna system har jag sett skador redan efter några få år.
Skräckexemplet såg jag i år då fönster från 70-talet renoverades för tre år sedan med Nordsjös fönstersystem,utföraren är en välrenommerad firma med duktiga målare.
samtliga fönster oavsett läge på huset är skadade,värst är de i utsatt läge där bottenstyckena är så dåliga att du kan utan vidare köra en tandpetare av trä igenom virket.
Det handlar om en BRF med 160 fönster,samtliga får nu bytas ut till en enorm kostnad för föreningen.
Jag ser dagligen skador orsakade av plastfärgen och det är alltså inte pga att utföraren gjort fel,hoppat över behandlingar m.m utan skadorna orsakas av just själva produkterna.Detta tycks accelerera då de flesta system idag är helt vattenbaserade,alltså även grundfärgen.Just fönster tycks gå extra fort då de inte bara utsätts för fukt utifrån utan även inifrån i form av kondens.
Det finns en tråd med foto på hur fönster ser ut efter bara några få år,samma fönster målades av en yrkesman och i samband med det gjordes ett reportage för denna sajt om hur fönstermålning utförs.(2009).
Nu sex år senare är ett fönsterbyte nödvändigt på ungefär 15 år gamla fönster.Katastrof!! Ulf
Att du ratar plastfärg kategoriskt för stå för dig. Jag personligen har aldrig haft de stora problem du har men då har jag aldrig använt akrylat på staket eller fönster. Men på fasader har jag använt och kommer fortsätta att använda det. Alla färger har sina styrkor och svagheter, att inte utnyttja detta efter sitt bästa förstånd är bara dumt.
Att du vill slita ut din kropp med linolje- och alkydfärger är ditt problem och bakåtsträvande. Jag kommer nu lämna denna diskussion därhän för det finns ingen mening med att försöka "omvända" den inbitne och för att diskussionen börjar spåra ut med tanke på ts fråga.
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Akrylat har många fördelar. Och en del nackdelar.
Att du inte använder det till staket eller fönster antyder att du förstått problemet.
Håller på att byta en fasad med utbredda rötskador. Den klarade sig 25 år. Kanske ska man vara nöjd med det?? :)
 
Det är absolut inte mer arbetsamt att jobba med oljefärger än moderna plastfärger,tvärtom.Det är rätt jobbigt att byta brädor varje gång man skall måla .Det slipper du med oljefärger.
bakåtsträvande? Snarare framsynt. Plastfärgerna är det mest miljöovänliga du kan måla med trots vattnet.
linoljefärg är miljövänlig,du kan odla linoljan i Sverige och stödja det svenska lantbruket,du kan köpa linoljefärg idag av små producenter och du kan t.o.m tillverka den själv.
plastfärg görs med råvaror från fossilolja så det är en resurs som är ändlig frånsett miljöovänligheten,rester och färgskrap räknas som miljöfarliga m.m.
Alkydolja görs med råvaror från skogsindustrin och tillverkas även den inom landet,ett förnybart alternativ som blivit bättre då nya bättre varianter utan lösningsmedel tagits fram.
Bägge färgtyperna är på de flesta områden överlägsna plastfärgerna men definitivt när det gäller att hålla fukt från brädan.
Ulf
 
  • Gilla
masterjompa och 3 till
  • Laddar…
Vatten är ett lösningsmedel.
Lacknafta/alifatnafta är ett annat lösningsmedel.
Vad är det för spännande alkydoljefärg som kommer nu? Är det xylen i den?


Jag läser gärna dina argument, det du flaggar för nu är att det blir en liknande situation som skedde för x antal år sedan när alla fasader som var målade med akrylat ruttnade. Förutom att rötan förskjuts när livslängden på alkydoljegrundfärgen som ligger under akrylaten dör.

Är det akrylaten det är fel på eller är det fel på alkydoljegrundfärgen som krakelerar?
:)
 
den alkydoljefärg som ett fåtal fabrikat fortfarande säljer innehåller i stort inga lösningsmedel alls utan man har gjort en mer lättflytande alkydolja,alltså själva bindemedlet.
felet med plastfärg är just att den inte är vattentät,den passar helt enkelt inte på trä.
All färg åldras,åldrandeprocessen på alkydolja är välkänd,denna färgtyp har ju använts sedan 30-talet som ersättning till linoljefärgen. att kombinera alkydoljan med akrylat kan ju tyckas vara bra då du förstärker egenskaperna hos den färdiga produkten men akrylatens svaghet,att släppa in fukt,har man inte löst.
På 70-talet kom de rena akrylatfärgerna,då behövdes det inte grundas enl. fabrikanterna. Vi lärde oss den dyra vägen att det inte stämde och alkydfärgen blev åter dominerande. sedan kom EU med krav på gränsvärden avseende lacknafta och ersättning för alkydoljan experimenterades fram. Många fabrikat blandade alkyd/akrylat och fick fram en produkt som höll kulören bra,likaså glans och minimal påväxt fixades med gifter.
Gifter funkar bäst i vattenprodukter så det var också ett skäl till dessa färger.Oljan hjälper till med livslängden på färgen men svagheten består.
Några fabrikat dammade helt enkelt av sina halvt bortglömda produkter och rekommenderade en alkyd i botten så fixar sig allt.
Att hindra färg från att åldras och brytas ner går nog inte,man kan bara fördröja processen.
Jag förespråkar att gå tillbaks till de förbättrade alkydoljefärgerna,man får ta nackdelarna med tidigare matthet och mindre kulörstabilitet och acceptera en något tätare intervall på ommålning.
Fördelarna är att rötproblemen minskar och kostnaderna för underhåll minskas. ett plus är ju också att generellt är alkydfärgerna billigare i inköp.
Men man skall inte heller glömma t.ex slamfärgen,Falu rödfärg om man nu har en ny fasad och vill ha ett rött hus.
problemfri,relativt billig och vacker.Jag har faktiskt svårt att förstå de som väljer röd plastfärg när alternativet är så självklart. Ulf
 
  • Gilla
Faridbe och 1 till
  • Laddar…
Varför inte linoljefärg framför alkydoljefärg?
En bekant som ofta målar k-märkta objekt (kyrkor etc) är då bunden att använda antikvariskt godkända material och metoder. Han använder linoljefärg, och spär endast med linolja för att undvika lösningsmedel.
 
målar själv mycket med linoljefärg men det finns få idag som kan tekniken. det är ingen färg för "svensson" om man inte lär sig måla med den. Det är långa torktider,känslig för regn under torktiden samt har oljefärgens svagheter,snabb nedmattning och kulörostabil.Dock lång livslängd och relativt lätt att måla om.
bland proffsen är linoljeteknik i stort bortglömd,och det är problem med lösningsmedel vid grundning m.m. Att spä med linolja funkar inte,linolja målas från mager grund till fet slutstrykning,detta för att efterkommande lager skall fästa.
Nå,målningsteknik är nog för långt för att beskriva i denna tråd men som sagt,även proffsen har glömt hur man gör. Ulf
 
man hittar många förklaringar varför kunden misslyckades med att skydda träytan:
- dålig tvättat från påväxt
- för varmt väder vid målning
- för fuktigt väder vid målning
- dålig grundat träyta
- ny färgsort olämplig att måla på gammal färg
- trä inte torrt
- för lång tid mellan grundning och slutmålning
osv osv
Någon av dom "synder" passar ju på dom flesta kunder så man går hem och skyller sej själv.
När inte ens strikt använd färgsystem håller så måste det ju vara penselhållarens fel.
Håller det inte i 10år så är det därför att man inte tvättat fasaden regelbundet mellan målningarna eller därför att man har tvättat fasaden med fel vinkel på vattenstråle och tillfört fukt under plankorna .....
Det är ju aldrig fel på produkten så det måste vara användarnas fel.
Miljövänliga färger som klarar inte att vistas i miljön.....
gaia
 
'Förr fanns det bra färg, idag finns det miljövänlig färg'
 
  • Gilla
masterjompa
  • Laddar…
Det var säkert du malarmast... Som beskrev en brf där många/alla fönster behövde bytas för att de använt nordsjös fönsterfärgsystem.

Är bara lite nyfiken, jag hade gått i taket och reklamerat färgen eftersom det var målat efter anvisningarna på burken. Hur gick det? Vad hände? Fick brf kalla handen eller bara fan de sig i ett omfattande fönsterbyte.
 
Nej,det kommer troligen att bli rättssak,måleriets 2-års garanti har ju löpt ut men då de inte tar något produktansvar för färgen går ärendet vidare till Nordsjö,hur de ställer sig återstår att se,det brukar ta tid .Men advokat har börjat titta på saken,mer vet jag inte i nuläget. Ulf
 
För nyfikenhets skull,är det någon som vet om fall där man reklamerat färg och hur det slutat?.
Jag har bara ryktesvis hört om några där färgtillverkaren backar och tar smällen,jag vet t.ex att jotun för ett antal år sedan fick ta en BRF där fasaderna rötat. Det måste finnas fler fall,var letar man? Ulf
 
malarmaster skrev:
För nyfikenhets skull,är det någon som vet om fall där man reklamerat färg och hur det slutat?.
Jag har bara ryktesvis hört om några där färgtillverkaren backar och tar smällen,jag vet t.ex att jotun för ett antal år sedan fick ta en BRF där fasaderna rötat. Det måste finnas fler fall,var letar man? Ulf
Förslagsvis startar du en separat tråd under lämplig del av forumet - här avhandlar vi endast färgtekniska lösningar, och trådstartaren bör vid detta laget ha fått klart för sig att någon form av oljefärg är det bästa valet om det kan påvisas att det är vad som finns på brädan idag.

EDIT: Eftersom tråden ändå gått helt från ämnet nu så kan jag ställa en fråga gällande ditt tidigare påstående - finns det någon färgtillverkare idag som faktiskt rekommenderar akrylatfärger till vindskivor och fönster?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.