Tro det brukar ligga på 35% mer i arbete kostnad men dit tak har så många runda saker så kan kanske bli mer men ska du ändå måla det så ser jag ingen anledning till att välja rheinzink.
 
Borra? Det är stenåldern, det stämmer med runda avslut i klipp m.m men det har man på verktygen nu.

Detta med galven som ni pratar om, vart finns den informationen? Ett galvat arbete är underbart, möjligheten att löda, man linoljar alla detaljer på baksidan som ger ett skydd väldigt långt fram i tiden. Om du inte har ett papper på att galven är sämre idag så tycker iaf jag att du ska ta det. Du kommer att spara pengar i material med då man kan vända plåten åt alla håll utan att tänka på färgsida m.m. Sedan så målar du det on 6år någon stans och kör en lite besiktning på garantin med.
 
Att galven är sämre idag är ganska känt och tillverkarna ger ingen vidare garanti på den men finns inte med på deras hemsidor så har inte information om det. Men målar man det efter en 5 år så är det ju ingen fara men jag torr färgen sitter bättre på förprimad plåt och du kan måla med en gång där av sparar man mycket pengar på att behöva bygga upp ställning igen..
 
Tack för alla svar!

En annan variant vi funderar på är att köra fabrikslackerad plåt som vi sedan stryker med linoljefärg.
Skulle det kunna funka? Färgfabrikanterna verkar iallafall tro att deras linoljefärger kan bita sig fast i en sådan
plåt om den inte är för glatt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.