Y
Jag har 3glasfönster från 80talet som är totalt kassa. Ljud och vind tar sig genom.
(nu är det nog gummitätningen runtom karmen mot husreglarna som är slut också)

Det som är enklast att pröva vore att byta list som kläms när man stänger fönstret.

Idag sitter någon stel svart list lik den 3e från vänster. Fasthäftad.
Silikonlist_1.jpg

Men tycker dom ser så tunna ut.

Vore inte dessa bättre?
8873002565662.jpg

eller dessa som iaf ser lite tjockare ut
products_tatningslist_p-profil_0.jpg


Vilka tätlister har ni som favorit?
 
Y
Körde på sån tjockare P-list. Blev ingen skillnad så det är tätningen mellan ram och yttervägg eller glaskassetten som är slut.
 
S
du kan ha valt en för tunnlist
 
Y
Valde dom tjockaste som gick att köpa.

Jag ser även på dom fasta fönstren som inte går att öppna att gardinerna svajar och har sig så det är nog gummitätningen runtom karmen. Och rutorna bromsar inte direkt buller heller. 33år gamla tunna 3glasfönster.
 
Välj ingen av dom skräplister som man kan köper på bygghandeln, gjorde det misstaget efter ett år så ramlade listerna av. Köpte sedan proffslister en 50 meters rulle från Leif Arvidsson som passade perfekt till fönstren - kan rekommendera dom http://webshop.leifarvidsson.se/SE/
 
S
Yrrol skrev:
Valde dom tjockaste som gick att köpa.

Jag ser även på dom fasta fönstren som inte går att öppna att gardinerna svajar och har sig så det är nog gummitätningen runtom karmen. Och rutorna bromsar inte direkt buller heller. 33år gamla tunna 3glasfönster.
antingen nya fönster och nytt drev eller så drevar du om dom gamla fönstrena, eventuellt byta glaskasett
 
Tror inte glaskassetten kan vara så dålig.
Du har inte friskluftsintag i övre delen av karmen? Därgenom brukar det komma luft och ljud.
 
S
largab skrev:
Tror inte glaskassetten kan vara så dålig.
Du har inte friskluftsintag i övre delen av karmen? Därgenom brukar det komma luft och ljud.
byts det glaskasset så kan man få ner ljudet. yrrol borde ha kollat sånt innan det börjades pröva med annat. så där är ju inte problemet
 
Y
Ne jag står inte och river snickeri för kolla tätningen, det får bli i samband med fönsterbyte.
Pratade med glasmästare som mycket riktigt kan göra specialkassetter åt mig men har för mig att det blev nästan lika dyrt som nya fönster.

tidigare 3glasare har 3 tunna glas av samma tjocklek vilket gör att dom vibrerar lika och då bromsar ljud ganska dåligt.
hurvida om det är därför jag får kallras gardin-gung eller inte vet jag inte.

enklast är att jag lånar hem en värmekamera och mäter sen när vi når +-0 ute.
 
S
Yrrol skrev:
Ne jag står inte och river snickeri för kolla tätningen, det får bli i samband med fönsterbyte.
Pratade med glasmästare som mycket riktigt kan göra specialkassetter åt mig men har för mig att det blev nästan lika dyrt som nya fönster.

tidigare 3glasare har 3 tunna glas av samma tjocklek vilket gör att dom vibrerar lika och då bromsar ljud ganska dåligt.
hurvida om det är därför jag får kallras gardin-gung eller inte vet jag inte.

enklast är att jag lånar hem en värmekamera och mäter sen när vi når +-0 ute.
med värmekamera ser man inte problemet.
 
Y
man ser om det är dåligt isolerat runt karmen

Fanns det åldersbeständigt gummi för 30år sedan?
Anar att den tätlisten inte är som den var då.
 
Redigerat:
S
Yrrol skrev:
man ser om det är dåligt isolerat runt karmen

Fanns det åldersbeständigt gummi för 30år sedan?
Anar att den tätlisten inte är som den var då.
det gör du ej. det kan bli ner gång på temp ändå.
du tänker på en sån här bild( http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Bygga-nytt-hus/Klimatskal/Varmeforluster-runt-fonster/ ) fönstrena i bilden är gamla och vid tiden används bara vanligt drev.
nja , fanns men håller inte värst bra.
förmodligen har du vanligt drev. (ingen plastat drev eller bottningslist och fog..
 
Y
När vi bytte några andra fönster på denna villan så var det tjock gummilist runt karmen, inget drev. Ingen fog.
 
S
Yrrol skrev:
När vi bytte några andra fönster på denna villan så var det tjock gummilist runt karmen, inget drev. Ingen fog.
jag hade lossat foder på utsidan och drevat med både plastad och vanligt drev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.