Tänkte främst på vardagsscener:
Hemma
Borta
Kvällsbelysning
Natt
...osv...

Sen ett par väldigt grundläggande frågor ang scenverktyget:

- Lägger man in tändning och släckning i samma scen eller i olika scener?
- Jag vill att avfuktaren i tvättstugan skall gå två timmar och stå stilla i två timmar mellan kl 1000 och 2000. Hur gör jag detta bäst?
- Jag vill minnas att någon presenterade en scen där en Wall Plug kopplad till tvättmaskinen triggade ett mobilmeddelande när effekten gått under en viss nivå efter att ha gått på full effekt. Nu hittar jag inte detta. Någon som kan guida?

Mvh

David
 
Kan någon se vad som har blivit fel i denna min första blockbyggda scen?
Tanken är att en wallplug skall startas kl 10 varje dag.

--[[
%% properties
%% globals
--]]

local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
while true do

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "10:00") )
)
then
fibaro:call(25, "turnOn");
end

fibaro:sleep(60*1000);
end
else

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
fibaro:call(25, "turnOn");
end

end
 
Tror att du har glömt autostart taggen i början. När du arbetar med tider så är det bättre att använda heltal( antal minuter efyer midnatt) istället för strängar.
 
Tack för snabbt svar och tips.
Till saken hör dock att jag inte skrivit scenen i LUA utan den ser ut så här:
Skärmdump 2014-09-16 20.17.57.png

På "General"-fliken är:
"Active" ibockat
"Start when Home Center 2 starts" ej ibockad
"Protect by PIN" ej ibockad
"Do not allow alarm to stop scene while alarm is running" ej ibockad

Har jag missat något?
 
Du har inget som triggar scenen.
När man använder tidstyrning så ska % autostart% taggen finnas. Tror att den lägs in om du bockar i "Start when Home Center 2 starts".
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
Tack! Det gjorde en avsevärd skillnad...:)
Nu kan jag börja experimentera.
 
Nya frågor dyker upp...
Har skapat en scen för kvällsbelysning.
I den andra "device group" finns en "RGB controler". Alla andra lampor startar om jag kör scenen, men inte den. Någon som har en idé?
Skärmdump 2014-09-21 10.13.17.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kompletterande fråga:
Det röda fältet med sekunder efter "turn on", vad anger det? Uppdimmning till vald dimnivå?

/David
 
Redigerat:
dadid skrev:
Det röda fältet med sekunder efter "turn on", vad anger det? Uppdimmning till vald dimnivå?
Fördröjning i sekunder.
 
Tack.
Du råkar förresten inte känna till om Fibaro har för avsikt att utöka parametern kopplad till solens upp- resp nedgång?
Som det är nu kan man bara ange tid EFTER. Jag och cäkert många med mig tänder gärna strax FÖRE.
 
Funkar det inte att skriva ett negativt tal för att få den att tända före?
 
dadid skrev:
Tack.
Du råkar förresten inte känna till om Fibaro har för avsikt att utöka parametern kopplad till solens upp- resp nedgång?
Som det är nu kan man bara ange tid EFTER. Jag och cäkert många med mig tänder gärna strax FÖRE.
Jag har skrivit ett s script för det. Är du haj på programmering så kan du nog bryta ut det ut koden. Koden finns i en tråd här på forumet någonstans.
 
kubikmneter skrev:
Funkar det inte att skriva ett negativt tal för att få den att tända före?
Intressant tanke.. Jag gjorde en regel för att testa, den svalde iaf ett negativt tal.
regel1.png

om det var så du menade?
 
dadid skrev:
Tack.
Du råkar förresten inte känna till om Fibaro har för avsikt att utöka parametern kopplad till solens upp- resp nedgång?
Som det är nu kan man bara ange tid EFTER. Jag och cäkert många med mig tänder gärna strax FÖRE.
Jag håller med, hur man inte kan ha implementerat detta övergår mitt förstånd.

Jag hittade detta som svar. Byt till Lua kod och byt ut motsvarande rad mot denna:
if (
( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and os.date("%H:%M",os.time()+60*60)== fibaro:getValue(1, "sunsetHour")) )
)
 
kubikmneter skrev:
Funkar det inte att skriva ett negativt tal för att få den att tända före?
Nej, det gör det inte.
 
Man kan ju korta ner koden ovan något.

if (os.date("%H:%M",os.time()+60*60)== fibaro:getValue(1, "sunsetHour"))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.