vad finns de för för o nack delar? o vad är egentligen skillnaden? får för mej att man laddar första tanken i topp o andra i botten om de e parallel kopplat? stämmer de eller?
vilket skulle va bäst för mitt system, har nu seriekopplat? (laddar båda tankar i topp) tank 1 innehåller vvb tank,
 
Parallell = Alla tankar laddas från toppen & nedåt SAMTIDIGT.
Serie = Börjar med att ladda första tanken från toppen & nedåt, sedan tank 2 från toppen & nedåt. Alltså 1 tank i taget.
 
Behåll parallellkopplingen som du har nu, men du kan ha anstängningsventiler mot slavtanken så att du kan stänga av om du ska värma med patron..
 
seriekobling gir vel raskere varme ut på radiatorer, siden man raskere fyller tank 1 med varme... ?
 
Det är väl bara vv produktionen när det inte finns något värmebehov till huset som ställer till det( om inte TVA används) om man ska köra serie. Vill man använda elpatron är det ju bara att sätta den i den första tanken så sköter det sig själv utan att behöva tänka på vilka ventiler som ska vara stängda.

Ska alla tankar laddas samtidigt ställer det högre krav på att rördragningen är rätt gjord, visserligen hjälper naturlagarna till då varmt vatten stiger, men det är ju alltid bra att ha koll på hur det bör vara. Tischelmannprincipen är väl det man ska sträva efter om man inte kör seriekopplat.

Hur fort värmen kommer ut på systemet har inget med serie eller inte att göra.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Man får fortare vv samt även värme ut på radiatorerna när man börjar elda vid seriekoppling men det saknar egentligen betydelse för sjunker tempen så lågt i tankarna har man för lite volym. Jag tycker man bör sträva efter att ha så mycket volym så vv samt värme finns hela tiden. Om jag skulle installera på nytt skulle jag välja seriekoppling med möjlighet att krana om till parallell koppling på sommaren för max bekvämlighet.
 
Bättre att köra seriekopplat och TVA. Optimalt är ju naturligtvis EN tank och TVA. Åter till topic, det låter som det är "parallellkopplat" (parallell är egentligen fel men jag kommer inte på något bättre.) du har om det är laddning i toppen på båda tankar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har läst att många rekommenderar parallellkopplat på sommaren och serie på vintern, varför då? Varför kör man inte i serie även på sommaren, man behöver ju inte ladda fullt om man inte vill, samma med elpatronen, den värmer ju bara vattnet runt om och ovanför.
Om man som jag är mitt uppe i ny rördragning till flera stora acktankar och en tva, borde jag göra så att jag kan välja mellan parallell- och seriekopplat eller räcker det med det ena eller det andra?
Jag själv lutar åt seriekoppling men kom gärna med synpunkter. :)
 
Om man kör seriekopplat på sommaren när shunten är helt stängd så finns inget som trycker fram det varma vattnet till tank nr 1 men har man tva så bör det funka bra med seriekopplat hela året.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det känns som båda alternativen funkar. Det klassiska i Sverige är ju att parallellkoppla. Men kollar man på tyska forum verkar alla där seriekoppla. Tyskarna brukar ju inte heller vara så tröga.

Stora skillnaden är väl egentligen att parallellkopplat funkar helt med gravitation, men seriekoppling kräver en pump för att flytta värmen.

Själv kör jag två tankar som är seriekopplade med slingor i den lilla av de två och det funkar utmärkt för mig.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Om man kör seriekopplat på sommaren när shunten är helt stängd så finns inget som trycker fram det varma vattnet till tank nr 1 men har man tva så bör det funka bra med seriekopplat hela året.
Bra poäng, det hade jag inte tänkt på.
 
Men returen från tva måste gå till tank nr 2 eller 3 om du har så många.
 
GordonE skrev:
Det känns som båda alternativen funkar. Det klassiska i Sverige är ju att parallellkoppla. Men kollar man på tyska forum verkar alla där seriekoppla. Tyskarna brukar ju inte heller vara så tröga.

Stora skillnaden är väl egentligen att parallellkopplat funkar helt med gravitation, men seriekoppling kräver en pump för att flytta värmen.

Själv kör jag två tankar som är seriekopplade med slingor i den lilla av de två och det funkar utmärkt för mig.
Men värmer du bara tanken med slingor i på sommaren då eller hur kör du?
 
Drömhus2012 skrev:
Men värmer du bara tanken med slingor i på sommaren då eller hur kör du?
Jag värmer 4m3 året runt. Kör med 10m2 solvärme, och har bara eldat en panna efter sommaren.

Jag har avstängningsventiler, men det behövs inte. Jag trodde först jag skulle stänga av den stora på sommaren. Men sen gör det ju inte så mycket med lite värmeläckage när man har solvärmen.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Ok. Låter bra att det funkar bra med seriekopplat året runt. Jag vågar nog inte låta bli att sätta avstängningsventiler på tankarna så jag antar att jag kommer att säga samma sak om något år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.