Jag har nu en lång relation med Lissma Såg där jag köper virke, skivor etc. Nu när man är "välkänd" behöver man inte tjafsa om priset varje gång utan det blir "rätt" direkt. Jag har gjort ett seriöst fulskott på AKB för att se om priserna var rätt, men där var man inte villig att ge mängdrabatt på annat än de volymer jag tar med mig hem för dagen. På lissma talar jag om hur mycket jag använder under överskådlig framtid, får pris på det och hämtar/betalar sedan vartefter jag behöver grejorna. Lissma är därför solklar etta för just mig.

K-rauta: Billiga saker ibland - tex Boschprylar...:)
Byggmax: Billigt med skruv, plockar man virket själv är pris och kvalitet bra. Kvaliteten på virket varierar dock stort mellan olika Byggmaxställen.
Bauhaus: Stort sortiment men inget för gördetsjälvaren. Man får inga mängdrabatter och priset på hyllan är gastronomiskt högt. Plus i kanten för en prisgaranti som ger 12 procent extra rabatt. Jag tänkte faktiskt köpa alla mina stuprör på Bauhaus och sedan hänvisa till priserna på Coop. Det kommer jag tjäna några hundringar på...
Fredells: Extremt stort sortiment - man luras lätt att tro att priserna är vansinnigt höga - be om en offert på en större mängd varor så blir priset rimligare.

Kunskap har jag inte hittat någonstans och vill inte ha det heller - jag vill arbeta med folk som är affärsmässigt begåvade och "serviceminded".
 
Visst har vi alla åsikter men jag tror att det är svårt att ge en speciell "favvis"... jag tror att de flesta gör som jag; handlar vissa saker på olika ställen. Byggmax är bra på "rå produkter", Bauhaus har en del saker som är prisvärda och bra men andra inte, Silvan... tja... samma sak där. Lokala järnhandeln ger jag inte mycket för (hutlöst dyra här uppe!) men däremot är det super att åka över och köpa virke direkt från sågen nere vid älven... Så jag kan inte heller säga vilken som är bäst!


 
Nä, jag vet inte. En extraprisfantom som jag är otrogen åt alla håll... :)
 
Är det ingen som handlar på nätet t ex via tumstock.se?
Själv blir det K-Rauta eller COOP Forum. Virke mm på K-Rauta. Beijer ligger högt i pris. ByggMax är nya i Norrköping men de verkar ha en vettig prisbild.
 
MathiasS skrev:
K-rauta: Billiga saker ibland - tex Boschprylar...:)

Nähä......... :surprised:
 
Jag tror det är lönlöst att kora en "bästis". Hade jag börjat shoppa hos AKB elller Hägerstens Brädgård hade jag säkert blivit lika nöjd där. Tyvärr bommade dom vid den första upphandlingen....

Dock vill jag påstå att det lönar sig att hålla sig till ett ställe när det gäller virke och trävaror. Jag har sällan hittat något billigare på annat ställe och när så har varit fallet (tex Krauta OSB 119) så har man anpassat sig till denna nivå.

Det enda felet med Lissma är att dom inte säljer Bosch....pfffff
 
MathiasS skrev:
Fredells: Extremt stort sortiment - man luras lätt att tro att priserna är vansinnigt höga - be om en offert på en större mängd varor så blir priset rimligare.

Kunskap har jag inte hittat någonstans och vill inte ha det heller - jag vill arbeta med folk som är affärsmässigt begåvade och "serviceminded".
Ser att Fredells är omnämnt :D och att Du upplever att Du inte hittat kunskap ngnstans - så även där eller ???

Hmmm.. närstående fam.medlem har arbetat på Fredells i 7 år och nog måste jag säga att både han och de flesta av hans kollegor är oerhört duktiga inom sina resp områden. Dessutom är dem oerhört serviceminded

Däremot håller jag med gällande prisnivån. Den kan upplevas som dyr, men vi har handlat det mesta till vårt bygge på Fredells (inte så konstigt kanske :) ) och nog har vi fått konkurrenskraftiga priser på det mesta - även utan pers.rabatt!

/Mia


 
Mia_D skrev:
Däremot håller jag med gällande prisnivån. Den kan upplevas som dyr, men vi har handlat det mesta till vårt bygge på Fredells (inte så konstigt kanske :) ) och nog har vi fått konkurrenskraftiga priser på det mesta - även utan pers.rabatt!

/Mia
Den kan upplevas som dyr, men är konkurrenskraftig...?

Det är nog inget fel på kompetensen, men prisnivån är definitivt alldeles för hög. Endast om man beställer riktigt stora partier börjar det likna något.
Men åker man dit och handlar 1 skiva eller 1 bräda känner man sig ju våldtagen när man linkar iväg från kassan.
 
Mia_D skrev:
Ser att Fredells är omnämnt :D och att Du upplever att Du inte hittat kunskap ngnstans  - så även där eller ???

Hmmm.. närstående fam.medlem har arbetat på Fredells i 7 år och nog måste jag säga att både han och de flesta av hans kollegor är oerhört duktiga inom sina resp områden. Dessutom är dem oerhört serviceminded

Däremot håller jag med gällande prisnivån. Den kan upplevas som dyr, men vi har handlat det mesta till vårt bygge på Fredells (inte så konstigt kanske :) ) och nog har vi fått konkurrenskraftiga priser på det mesta - även utan pers.rabatt!

/Mia
Kanske var jag lite onödigt generaliserande....:)

Jag brukar vända mig direkt till tillverkarna för att lära mig om det jag inte kan. Varför prata med någon på Fredells om Wirsbo när jag kan ringa utvecklare & produktsupport direkt? Samma sak med isolering, limträbalkar, dörrar, fönster, värmepumpar, osv osv....

 
På V-kusten är jag himla glad i K-rauta - där är det ordning på tingen jämfört med Silvan som ju är världens virrvarr.
Hornback har jag pratat med på tel sikna virrpellar vet inge kan inte ta hem kan inte kolla kan inte......Bauhaus är bättre men vi 'löper' ju överallt. Virket handlar vi på sågen i grannbyn - det är ju Norrlandsvirke ifårn Rolfs Såg i Kalix så bra grejer - inge snabbvuxet Småland inte :D lister är han en tredjedel i pris jämfört med ALLA byggmarkander! Och jag törs la aldrig tala om vad vi fick våran skorstenssten till för pris :)
Tryckt virke - där vi får bäst pris däremot.

Pryttlar badrum - Frej Jonsson eller Rörshoppen.

Byggmax sätter jag inte foten på allergisk emot KÖER ( gåller några till)
 
Beijer är bäst! ;D

Nu sticker jag ut hakan lite och kommer tala väl om Beijers i Växjö. Jag tog in offerter från flera håll och försökte pressa priserna till Byggmax-nivå. Detta gick i stort sett på alla varor, och dessutom så kan ju Beijers skicka hem sakerna. Visst handlar jag lister och annat smått och gott på byggmax, men i stort sett allt annat byggmaterial har vi köpt på Beijers.
Har de inte något på lager så beställer de bara.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.