Hur räknar man ut hur mycket kakel som behövs i ett badrum?
Säg att man har ett badrum på typ 7 kvm med standard takhöjd. Hur ska man räkna väggytan? ???
 
Antal väggmeter x höjden kanske? Minus dörrar och fönster samt plus 5-10 % spill.
 
ok, så säg att man har ett badrum som är 2.5m x 3m och 2.4m takhöjd så blir det (6x2) + (7.2x2) = 26.4 kvm?

Och så lägger man till 2.5x3 = 7.5 kvm för golvet, vilket blir totalt 33.9 kvm - kan det stämma?
 
Just det. Minus alla öppningar som du INTE kaklar.
 
Lillbjorn skrev:
Just det. Minus alla öppningar som du INTE kaklar.
Oj, nu känner jag mig dummare än sedvanligt :-[ ... vilka öppningar kan det vara? ???
 
LillaSandra skrev:
vilka öppningar kan det vara?  ???
Dörrar och fönster brukar man oftast inte kakla. ;)
 
Immobil skrev:
Dörrar och fönster brukar man oftast inte kakla. ;)
Jaså, var det det ni syftade på! ;D Ibland är man seg i kolan! ;)
 
Immobil skrev:
Dörrar och fönster brukar man oftast inte kakla. ;)
Men det borde väl jämna ut sig om man vill ha 5% spillmarginal? Alltså, räknar inte bort 'öppningarna' så har man lite spillmån, eller behöver man mer spillmån?

Hur lång tid kan det tänkas ta att kakla ett badrum?
 
LillaSandra skrev:
Men det borde väl jämna ut sig om man vill ha 5% spillmarginal? Alltså, räknar inte bort 'öppningarna' så har man lite spillmån, eller behöver man mer spillmån?

Hur lång tid kan det tänkas ta att kakla ett badrum?
Kakel och klinker har ytterst lite spill... Ligger nästan i samma fack som parkettgolv alltså runt 2-3% generellt. Det ökar med skrynkligheten på rummet osv... Men är man någorlunda begåvad så blir spillet minimalt.
 
Vi brukar räkna med 10% marginal för väggar. Det brukar stämma ganska bra om man räknar med alla kakel man måste kapa till.
Sen är det bra att alltid spara några extra.


 
Hur lång tid kan det tänkas ta att kakla ett badrum?
Kaklade ett litet badrum i vår stuga i fjällen. 1,6 X 1,6. Vi började med golvet (finns olika ideer om arbetsordning). Golvet tog 2 kvällar + 1 eftermiddag att foga. Golvet skulle gått på halva tiden om vi haft rätt kap. Plattorna visade sig svårknäckta, så jag tog dom med vinkelslip. Om jag haft en kakelkap (ungefär som en cirkelsåg med vattenkylld klinga) så hade det gått mycket fortare.

Väggarna tog 3 kvällar, och en kväll att foga. Sedan höll jag på i ett par timmar med silikonfogen man skall ha i hörn osv.

Dessa siffro0 går inte bara att skala upp till dins storlek, det går betydligt snabbare att kakla stora väggar, det är vid hörnen det tar tid.

Det viktigaste momentet är att planera innan man börjar. Mäta jättenoga. Man skall undvika att få smala kilar av kakel i hörnen. OCh den planeringen tar lika mycket tid (minst) om man har en pytteliten gästtoa på en kvadratmeter som om det är ett jätterum.

En annan sak som faktikst tar lång tid är att blanda fix. Bäst med en borrmaskinsomrörare i en murarhink. På det viset blandar man lagom mycket åt gången. Men skall det vara rationellt så har man en kompis som blamdar nästa sats i en ny hink så att den är klar lagom till att förra hinken förbrukats.

Jag skulle gissa att om ni aldrig har gjort det förut, men kan jobba hela dagar (med övertid) så fixar ni det på 3-4 dagar effektiv tid. Och som sagt planera. Tänk på att alla väggar lutar mer eller mindre (även i nya hus), så om man börjar med en hel platta längst ned så kan det vara så att man måste fälla in en kil på 5-10 mm när man kommer upp till taket. Då är det mycket bättre att börja med en halv eller 3/4 del platta längs ned.
 
LillaSandra skrev:
Hur lång tid kan det tänkas ta att kakla ett badrum?
För ett proffs tar ett badrum ca 1 dag att göra...Sen torktider som gör att det tar 3 dagar ungefär....

För en glad amatör säkert dubbla tiden minst... Men med torktider kanske 4-5 dagar.
 
Tack så mycket för alla era svar! :D
Det här forumet är bara för underbart! :-*
Hjälper en verkligen att planera!
 
mr Z skrev:
För ett proffs tar ett badrum ca 1 dag att göra...Sen torktider som gör att det tar 3 dagar ungefär....

För en glad amatör säkert dubbla tiden minst... Men med torktider kanske 4-5 dagar.
Jag lovar det beror på hur badrumet ser ut..mitt badrum är 4kvm har har tagit mycket längre att kakla än en dag och det är inga nybörjare som kaklar,utan för att det är så j#%%a mycket kapning av småbitar och andra skumma lösningar för att få det att funka gud vad jag hatar gamla hus 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.