Hej! Jag köpte en gammal lampa på auktion. Den har en ganska ny propp som är jordad. Jag har för mig att man inte får byta lampproppar hur som helst, speciellt inte en ojordad mot jordad, så jag skruvade och öppnade proppen och så att det faktiskt inte finns en gröngul sladd kopplad till jorden i proppen!
Vad gör jag nu? Är det är OK? Eller har jag en livsfarlig lampa? (Lampan har beröringsbara delar i metall.)
Om det går skulle jag vilja koppla en europropp till lampan, för de är mindre en den här jättestora jordade och därför lite snyggare. Men jag har svårt att lista ut vad man får göra och inte göra själv.
Ja, kort och gott är min fråga: behöver jag överlämna lampan till en elektriker?
photo (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ok om den uppfyller kravet på dubbelisolering. Leta efter denna symbol:

typsymb_skydd2.gif

Och gärna fler bilder där man ser lamphållaren.
 
Är lampan gammal kan det vara av typen "klass 0" vilket innebär att den är ojordad, metallhölje och enkel isolering mellan höljet och ledarna. Dessa lampor får inte längre säljas. Men de får användas, fast endast i torra isolerade rum med ojordade vägguttag. Jag antar att du har jordade uttag hemma?

Vad du kan göra är antingen

- Byt sladdstället och kanske lampsockeln till en färdig med monterad eurostickpropp. Se till att kabeln mantel hela tiden täcker ledarna, så att ledarisoleringen inte riskerar komma i kontakt med metallhöljet på lampan, eller bli berörbara med ett finger. Vad du gjort här är att bygga om lampan till dubbelisolerat utförande.

Edit: Gör som snaggletooth och kolla först att den inte redan är dubbelisolerad :) Du får dock fortfarande problem med stickproppen då lösa eurostickproppar inte finns att köpa.

- Byt sladdstället till ett jordat och jorda lampan. Detta kräver att du kan ansluta skyddsledaren till lampans hölje på ett bra och tillförlitligt sätt. Montera t.ex en ringkabelsko och dra fast den i någon skruv. Dessutom måste hela lampan bli jordad. På bilden ser den ut att vara i ett stycke så det borde fungera. Det kan vara värre med ledade (böjbara) lampor.

- Bygg om lampan till 12 V, och mata den med en vanlig passande väggvårta.

Här är två andra trådar med tips:
http://www.byggahus.se/forum/el/183849-renovera-ljuskrona.html
http://www.byggahus.se/forum/el/218887-byta-sladd-i-gammal-lampa.html
 
Tack så mycket för svar!
Jag hittar tyvärr ingen sådan symbol på lampan (fyrkanten). Nedan har jag lagt in fler bilder som visar hur lamphållaren ser ut etc. Som ni ser är lamphållaren ganska smal och kanske specialgjord för lampan? Jag vet inte, har inte sett några liknande, men å andra sidan har jag bara kollat på clas ohlson :)

Det finns inte så mkt plats för lamphållaren som det är just nu och de nya lamphållarna jag har sett (på clas ohlson) känns lite för stora för att få plats i lampan. Så jag tror inte att jag bara kan byta ut lamphållaren.

Jag har en annan gammal lampa som är jordad på det viset bo siltberg säger, med skyddsledaren monterad i en ringkabelsko, så jag har tänkt på att jag kanske kan göra samma sak med den här lilla. Men det ser verkligen inte snyggt ut med en färglad sladd synlig i lampan, så detta är inte mitt bästa alternativ.

Om jag bortser från alla regler och elektriska problem är den enklaste idén som jag kan komma på att klippa av lampans sladd strax ovanför strömbrytaren och sätta fast sladden i en ny strömbrytare. I den andra änden av strömbrytaren tänkte jag sätta fast en sladd med en europropp. Då kvarstår fortfarande problemet med jordningen. Sen vet jag inte om det ens är tillåtet att göra så här.

photo 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är nuvarande lamphållare i plast eller metall? Det ser ju ut att vara både i gott skick och isolerad, men det kan vara värt att syna lamphållaren närmare om lampan är gammal.

Jag tycker att du borde bekymra dig mer för vad som är säkert än vad som är tillåtet. I första hand ska som sagt lamphållaren vara i gott skick - det förhindrar fel. Sedan ska grundprincipen om dubbla skyddsbarriärer vara uppfyllda, vilket i ditt fall innebär något av de tre alternativ jag räknade upp (och kanske fler om det finns).

Om inte så har du bara "halva" säkerheten vilken kan liknas vid att du skalar bort yttermanteln på lampsladden så att de isolerade ledarna blir berörbara. Det är en enkel isolering som visserligen säkert kommer att hålla livet ut men bryter mot den heliga internationella grundprincipen. Den regeln bryter man aldrig mot.
 
Hej och tack återigen för hjälpen!
För att svara på din fråga: Nuvarande lamphållare är i plast.

Jag läste igenom alla dina råd och bestämde mig för att byta ut lamphålaren+sladd. Det känns som det allra säkraste alternativet.

Idag har jag alltså varit på jakt efter en bra lamphållare och jag gick med lampan till tre olika affärer.
I den första ville de fixa lampan åt mig för 500kr. Min första tanke var "aldrig i livet för det där hutlösa priset" och tackade för mig.
I den andra lampaffären sa de att lampan är jordad, vilket fick mig att bli tveksam, för det är ju raka motsatsen till vad jag själv kommit fram till (men jag är ju verkligen ingen expert heller).
Den tredje affären är riktiga proffs, de har restaurerat massor av lampor mm i gamla byggnader tex Dramaten, så där kände jag mig ganska trygg. De sa att lampproppen är jordad, men att sladden inte är det. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den informationen och meddelade att jag ville byta ut hela lamphållaren + sladd till en jordad. Det hela slutade med att de tog lampan för att skicka den till sin verkstad så att "gubbarna där" (som de uttryckte det) kan kolla på lampan och säga hur mkt ett byte av sladd skulle kosta. Det skulle inte röra sig om särskilt stora pengar sa de i alla fall.

Summan av kardemumman är alltså att det verkar oerhört svårt att övertala folk i lampaffärer att man vill montera nya delar i en lampa SJÄLV! Nåväl. Det viktigaste är ju faktiskt, som du säger, att lampan är säker. Har hört alldeles för många gånger att äldre elektriska apparater börjat brinna tyvärr. Lampan skulle vara på verkstan i 1-2 veckor, så jag återkommer med hur resultatet blev så att det blir en fin avslutning på den här tråden!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.