Jag behöver ta upp ett hål i en träpanel som sitter monterad på en vägg. Hålet ska ökas på från 70mm till 100mm i diameter med centrum 13cm från väggen och 10cm från taket.

Min första idé är att göra en mall och fräsa upp hålet, men jag misstänker att jag inte får plats med en OF1010 med tanke på hur trångt det är upp mot taket.

Har vi några bra idéer på vilka verktyg som är lämpliga för detta så att operationen kan göras utan att ta ner panelen (vilket är ett j-vla jobb, tyvärr)?
 
Borra en massa mindre hål i en cirkel och jämna till med en fil?
 
100 mm hålsåg.
Gör först ett 100mm hål i en bräda och skruva/fäst den över befintligt hål som styrning.
 
Hålsåg, som sagt. En annan möjlighet till centrering är att tillverka en kloss som går att pressa in i befintlig hål så den sitter skapligt och använda hålsågen "som vanligt". Det räcker ju att det finns något för centrumborren, så styrklossen behöver inte vara rund.

Är det inga särskilda krav på perfekt rundhet så är ju annars stämjärn och kniv bra verktyg. Frosts lilla slöjdkniv är min favorit för dylika jobb.
 
100mm Hålsåg
Ta en planka och såga ut den runda delen. Skruva fast den där du vill ha det nya hålet. Ta bort centrumborren och såga ut ditt nya hål.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Jag har sett att en del elektriker helt enkelt skruvar i en mindre hålsåg i en större som styrning (måste givetvis vara av den sorten som man kan byta hålsåg) och därmed kan borra upp 56 mm spotligts till 70 mm, kanske vore en metod att pröva.
 
  • Gilla
agehall och 2 till
  • Laddar…
Hålsågsspåret är nog rätt sätt. Ska skaffa en tillräckligt stor och testa.

Tack för er input!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.