Hej

Har ett begynnande badrum på ovanvåningen av vårt 1½ plans hus.
Det har tidigare varit förberett för dushrum någongång på 80 talet men väggar och glov var "nakna" och mer hade aldrig gjorts. Dock satt där plast i taket.

Nu när jag skulle påbörja för badrum så lades först golvet om, en vägg har tagits ned och flyttats och håller på att byggas upp och så började jag fundera på taket.

Vi kommer ha kakel och klinker. Vi kommer köra detta upp till snedtakets början och sedan ha någon form av innertak. Men jag är lite osäker på vad som behöver göras då det vid snedtaket i princip är isolering och sedan yttertaket.

Jag lägger upp lite bilder så kanske ni blir kloka. :)


1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då reglarna på existerande väggar har lite alla möjliga CC mått så sätter vi upp några extra men tänkte sedan sätta först OSB och sedan våtrumsgips på det för att vara säker att det är styvt och fint.

Skall man kanske sätta OSB även i taket och fuktspärra den precis som väggarna etc eller vad göra? Plasten som tidigare satt uppe verkar gå längs hela övervåningen märkte jag när vi flyttade väggen och tog ner lite mera innertak. Där var plasten häftad bakom innertaket som sedan spikats fast.
 
Ingen med några tankar alls?
 
Det finns inga speciella krav på snedtakets utformning från bkr eller gvk som jag vet. Häller sunt förnuft. Generellt skulle jag göra så här:
1. regla max cc45
2. åb-folie
3. gips (alt. våtrumsgips om dusch är nära)
4. spackla (våtrumsspackel om dusch är nära)
5. måla med en väggfärg som är minst halvblank (våtrumsfärg om dusch är nära)

OSB bakom är bra om man ska fästa saker. Annars onödigt i detta fall.
 
Är inne på följande.

Har fått sagt till mig av andra att man inte skulle sätta plast i taket.

Tänkte köra OSB, våtrumsgips och kakla snedtak. Tätskikt om det behövs även i taket i så fall.
 
Eftersom det verkar vara plastat i resten av huset skall plasten upp där också annars kan det "läcka" in fukt, vitsen med en diffusionsspärr är att hålla fukten borta den som kommer inifrån huset alltså! Gillar inte plast men finns det i hela huset så blir det "punkterat" om du inte sätter dit den igen.
 
Ska du sätta tätskikt och kakla så ska du givetvis inte sätta plast. OSB och våtrumsgips är en bra kombination för böjstyvheten så det gör du rätt i.
 
Ja, vad jag fick sagt till mig var att om jag hade valt innertak, typ panel elle rliknande, då skulel vi plasta precis som resten är. Men om jag väljer gå på osb, våtrumsgips och kakla även där så skulle vi inte plasta. Verkar stämma med vad ni säger också.

Och ja, OSB är tänkt att styva upp en del. Kommer köra det plus våtrumsgips i hela badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.