Har ett relativt nyrenoverat badrum utan golvvärme. Ja tro det eller ej! :surprised: dumt val kan man tycka nu i efterhand...men ibland kan man inte tänka på allt, dock kan jag tycka i efterhand att byggarn som gjorde renoveringen borde övertalat mig om en elslinga åtminstone, men men man får ju vad man beställer. Kunden har alltid rätt eller? :rolleyes:

Lite fakta:
  • Är byggt på en gammal oisolerad gjuten altanplatta på pelare som har blivit omgjord till krypgrund på 70-talet.
  • Är inklämd mellan det ursprungliga huset -26 och en tillbyggnad byggd på 90-talet.
  • Ytterväggarna är murade med en tegelsten och utgör också den bärande konstruktionen. Vid renoveringen av badrummet lämnades en luftspalt och därefter stålreglar med 70 isolering.
  • Isolering i taket är okänd (förmodligen obefintlig) och är ett låglutande plåttak.

Nu till min fundering!
  • Hade tanken på att försöka isolera golvet underifrån i krypgrunden med hjälp av cellplast. Hur mycket nytta tror ni att det skulle göra? Är ju utomhusventilerad krypgrund. Skulle man kunna klämma in en elslinga där?
  • Alternativt ta hål i badrummets innertaket och spruta in isolering. Dock lite tråkigt såhär i efterhand men behöver kanske inte vara ett allt för stort ingrepp?

Någon som har gjort något liknande?
 
en elslinga underifrån kostar mer att ha i drift än det hjälper. Om krypgrunden är av betong och ventilerad så kan du minimalisera ventilation. Det höjer temp någon grad. Celplast i grunden också ok, tycker jag.
Att isolera taket och minimalisera grundens ventilation är kanske det första du ska ändra och se om det hjälper.
Annars kan man ju höja temperaturen i badrummet och lägga tjocka golvmattor ....
Finns det någon uppvärmning i rummet? Är den tillräcklig?
gaia
 
Badrummet som är knappt 7 m2 har ett element med dubbla paneler 40x60 cm och uppvärmningen är från luft/vatten vp. Får tyvärr inte plats med större heller då jag har tvätt o torkmaskin också i rummet.
Ventilationen i grunden har jag minskat men verkar inte hjälpa allt för mycket.
Ska kolla upp isoleringen i taket som känns mest rätt egentligen. Bara lite tråkigt som sagt att behöva göra hål i nytt tak. :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.