Jag ska fästa ett par hundra träreglar på eternit som har puts bakom.

Ska alltså borra ett 5 mm hål genom:
45 mm trä
7 mm eternit
15 mm puts

Vilken är den absolut bästa borren för detta?
Snabbhet är den absolut viktigaste faktorn.
Pris absolut oviktigaste faktorn.

Ska helst gå att köpa i sverige över disk men en supersnabb utländsk leverantör kan övervägas.
 
Staffans2000
Ett vanligt men välvässat "slagborr" funkar fint.

Staffan
 
Jo det är jag medveten om. Tänkte om det fanns något bättre/snabbare än "standard".

Är inte fientligt inställd till att köpa en ny maskin om det behövs :)
 
Vad ska du ha för fästmaterial? Vanlig träskruv eller är det betongstomme?
 
S
hantverkare1 skrev:
Jo det är jag medveten om. Tänkte om det fanns något bättre/snabbare än "standard".

Är inte fientligt inställd till att köpa en ny maskin om det behövs :)
vanligt slagborr. man kan ju skjuta, men finns stor risk att man förstör mest då bara
 
Det är trästomme så vanlig träskruv blir det
 
hantverkare1 skrev:
Det är trästomme så vanlig träskruv blir det
Tror det inte fångna så många alternativ då, men med slagborr så finns ju risken att du spräcker eterniten och med vanlig borr så kommer du göra den slö direkt du är i putsen.

Frågan är ju om du ska köra dewalts borr med inbyggd förborr genom allt förutom puts sen lägga krut på en lite dyrare skruv. Finns betongträ skruv med förborrning som borde nypa genom putsen utan större ansträngning.
Är putsen porös borde man komma genom med en redig träskruv också.
 
Lutte skrev:
Tror det inte fångna så många alternativ då, men med slagborr så finns ju risken att du spräcker eterniten och med vanlig borr så kommer du göra den slö direkt du är i putsen.

Frågan är ju om du ska köra dewalts borr med inbyggd förborr genom allt förutom puts sen lägga krut på en lite dyrare skruv. Finns betongträ skruv med förborrning som borde nypa genom putsen utan större ansträngning.
Är putsen porös borde man komma genom med en redig träskruv också.
Ungefär så jag tänkte också.
Sen har man ju hört om de nya multiborrarna som kan borra i "allt".

Bättre att plocka ner eterniten kanske och köra borrhammaren genom träregel och puts.
 
hantverkare1 skrev:
Ungefär så jag tänkte också.
Sen har man ju hört om de nya multiborrarna som kan borra i "allt".

Bättre att plocka ner eterniten kanske och köra borrhammaren genom träregel och puts.
Jo men inte i så klena hål som 5mm det är ju en kombination av allt material som gör det svårt. Eller rättare sagt eterniten försvårar när det finns puts med i bilden.

Men om man borrar genom allt förutom puts o sen skjuter stålspik.

Plocka eterniten är ju tidsödande och måste lämnas på deponi.

Snabbaste är nog borra o sen skjuta genom puts.

Du skulle ha testat i en simulering och borrat med hiltis fyrstkäriga bort.
 
Det finns ju solida HMborr, kanske lite sköra.

Protte
 
Spikpistol?!
det har fungerat utmärkt att handspika med 90 el 110mm spik när jag behövt det. Eternit, men ingen puts i det fallet.
 
90 spik som är längsta mina pistoler klarar när inte igenom då det är luftspalt bakom putsen.
 
myrstack skrev:
Bosch Multi-Construction är underbara. Kör mina genom trä, stålreglar, puts, lättbetong, kakel och säkert något mer. Deras 5mm är rätt kort dock så du kommer behöva köra en 8mm för att få längden om du inte hittar längre

Modell enligt
[länk]
Det är nog dom jag tänkte på
 
Det lutar åt att plocka ner eterniten och köra med borrhammaren med vanlig betongborr av bra kvalitet. Typ bosch el DeWalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.