Ska bygga nytt hus med Lb-hus. Dom och många andra kör med nån board istället för råsponnt som yttertak. Nån som har koll på fördelar , nackdelar??? Kan man gå på taket utan att ramla igenom om man har board???
 
Javist kan du gå på taket. du går ju på ytbelägningen dvs takpannorna eller plåten.

Nackdelen är att många anser att board inte ger lika bra skydd som råspont plus papp.
Fördelarna är att det är billigare och lättare
 
En annan fördel med board är att det går snabbt att lägga på, bra om det kommer regn under byggtiden. Om underlagstaket EFTER montering ska utsättas för regn under längre tid så skulle skulla jag nog känna mig bekvämare med spont och papp.. men det ska det ju inte!
 
Min rekommendation är råspont.
Du sover helt enkelt lugnare i framtiden när höststormarna ligger på ute.
Villaförsäkringarna täcker normalt inte skador orsakade av läckande tak heller.
 
Hemmakatten
mats_o skrev:
Javist kan du gå på taket. du går ju på ytbelägningen dvs takpannorna eller plåten.

Nackdelen är att många anser att board inte ger lika bra skydd som råspont plus papp.
Fördelarna är att det är billigare och lättare
Vad är det för fördel att det är lättare? Menar du lättare att lägga, med mening att det går fortare eller menar du lättare med mening att det väger mindre?

Om det är det senare så kan jag då inte se nån fördel med ett lättare tak, som GoForIt säger borde det vara tryggare med råspont. Det kan väl inte heller vara så att takstolarna kan dimensioneras klenare om maninte har råspont? Det låter i så fall inte riktigt klokt med tankepå snömängder på vintern etc. Men det kanske är så (mkt troligt iofs) att jag är så mkt amatör att jag inte riktigt förstår. Men du får gärna upplysa mig! :)
 
Det är just viktmässigt lättare vilket ger en utökad marginal när det gäller snölaster. Det tycker jag är positivt efter ha sett huset med tegeltak ta stryk och det med plåt klarade sig.

Naturligtvis ska man absolut inte dimensionera ned utan det är enbart utökad marginal det ger.

Sen går det ju givetvis fortare att lägga jämfört med vanlig råspont. Luckvarianten har jag aldrig lagt men jag kan väl misstänka att den är jämförbar med board
 
Hemmakatten
Ok. Har lite svårt att uttala mig om spont kontra board kvalitetsmässigt då jag känner att jag är långt utanför mitt egentliga kunskapsområde. MEN - rent förnuftsmässigt så tycker jag att man redan från början borde dimensionera stomme och tak med god marginal för snömängder. Vi själva (nåja, konstruktören ;)) räknar med att en deformation på uppåt 2-2,5 cm (tak med 4 grader lutning) kan ske pga snörika vintrar.
 
Man ska absolut inte slarva med dimensioneringen och det gör man normalt sett inte heller utan man bygger utifrån kända lastfaktorer som då varierar över landet.

Men som vanligt är det ju en "sanning" baserad på statestik och kalkylerad risk. Det är därför jag tycker att lätta konstruktioner högt upp är bra, just för att höja marginalen lite till.
 
Vad ska för övrigt finnas på taket? Inte kan väl råspont kontra board vara avgörande för vikten (om man t.ex. lägger pannor av betong nån gång nu eller senare)? Takstolarna är väl inte pinnar. Lutningen på taket spelar en roll för snölaster. Vill inte råda om du ska ha board eller spont (men tycker nog att spont känns riktigare), men se till att det pallar för ett värsta fall, nederbörden lär öka vintertid enligt flerstämmig expertis.
 
Hörde med en kompis som är i startgroparna med ett bygge att man kunde ta som tillval att lägga papp på boarden?? Nån som vet om detta är bra?? Eller om det inte är nån mening alls??
Tacksam för alla svar då man är helt novis på detta område  [smiley=embarassed.gif]
 
macko skrev:
Hörde med en kompis som är i startgroparna med ett bygge att man kunde ta som tillval att lägga papp på boarden?? Nån som vet om detta är bra?? Eller om det inte är nån mening alls??
Tacksam för alla svar då man är helt novis på detta område  [smiley=embarassed.gif]
Fniss..ursäkta, men det där låter konstigt, att lägga papp på boarden. Boarden (Mazoniten) som användes är Zandas avsedd för ändamålet= härdad och med glasfiber i. Boarden hänger ned något mellan takstolarna (sin egen tyngd) och det blir absolut tätt mot regn. Tror måttet på dom är 1200x1200mm. Är att föredra framför bubbelplasten som är ömtålig, om man nu skall använda utrymmet där uppe till att förvara saker. Boarden eller bubbelplasten påverkar inte kontruktionen, medan råspont kan vara en del i den. Zandas takpannor är förmodligen de tyngsta på marknaden, LB-HUS takstolar är dimensionerade efter dessa. Boarden är också okänslig mot fukt o röta, vilket råsponten inte är.
 
Hjälp!

Är det så att jag inte behöver någon board alls eftersom jag ska ha råspont och sedan underlagspapp +plåt. Jag hade fått råd nämligen att man skulle ha board under råsponten också...

Om jag inte behöver någon board, så ska jag spikar spiklisten 45x45 tvärs direkt på takstolarna och sedan råsponten i samma riktning som takstolarna dvs. från nocken till takfoten?

Tacksam för hjälpen,

Tiina
 
tiina skrev:
Hjälp!

Är det så att jag inte behöver någon board alls eftersom jag ska ha råspont och sedan underlagspapp +plåt. Jag hade fått råd nämligen att man skulle ha board under råsponten också...

Om jag inte behöver någon board, så ska jag spikar spiklisten 45x45 tvärs direkt på takstolarna och sedan råsponten i samma riktning som takstolarna dvs. från nocken till takfoten?

Tacksam för hjälpen,

Tiina
Que..?? :-? :surprised: ::)
Board under råsponten..? Vem har gett det rådet?
Råsponten + underlagspapp torde bli tätt nog.

Varför skall du inte spika råsponten på vanligt sätt direkt på takstolarna..?

Vad är det för typ av takplåt du skall använda..?
 
Hej igen,

Nu har jag fått mera råd... ;)

Skall nu spika råsponten direkt på takstolarna och fortsätta sedan med underlagspapp och takplåten. Masoniten kan man spika sedan underifrån så att det blir luftspalt mellan masoniten och råsponten. Bra va? åtminstone om man har bråttom för att det kan regna.

men masonit ska man då ha om man vill ha en luftspalt där emellan, har jag förstått...

takplåten är jag inte säker på vad den heter...har inte hunnit börja kolla än. Den är lite fyrkantig i frofilen.

/Tiina.
 
Ja, då blev jag lugnare.. :)

Masoniten skall alltså sitta på insidan av taket som luftspalt.
Du skall alltså inredan vinden..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.