jag får samma pris med en Thermia Diplomat TWS 8kw med en separat 300 liters tank Det känns bra det blir att borra på Tisdag
 
22 Grader
CarMan skrev:
[quote author=bummse link=1148491832/0#4 date=1148590269]Vi ska bygga en en och halva på 187 k/m kommer det att räka med 7100kw för att värma den kåken med värme och varmvatten ??????????????????

Väljer mellan bergvärme och Pellets vad ska jag ta ?????????
7100kW hur varmt har dom då räknat med att du ska ha i huset? hur varmt vill du ha i huset.

jag gissar på att investeringskostnaden för bergvärme & pellets är lika stor.
har du plats för jordvärme så blir det billigare än båda dessa allternativ.

i runda slängar kostar värmepumpen 50 000:-
borhålet kostar 50 000:-
instalationen 10 000:-
Tar du jordvärme så byter du ut borrhålet mot grävning som kostar 25 000:-

pellets kostar ju också en slant.
störe & brandsäkert pannrumm
skorsten (+ sotning 2ggr/år)
pelletsföråd
panna
brännare

------------------------

du kan inte jämföra priser med dom som byter panna.
dom som byter har ofta borttagningskostnad i priset & dom måste bygga ihopp den nya pannan mot ett gammalt system.
du kommer ju bygga ett nytt system & det gör ju "rätt" direkt, inga onödinga dragninger. I ditt fal blir ju instalations priset svårt att särskilja mot övrig vvs som dras i samband med byggnationen.[/quote]
 
2an skrev:
[quote author=CarMan link=1148491832/0#12 date=1148757369]Jag förstår inte varför alla enviss med att tro att man får oljämn tomt om man har jordvärme!

hitils har jag inte träffat en enda som påstår att man får det som faktiskt har jordvärme. alla bara slänger ursig saker dom inte har en aning om.

Har då en kompis som la jordvärme (400 meter) för 8 år sedan o de är andra gången han fyller igen svackorna nu.. Efter grävning tar det ca 10 år innan det slutar sätta...

Jo vid nybygge får du 15000:- i bidrag då du installerar pellets vilket då täcker skorsten... Pelletspanna (panna inkl brännare) kan du köpa i björna för 41000:- http://www.lundbergsvarme.se/index.htm inkl shuntstyrning med inne o utegivare..

Pelletsen är billig i västerbotten.. :)[/quote]

har du tänkt att ställa peletspannan bredvid tvätmaskinen i tvätstugan? eller har du glömt extrakostnaden för brand skyddat urtymme att ha den i?

pellertsen, ska du manuelt stoppa i den i den 50cm långa skruv som ingår & ha säckarna på trotoaren? eller glömer vi en hel del utrustning & utrymme här med?


om vi ska visa priser på endast produkten så blir det lite misvisande, då det alltid går åt lite rör o kopplingar m.m. för att få dit grejorna.
men ajg kan dra ett sånt exempel om du vill.
en Nibe 1215-7 ger nästan 8,8 KW & kostar 43 100:- till den behöver du sen 400m kolektorslang & det kostar 3 920:-

-------------------
man jag valde att vara lite ärligare i förra inlägget!
 
2an skrev:
[quote author=CarMan link=1148491832/0#12 date=1148757369]Jag förstår inte varför alla enviss med att tro att man får oljämn tomt om man har jordvärme!

hitils har jag inte träffat en enda som påstår att man får det som faktiskt har jordvärme. alla bara slänger ursig saker dom inte har en aning om.

Har då en kompis som la jordvärme (400 meter) för 8 år sedan o de är andra gången han fyller igen svackorna nu.. Efter grävning tar det ca 10 år innan det slutar sätta...

Jo vid nybygge får du 15000:- i bidrag då du installerar pellets vilket då täcker skorsten... Pelletspanna (panna inkl brännare) kan du köpa i björna för 41000:- http://www.lundbergsvarme.se/index.htm inkl shuntstyrning med inne o utegivare..

Pelletsen är billig i västerbotten.. :)[/quote]


om han har svackor, så beror det på markarbetet o inte på jordvärmen.
vid nybyggnation har man massa markarbeten oavsett om man lägger jordvärme eller ej!
beroende på hur duktig den som planar ut tomten är & hur den marken är så kan man få mer eller mindre sättningar efter olika markarbeten oavsett om man läger jordvärme eller ej.

ett system med direkt förångare får alltid kraftig påfrysning runt rören & deta gör att man får kraftiga kärlskott (marken resersig dör rören ligger)
 
Ska man måsta padda gräsmattan eller ;D
 
CarMan skrev:
har du tänkt att ställa peletspannan bredvid tvätmaskinen i tvätstugan? eller har du glömt extrakostnaden för brand skyddat urtymme att ha den i?
Nej men ev kanske det ska finnas garage som man kan ordna ett pannrum på 4 m2 i med dubbelgips i väggar o tak med bulkförrådet uppe på loftet.. ::)

Annars finns det företag i v-botten som gör friggebods/pannrum som är fristående el att man bygger en egen friggebod som pannrum..

Sen att marken inte sätter är skitsnack för det gör den oavsett markjobbet om man inte paddar som bummse skrev.. ;D

Kan medd att man knappt får gräva av en väg för t.ex vattenledning här pga att det blir sättningar i 10 år.. Det svaret fick en kompis då han ville gräva en vattenledning till maskinhallen på andra sidan vägen så han fick ta dit en firma som slog ett rör under vägen..
 
2an skrev:
Nej men ev kanske det ska finnas garage som man kan ordna ett pannrum på 4 m2 i  med dubbelgips i väggar o tak med bulkförrådet uppe på loftet.. ::)

Annars finns det företag i v-botten som gör friggebods/pannrum som är fristående el att man bygger en egen friggebod som pannrum..

Sen att marken inte sätter är skitsnack för det gör den oavsett markjobbet om man inte paddar som bummse skrev.. ;D

Kan medd att man knappt får gräva av en väg för t.ex vattenledning här pga att det blir sättningar i 10 år.. Det svaret fick en kompis då han ville gräva en vattenledning till maskinhallen på andra sidan vägen så han fick ta dit en firma som slog ett rör under vägen..
Vist kan man andvända en del av garaget eller ett extärnt pannrum. men det är en kostnad & det ät det jag säger att detser ju billigt ut om man inte presentear alla kostnader! exakt vad det kostar är ju olika i fall till fall.
Du har säkert rätt, bara det att jag lyckats träffa alla som inte har det minsta bekymer med att marken rörsig om man har jordvärme!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.