Hej på er!
På vår gård finns ett gammalt ödehus. Det är ett tvåvånings timmerhus som en gång i tiden var det huset herrskapet bodde i. I dag har det stått obebott i över 50 år men det är en rikedom på fin inredning. Bland annat finns det jättefina tapeter i det och jag skulle vilja ta tillvara på dessa för ex de väggskåp jag bygger, som bakplatta i skåpen. OBS jag säljer inget jag bara bygger till mig själv och vänner för att det ätt det är så himla kul och avkopplande, så absolut inga proffsjobb. Men alla tapeter i huset är så vackra. Tog lös en bit och varsamt tvättade rent med en mjuk svamp och vatten men alla mönster försvann. Skulle tro att en del av dem är handtryckta (tyvärr väldigt smutsiga). Några handmålade och så klart också väldigt smutsiga. Har inte sett några som är "massproducerade" i en maskin. De är alla väldigt gedigna.

Någon som vet om de går att rädda?

Ha en fin kväll

//Annelie
 
ärtanpärtan skrev:
Hej på er!
På vår gård finns ett gammalt ödehus. Det är ett tvåvånings timmerhus som en gång i tiden var det huset herrskapet bodde i. I dag har det stått obebott i över 50 år men det är en rikedom på fin inredning. Bland annat finns det jättefina tapeter i det och jag skulle vilja ta tillvara på dessa för ex de väggskåp jag bygger, som bakplatta i skåpen. OBS jag säljer inget jag bara bygger till mig själv och vänner för att det ätt det är så himla kul och avkopplande, så absolut inga proffsjobb. Men alla tapeter i huset är så vackra. Tog lös en bit och varsamt tvättade rent med en mjuk svamp och vatten men alla mönster försvann. Skulle tro att en del av dem är handtryckta (tyvärr väldigt smutsiga). Några handmålade och så klart också väldigt smutsiga. Har inte sett några som är "massproducerade" i en maskin. De är alla väldigt gedigna.

Någon som vet om de går att rädda?

Ha en fin kväll

//Annelie
Ernst lät väl trycka upp nya med gamla mönster han ritade av. Gissar att det kanske inte är ett rimligt alternativ.
Ett bättre förslag är kanske: när Uppsala domkyrka skulle restaureras för några år sedan och alla takmålningar skulle rengöras från normal "stadssmuts" avgaser och andra avlagringar använde man färskt vitt franskbröd i stora mängder att skrubba med. Tydligen lagom fuktigt och svampigt för att rengöra gamla grejer. Kanske kan vara värt ett försök?
 
Du får kanske leta reda på någon som renoverar tavlor mm.. och höra med dessa hur man går tillväga med gamla grejor.
Du kan inte plocka ner en stor bit och scanna in den i datorn då som en sista utväg ?
Tänkte att du kanske kan rengöra den digitala bilden "med ett fotoprogram" och sedan låta trycka en ny tapet av bilden.
 
Notera gärna att vissa gamla tapeter innehåller arsenik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.