hsd
Är det Kommunalt vatten så brukar phvärdet klara sig bra,saksamma med partiklar
 
hsd skrev:
Är det Kommunalt vatten så brukar phvärdet klara sig bra,saksamma med partiklar
Ja, men det är flera parametrar som ska undersökas .... förutom partiklarna och pH-värdet får det inte finnas för många chlorider (max. 30 mg/l) och Ammonium (NH4) i vattnet, annars måste man tillsätta såkallade inhibitorer respektive biocider. Och installatören måste ju kunna garantera att vattnet uppfyller kraven som ställs!

Okej, hemma hos mig fyller jag på vanligt vatten från vattenkranen :p
 
Okej, 1999 tog man kanske ännu inte hänsyn till detta ... men idag finns det lite andra krav som gäller, speciellt när det gäller offentliga byggnader eller privatkunder som ställer vissa krav.
 
hsd
Ewald skrev:
Ja, men det är flera parametrar som ska undersökas .... förutom partiklarna och pH-värdet får det inte finnas för många chlorider (max. 30 mg/l) och Ammonium (NH4) i vattnet, annars måste man tillsätta såkallade inhibitorer respektive biocider. Och installatören måste ju kunna garantera att vattnet uppfyller kraven som ställs!

Okej, hemma hos mig fyller jag på vanligt vatten från vattenkranen :p
Så hög klorhalt hittar Du bara på badhus
 
hsd skrev:
Så hög klorhalt hittar Du bara på badhus
Ja, det kan vara så. Men i natitionella standarden som jag änvänder står det som jag skrev. Men att tillsätta biocider vid för hög ammoniumhalt är bara en rekommendation.

Det är viktigt att ta hänsyn till normer och standarder när man upphndlar VVS tjänster till beställare!
 
Det kan också vara att t.ex. nya, mycket energisnåla cirkulationspumpar är mer känsliga om man använder "fel vatten/värmebärare" ....
 
hsd
Det skulle kunna förlara pumpen men det är ju stopp i hele systemet !?!, OM vattnet skulle vara boven måste det vara aggresivt/surt=låågt pH
däremot kan det vara thermostatventilerna som fastnat i ett stypt läge (detta kan fixas med lite smöjning,vvsfett, i den lilla axeltapp som syns när thermostaten tagits loss, tryck in ventiltappen samt vicka å knacka så Du får tillbaka rörelsen på ca 1 cm, var bestämd men orsaka inga rispor eller krökningar på tappen som kan sitta som berget ) och/eller strypventilen (ska inte vara inskuvad när termostat används) på elementen
många stänger av cirkulationspumpen på sommaren vilket kan orsaka problem när den ska igång till vintern
 
Jag har sskrivit lite mer allmänt, inte relaterat just till problemet här .... men vad skulle det kunna vara ... hmm, ingen aningen egentligen. Det kan vara så att systemet är lite fel kopplat. Man kan koppla enligt Tichelmann t.ex. .... det kan vara så att en radiator inte får ngt flöde. Har man undersökt detta? Annars kan det vara att ngt Ventil är sönder och behöver bytas ut .... hmm ...
 
cirk pump 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


cirk pump 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bilder på den gamla cirkulationspumpen.

En röris var hemma och kollade i dag. Han sa att jag har ett enrörssystem (verkar vara idiotisk konstruktion). Han föreslog att man börjar med att plocka av ett element för att kolla det och sen tar ställning till hur man går vidare. Låter vettigt i mina lekmannaöron. Återkommer med en uppdatering
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Som flera har skrivit tidigare i tråden: Det är ju jätteviktigt att försöka ta reda på VARFÖR det har blivit sådär. Annars har du ju samma problem igen om några år.
 
Kanske överväga att sätta ett filter på sugsidan av pumpen samt spola systemet några ggr med fullt flöde på alla element för att få bort så mycket skit som möjligt
 
Smäll in ett fernox filter på returen, byt cirk pump och be rörisen fylla systemet med medföljande protektor som följer med fernox filtret.
Då har ni en bra grund för senare utvärdering om vad och varför. Dock inga 30k i den lösningen kan jag säga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hoppas det har löst sig, med tanke på att tråden startades för över 4 år sedan :)
 
  • Gilla
Slaktarn82
  • Laddar…
Hur gick det? Vad var det för fel?
 
Säkert använt ej duffusionstät slang i någon del av värmesystemet när cirkpumpen ser ut så efter 15 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.