Jag hade tänkt att sätta ett antal klotpilar (http://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/241459-letar-trad-fattar-inget.html) och har lite frågor:

1) Hur nära ett hus vågar man sätta dem? Tänker på risken att rötterna växer in i tex dränrör. Har läst att rotsystemet är ungefär så stort som kronan - betyder det att om man klipper ner kronan så breder inte rotsystemet ut sig lika mycket (på grund av att trädet inte behöver lika mkt vatten?)

2) Det står att de blir ca 6-8m höga, vilket känns i högsta laget egentligen. Finns det metoder (typ klippa grenar på speciellt sätt) för att hålla nere höjden? Om de blir bredare så är det absolut ingen nackdel.

3) Hur tätt ska de sättas?

4) När på året planterat man egentligen träd? Får fråga mer på plantskolan men tar gärna allmän input o plantering, skötsel, gödning etc. Kanske någon bra länk?
 
Just pil är ökänt för att kunna sätta igen dräneringar. Vet ej hur långt säkerhetsavstånd som rekommendera men jag tror det är betydligt bredare ön kronan. Googla på det.

Om du vill ha lättskötta träd så ska du inte börja karva i dom. Beskärning stimulerar skottillväxt. De blir yvigare tätare och högre och måste sedan hållas efter. Klotpilen har en vacker form helt naturligt. Synd att stympa den.

Träd planteras allra bäst sent på hösten, oktober november. Plantera trädet på samma höjd som i plantskolan. Har du styv lerjord behöver du forbättra jorden med mull.
 
Hmm, det var inte bra. Värderar dräneringen högre än snygga träd. Har du tips på något bra alternativ? Gärna snabbväxta som pilen verkar vara.
 
Det där med att rotsystemet är ungefär som kronan är en sanning med modifikation, upplever jag. Dels gäller det främst när både krona och rot får växa fritt, inte säkert att rotsystemet håller sig lika litet som en beskuren krona. Dels gäller det främst de ytliga näringsupptagande rötterna. De djupare rötterna som sköter vattenupptaget kan sticka iväg längre om de inte hittar tillräckligt med vatten på nära håll. Särskilt om det är ett törstigt trädslag som pil men också t ex björk, al och poppel.

Tyvärr är det ofta just snabbväxande träd som är törstiga av sig.
 
Farzan skrev:
Det där med att rotsystemet är ungefär som kronan är en sanning med modifikation, upplever jag. Dels gäller det främst när både krona och rot får växa fritt, inte säkert att rotsystemet håller sig lika litet som en beskuren krona. Dels gäller det främst de ytliga näringsupptagande rötterna. De djupare rötterna som sköter vattenupptaget kan sticka iväg längre om de inte hittar tillräckligt med vatten på nära håll. Särskilt om det är ett törstigt trädslag som pil men också t ex björk, al och poppel.

Tyvärr är det ofta just snabbväxande träd som är törstiga av sig.
Tack för din input farzan! Har du tips på annat lämpligt träd?
 
Nja jag vet inte, jag har ju inte erfarenhet av ert fina klimat eller av trädgård i öppna landskap som det låter som att det är. Men i alla fall, litet mindre träd som inte behöver mycket skötsel. Kanske något slags prydnadsaplar? Eller rönn, inte den vanliga då utan lite mer småväxta och dekorativa sorter som 'astrid' eller 'carmencita'?
 
Jag tänker också att rönnar eller prydnadsaplar skulle kunna vara något. Det foto du visade längre upp i träden såg till formen ut så att det skulle kunna vara någon slags apel/äppelträd.
Ett annat träd jag tänker på är rundoxel:
http://www.eplanta.com/Index.asp?pagenr=123&group=3

Det finns också lönnar som är småväxta med lite bullig krona, men jag kommer i nuläget inte på något namn. Man ser dem lite då och då i offentliga planteringar.

Vill du har träd med lite mera vasformat växtsätt så tänker jag på rysk lönn eller yinnalönn som är tåliga och har vackra växtfärger.

Om det ska vara till vindskydd så kan du också göra en blandplantering av olika slags buskar och träd i olika höjder och färg och form. Då blir det hela mera ett yvigt buskage än en rad med träd.

Om du inte tycker du får tillräckligt med förslag här så kan du gå med i odla.nu, ett forum med bara trädgårdsmänniskor. Där kommer du få hur mycket bra förslag som helst.
 
Tack för svar. Gillade absolut den ryska lönnen. Hur är det m rötterna på en sådan tro?
 
Vet ej. Troligtvis håller sig rötterna till ungefär kronans omkrets. Lönnar är inte kända för att ha ett aggressivt rotsystem så som pilar o popplar har. Fråga i plantskolan.



Däremot kan lönnar vara känsliga för beskärning eftersom de börjar sava tidigt på året. Så de blöder lätt. Helst ska man låta en lönn ha sin naturliga form...
 
Hoppsan. Vi har en bollpil väldigt nära vårt hus. Satt för 4 år sedan.
Bara att ta höjd för att gräva upp dräneringen om 20 år redan nu alltså.
 
Varför vänta 20 år innan du tar bort den. Varför inte redan nu? På 4 år kanske den inte har hunnit göra så stor skada.......
 
Hur gick det? Fick du ner några klotpilar eller blev det något annat? Jag funderar själv på att plantera en klotpil men är lite osäker på hur stora de blir? I mitt fall är det en snustorr kulle i gassande sol och rejält stenigt i backen.
 
johel572 johel572 skrev:
Hur gick det? Fick du ner några klotpilar eller blev det något annat? Jag funderar själv på att plantera en klotpil men är lite osäker på hur stora de blir? I mitt fall är det en snustorr kulle i gassande sol och rejält stenigt i backen.
Träd tenderar att hitta ned till grundvattnet till slut, så det torra läget behöver inte vara ett problem. Pil tycker dock om lite fuktigare lägen, men de tycker också om sol! I mitt område finns ett flertal större klotpilar, som nog är uppemot 8-10 meter höga, men framförallt är de minst lika breda. Åldern på dem lär dock vara över 50 år, så det lär inte vara ett bekymmer för dig. Klotpilen kan också hamlas eller beskäras kraftigt, även på grova grenar, utan att ta skada eller tappa formen. Vissa här har kapat den helt i huvudhöjd, och det växer då snällt fram ett nytt klot i toppen.

Inga träd är snabbväxande. Det brukar ta 4-5 år innan de etablerat sig så pass att man ens märker att de börjat växa. Efter fem år till brukar de flesta ha antagit den form de har som vuxna, och först därefter kan man börja tycka att man borde valt en rymligare planteringsplats. Jag brukar köra en tumregel att planera en cirkel med fem meters diameter runt de flesta träd, och det har alltid funkat.

Bifogar en bild på min klotpil som planterades för sju år sedan som en manshög pinne. Den växer på en för pilar optimal växtplats med grundvatten bara någon meter ner. Kan den vara fyra meter? Trots närheten till vatten skickar den dock fingertjocka rötter uppemot fem meter från stammen.
En stor, rundad klotpil i en solig trädgård, omringad av gräs och blommande växter, ungefär fyra meter hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ejre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.