Hej,

Jag skulle behöva lite tips!
Jag äger en lägenhet byggd på 60talet som har kvar sina original dörrar i lägenheten. Problemet är att när vi köpte lägenheten hade säljaren bytt ut alla handtag till några som inte passar. Alltså inte stilmässigt, utan storlek på nyckelhål och på staven som sitter i mitten. Detta gör att hantagen skallrar. Dessutom har han även förstört hålen där skruvarna ska sitta, så att inga skruvar fäster. Dörrens material ( någon form av pressat fibermaterial) är liksom ”uppfrasat” där skruvarna ska sitta vilket gör att hantagen inte fäster ordentligt.

Nu till min fråga: Går detta att renovera på något sätt? Jag vill måla om dörren och hitta passande handtag. Men problemet med de förstörda hålen för skriv återstår. Någon som har tips? Eller måste jag köpa en ny dörr?

Glas för svar!
Mvh, Linda
 
Tror en bild skulle vara på plats här. Plastic padding har lämpliga produkter om du behöver fylla hålet för att sedan kunna skruva, finns givetvis andra tillverkare med. Om du ändå ska måla dörren brukar det gå strålande att fylla igen hål. I vissa fall kan du få ta bort en del så du har frisk skiva innan du applicerar massan dock. Vid trä/fanerdörrar är det svårare och då får man hitta beslag som täcker istället

Om handtaket skallrar eller "faller ner" så är det ibland pga att den fyrkantiga tapp som sitter i är mindre än den ska eller saknar ett mellanlägg/bussning. Brukar finnas i bussningar i välsorterade affärer. Ett MacGyver tips här om din inte hittar rätt mellanlägg är att tunna remsor av aluminium kan funka som tas från lämplig burk som givetvis har tömts på lämpligt innehåll
 
Tidstypiska trycken finns t.ex hos Eskilstuna Kulturbeslag. Levereras med bussning för gamla lås.
Dörrarna har troligen ytskikt av masonit. Ett sätt att fixa skruvhålen är att borra upp dem och limma i en rund träplugg för den nya skruven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.