DSC_0162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Hej!
När vi slipade golvet i vårt "finrum" så insåg vi att det var kärnfuru, dvs väldigt rött (se bild).
Jag hade tänkt mig att jag skulle vitbetsa och sen lägga på hårdvaxolja, men jag är rädd för att det röda i golvet slår igenom den vita betsen och att golvet ser rosa eller flammigt ut.

Vad tror ni?

Jag skulle gärna behålla golvet som det är nu, men saken är ju att det blir väldigt fort mörkt igen.

Hälsningar
Emelie
 
Hej!

Jag har betsat furu som varit lite mörk i färgen och fått lite varierande resultat.. Kanske slipade jag för dåligt iofs... Det blev lite olika nyans på vissa ställen, inte helt vitt som jag ville.

Hur skulle det fungera med en bruten hårdvaxolja då? Spontant tror jag det skulle bli riktigt bra men jag har aldrig använt det
 
Tack snälla för ditt svar! Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska göra. Finast hade ju varit att låta golvet få vara som det är, men risken är väl att det gulnar snabbt?

Ska kolla bruten hårdvaxolja.
 
Du kan åka till en brädgård och köpa en bit snickerivirke av kärnfuru att testa på.
 
Riktigt gult blir det bara om du lackar. Klassisk såpskurning ger ett ljusgrått golv på sikt även om det kommer ha en röd ton också.

Dilemmat med all form av betsning är att det på sikt bildas gångar där färgen slits bort. Målar man sen på på nytt så får man olika nyanser på golvet. Vissa ställen får dubbla lager bets och andra bara ett.
 
Vi fick vårt ekgolv behandlat med först vit olja, sen osmo hårdvax. Blev mkt bra, även så på vårt furugolv i förra lgh.
 
Vad tror ni om att bara stryka på naturell Osmo hårdvaxolja? Jag gissar att golvet kommer att bli lika mörkt igen, men det måste väl ändå ta ett tag? Finns det något annat än lut som stoppar träet från att gulna? (Jag är egentligen inte speciellt glad i lut).
Jag skulle gärna såpaskura, men med två små barn, kladd och hårda leksaker så känns det inte som en bra idé.
 
jonmo skrev:
Vi fick vårt ekgolv behandlat med först vit olja, sen osmo hårdvax. Blev mkt bra, även så på vårt furugolv i förra lgh.
Var ert furugolv lika rött som vårt?
 
Nej, inte lika rött, tror jag. Vi såg dock inte stadiet mellan slip och vax då vi inte var hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.