Vilken färg bör användas att måla vindskivorna med när man inte vet vilken färg som de blivit målade med innan?
Jag kan förstå att det inte är så bra att måla oljefärg på alkylatfärg vice versa....:eek:
 
  • Gilla
lassekasse
  • Laddar…
Linoljefärg suger igenom det mesta.
 
Tack, snälla för snabbt svar! Då köper jag linoljefärg :)
 
Akrylat hade jag kört med. Tvätta skrapa grunda och stryk 2 ggr.
 
  • Gilla
henke_karlsson
  • Laddar…
Inte linoljefärg om det tidigare skulle vara målat med akrylat.
Akrylat fungerar som det skrivits tidigare.
Du kan även använda en vattenbaserad alkydfärg t.ex. Nordsjö VX, etc, det finns flera fabrikat med liknande färger,
Brukar ofta vara en färg som beskrivs inte behöva grundfärg utan endast oljas sedan färdigstrykning.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
huggan skrev:
Linoljefärg suger igenom det mesta.
Nej.
 
Vill du ta reda på vad för färg som sitter på vindskivorna så kan du ta med en hyfsat stor flaga till butiken. Om det exempelvis skulle vara en alkydfärg så är det onödigt att byta. Är det en linoljefärg så kan du få problem med blåsor om du lägger andra färger ovanpå.
 
knappast troligt att det är linoljefärg tidigare om inte huset är gammalt,är vindskivorna målade för 10 år sedan sist är det troligaste en alkydoljefärg. Enklast är att ta en trase/svamp med rödsprit och gnugga på befintlig färg,blir färgen klibbig och färgar av sig på trasan är det en akrylatfärg (plast).om inte är det en oljefärg.
Enklast är då att fortsätta med den färgtypen.
man skall dock veta att akrylatfärger,mix akrylat/olja (typ demidekk,tinova vx ,alcro bestå m.fl) är ett riktigt uselt val om man vill bevara brädan.
Dessa färgtyper orsakar röta och kräver att det är ordentligt med oljegrundfärg i botten.
Problemet är att även grundfärgen åldras och har en varaktigt skydd på c.a 10 år,sedan uppkommer sprickor i alkydoljan och fukt släpps in i brädan och rötprocessen börjar.
Innan denna moderna färgtyp tog över marknaden helt rekommenderades enbart oljefärg från fabrikanterna till utsatta detaljer såsom knutbrädor,vindskivor eller fönster.Sedan kom ett EU-direktiv om begränsning av lösningsmedel i färgen och de flesta fabrikanter valde den lätta vägen,man fasade ut oljefärgen.
Jag är målaremästare med 30 år i branschen,jag är också konsult inom byggnadsvårdsfrågor och utbildad på äldre färgtekniker.
Nu börjar rötskador på trähus breda ut sig med rekordfart,orsaken är de moderna färgerna vilket branschen vet om men förtiger.
Samtliga fastigheter jag denna sommar besiktat har begynnande rötskador.Samtliga är målade med något fabrikat av plastfärger( dvs vattenbaserad färg). En fastighet var fönstren i så dåligt skick att de får bytas ut.De var målade för tre år sedan med vattenbaserad "fönsterfärg".
Jag målar uteslutande med linoljefärg eller alkydoljefärg. Jag har aldrig sett några rötskador på "mina" hus under dessa år som är orsakade av färgen.
Mitt råd till dej som skall måla vindskivan är att välj alkydoljefärg om det sitter en sådan nu.annars får du tyvärr fortsätta med en plastfärg och förbereda byte av vindskiva nästa gång det är målning.De brukar hålla max 20 år med plastfärg.
linoljefärg fäster på en akrylat om akrylaten är gammal och åldrad,men oftast är det för mycket elasticitet i plastfärgen att oljefärgen krackelerar över tid.Därför är det olämpligt att måla en plastfärg med en oljeprodukt,tvärtom funkar dock en viss tid,sedan kommer rötan. Ulf
 
  • Gilla
Vardagsrum och 7 till
  • Laddar…
malarmaster skrev:
knappast troligt att det är linoljefärg tidigare om inte huset är gammalt,/../
Jag är målaremästare med 30 år i branschen,jag är också konsult inom byggnadsvårdsfrågor och utbildad på äldre färgtekniker./.../Därför är det olämpligt att måla en plastfärg med en oljeprodukt,tvärtom funkar dock en viss tid,sedan kommer rötan. Ulf
Även aktieägare i någon tillverkare av linoljefärg?
Du med 30år i branschen borde veta att det fuskas något fenomenalt inom måleriet både privat och professionellt. Vet inte hur många gånger jag stått i färghandeln och hört orden "men det behövs väll inte" när handlaren rekommenderar ett visst system. Att beskylla plastfärgen för all röta är bara skitsnack utan det är mer hur det utfördes när målningen gjordes. Att skräpet bakom penseln gör fel är väll knappast färgens fel.
 
  • Gilla
masterjompa och 3 till
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Även aktieägare i någon tillverkare av linoljefärg?
Du med 30år i branschen borde veta att det fuskas något fenomenalt inom måleriet både privat och professionellt. Vet inte hur många gånger jag stått i färghandeln och hört orden "men det behövs väll inte" när handlaren rekommenderar ett visst system. Att beskylla plastfärgen för all röta är bara skitsnack utan det är mer hur det utfördes när målningen gjordes. Att skräpet bakom penseln gör fel är väll knappast färgens fel.
Men även du tycks inse att bruket av akrylat leder till röta, även om du anser att det beror på användarfel.
Som skrevs ovan så på längre sikt fungerar ändå inte akrylat, det blir att byta virke efter några decennier.
Och då beror det bara på tidsperspektivet, om huset anses avskrivet efter 30 eller 50 år kanske det är optimalt med akrylat.
Om man har en byggnad som stått i ett eller flera sekel blir det annorlunda. Uppenbarligen bör inte plast då användas. Byggnadsvård kallas det.
 
Redigerat:
Nej,jag äger inga aktier men väl 30+ års erfarenhet och jag ser skadorna bre ut sig,särskilt sedan branschen helt gått över till vattenbaserat.
Det är dokumentation på gång då många uppmärksamar detta. Att du som färghandlare läst in dig på ett system betyder inte att systemet funkar över tid.
Att privatkunder gärna vill slippa några moment känner jag till,även jag har haft färgbutik och jag har fortfarande diskussioner med kunder som vill förenkla för att få ner priset på arbetet.
Men skadorna finns på lika många hus som "proffsen" målar och då betyder det att antingen frångår de behandlingar eller så håller produkterna inte måttet.
Dock har jag numera inga kunder som enträget bara vill ha typ demidekk,(tv-reklam är effektivt) då jag klargör vid första träffen att jag inte använder vattenburna system utvändigt.
Jag har inga reklamationer och inga rötskador efter att huset målats och man kommer tillbaks till samma kund efter 8-10 år.
Är det inte lite hårt att kalla sina kunder "för skräpet bakom penseln"?
Skräpet är det som du säljer o finns i burken... Ulf
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
Och jag vet hus som målats med akrylat längre än du varit i branschen och där behövs inte bytas någon panel. Och för övrigt, jag säljer inte färg.
 
Jehu skrev:
Men även du tycks inse att bruket av akrylat leder till röta, även om du anser att det beror på användarfel.
Som skrevs ovan så på längre sikt fungerar ändå inte akrylat, det blir att byta virke efter några decennier.
Och då beror det bara på tidsperspektivet, om huset anses avskrivet efter 30 eller 50 år kanske det är optimalt med akrylat.
Om man har en byggnad som stått i ett eller flera sekel blir det annorlunda. Uppenbarligen bör inte plast då användas. Byggnadsvård kallas det.
Nu är jag inte riktigt med, du menar att om man målar med en vattenburen akrylatfärg på sin fasad så skall man inte underhålla fasaden. Dvs man skall inte måla om den utan man skall glatt sitta och vänta tills brädorna ruttnar, det är klart att de ruttnar när färgens livslängd är slut.

Då kan man istället bedriva sk löpande underhåll istället för byggnadsvård på sin akrylatmålade fasad och måla om den efter en 12-15 år istället. Byter du olja i motorn på bilen efter att motorn skurit sig också? :)
 
Alla fasader kräver ommålning.
Men du vill nog inte grundmåla en gång till.
 
lukewalker skrev:
Nu är jag inte riktigt med, du menar att om man målar med en vattenburen akrylatfärg på sin fasad så skall man inte underhålla fasaden. Dvs man skall inte måla om den utan man skall glatt sitta och vänta tills brädorna ruttnar, det är klart att de ruttnar när färgens livslängd är slut.

Då kan man istället bedriva sk löpande underhåll istället för byggnadsvård på sin akrylatmålade fasad och måla om den efter en 12-15 år istället. Byter du olja i motorn på bilen efter att motorn skurit sig också? :)
det hjälper inte att måla om en akrylatfasad efter 10 år,grundproblemet är att oljefärgen i botten,SOM ÄR ENORMT VIKTIG ENL: FABRIKANT också har en åldrandeprocess. En alkydoljefärg har en max livslängd på 10-15 år,sedan börjar den krackelera .Akrylatfärg stoppar inte fukt och vatten,den släpper in den till brädan.det är därför oljefärg skall vara i botten,problemet blir när oljefärgen inte längre stoppar denna fukt utan den lagras i brädan. Plastfärg släpper in fukt men inte ut.Fukten/vattnet i brädan lyder under gravitationen och samlas följaktligen i nederkant på brädan,det är också där skadorna kommer först .
Vid ommålning kan man inte måla med alkydoljefärg ovanpå plastfärgen vilket innebär att man inte kan förstärka skyddet.
Detta börjar bli ett allmänt problem,fabrikanterna vet om det men skiter i det,så länge folk inte protesterar utan litar på fabrikanternas löften om långa ommålningsintervaller,kulörbeständighet och rena ytor kommer detta att fortsätta.
Nu är det ju många som ser samma sak som mig och mina byggnadsvårdskollegor så oljefärg efterfrågas alltmer.
Jobb saknas inte för en oljemålare.Vad jag saknar är att man tar tag i detta problem,testar hållbarhet på färgsystemen avseende rötskydd och inte bara som Folksams test koncentrerar sig på beväxning som är ett skitproblem jämförelse med fasadbyten.Med tanke på de stora förtjänster det är på dessa produkter för fabrikanten (och upp mot en tusenlapp till handlaren per 10 l burk)är det konstigt att man inte gjort en produkt med avsikt att göra det som en färg huvudsakligen är avsedd för: att skydda huset mot fukt.
 
  • Gilla
Juhani Ahola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.