Det luktar skumt i mitt hus. Jag har svårt att sätta fingret på vad det luktar. Skulle jag ändå försöka förklara det så tycker jag det luktar trä, kanske lite fuktigt trä, träpellets eventuellt rök eller gammal surgubbe. Efter att jag varit i lukten ett tag så luktar jag inget alls men är jag ute ett tag och kommer hem så luktar det när jag kommer in i hallen.

Huset är från -58, trähus med sågspånsisolering 1 våning + källare. Har avfuktare som går i källaren visar på runt 58%. Eldar med pellets som förvaras i pannrummet i källaren. Torkar även kläderna på linor i pannrummet. Tycker att vissa kläder även har samma doft som huset.

Vad kan det vara? Min sambo känner ingen lukt alls medan jag får nästan ångest av den... Jag har ingen koll på hur mögel luktar men har alltid trott att det luktar mer unket.

Det har bott en rökare i huset (rökte pipa) och vi har målat de flesta ytor med spärrfärg för rök. Jag kan ibland inbilla mig att det luktar rök men jag vet inte säkert... sedan vet jag knappt hur piprök luktar heller.

Jag inbillar mig också att det luktar mer nu på sommaren men kan ha fel.

Ursäkta mitt svamlande men jag blir snart tokig på denna lukt. Har funderat på att ta hit allt från mögelhund till Anticimex men sambon tycker mest att jag inbillar mig. Någon som kan hjälpa?
 
Hur luktar pelletsen du har i pannrummet? Kan lukten komma från dem?
Vid vissa typer av väderlek, ofta fuktigt ute, kan jag känna en svag röklukt inne. Denna kommer från skorstenen till öppna spisen . Det tycks bli sug genom den trots att spjället är stängt och jag har FTX ventilation. Kan du ha samma fenomen? Denna lukt påminner dock inte om lukt från tobak.
 
Jag fick ett lass pellets som inte var ok, den luktade rå spånskiva efter ett tag. Efter ytterligare några dagar gick det inte att vara inomhus längre. Satte in en badrumsfläkt i pelletsförrådet som ventilerade ut luften därinne vilket gjorde susen! Pelletsleveransen fick de ta tillbaka och byta ut.
 
M
Har du en kamin som du inte använder långa perioder? Kan bli bakvänt drag och dra in lukt från rökgången, kan lukta som sur gammal smutstvätt.
 
Redigerat av moderator:
Tretex-skivor på väggar kan också ge ifrån sig lukt vid fuktig väderlek - känns kanske i.o.f.s inte i hela huset men i tillstängda rum och garderober känner iallafall jag den karekteristiska lukten ibland som dock är svår att beskriva...
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Nu gäller säkert inte detta för dig men jag kan berätta hur det var hos oss.

Jag har också känt en svag doft av något hemma, känns inte alltid men desto mer när ingen varit hemma på länge, vid vissa väderlekar kändes det mer och vid andra mindre. De andra i familjen kände inget alls.

Jag har nu bytt och tilläggsisolerat vår fasad och har då kommit fram till vad det var som luktade. Bakom träfasaden så var det en gammal vindpapp, indränkt i tjära. Denna gav ifrån sig en tjärlik doft och jag kände genast igen den, dock luktade det ju mycket starkare.

Den är nu utbytt mot en T-Vind super, jag inbillar mig att lukten nu helt har försvunnit.
 
Hos oss finns också en lukt som dyker upp i köket vid vissa vindriktningar/väder/undertryck i huset. Vi har nog kommit fram till att det sprungit en råtta i bjälklaget mellan neder- och övervåning och använt ett ställe någonstans över vår diskbänk som toalett. Vårt alternativ lär bli att en vacker dag (när vi inte har något annat projekt på gång längre och tröttnat helt på lukten, svår att vänja sig vid...) såga upp golvet i rummet ovanför tills vi lokaliserat" toaletten" och byta isoleringen.
 
Hej,

har du kommit fram till något? Vi bor i ett hus från 1914 men har en hall / trapp till ovanvåningen som blivit tillbyggd kring tidigt 60 tal. Känner precis som du nämner en "träaktig" lukt när jag kommer in i hallen, det luktar absolut inte källare eller mögel utan mer en konstig träaktig doft, tycker inte det luktar vare sig pipa eller tjära. Vi har en rätt stor skrubb under trappan i hallen där vi förutom en varmvattenberedare förvarar ved under vintern, jag har alltid trott att doften kommit från veden men nu under sommaren städade jag ur allting där så det var helt tomt och rent under hela sommaren och det gjorde ändå ingenting, doften blir definitivt starkare under varma dagar. (skrubben hålls stängd med en dörr)

Golvet därinne är ett gammalt furugolv, men jag vet att det är masonit under det, samt väggarna är gamla tretex skivor, kan det vara något av det som luktar kanske?
 
Ni har inga hyfsat nya IKEA-garderober? Runt 2006-2007 sålde de en del dörrar som luktade gubbsvett, framförallt vid lite högre rumstemperatur. Tog oss ett par år att fatta varifrån vår konstiga lukt kom :rolleyes:
 
Hehe nej tyvärr inga IKEA garderober därinne, hänger med på vad du menar, vi har ett lite nyare skåp vi aldrig förvarar kläder eller tyger i då de blir att lukta konstigt.
 
Hej.

Har ni masonite på väggarna under tapeten? Masonite och gammalt tapetlim eller mattlim på golvet avger en mycket speciell doft. Har ett sådant hus och kommer inom kort att riva ner alla ytskikt för att få bort lukten. Lukten ökar vid varmt väder eller när värmen slås på.
Har testat att måla om och tapetsera men det hjälper inte.
 
För min del är det rena tretex skivor på väggarna, ingen tapet över. Däremot är det masonitskivor på golvet och förutom den delen som är täckt med furugolv finns det även en del (dock liten, nog bara 1 x 1m) som är täckt av gammal gummimatta. Då det står en varmvattenberedare därinne så är det alltid rätt varmt i skrubben, perfekt för att torka ved men det hjälper nog inte lukten. Ska prova riva bort masoniten och mattan på golvet och byta ut mot golvspån och furu och se om det hjälper.

Önskar det fanns ett bra sätt att beskriva dofter i forum :)
 
Treetex kan lukta, och då luktar det typiskt "gammalt mysko skunk".
 
..har inget bra tips direkt, men luktar det träaktigt så är nog källan däromkring (troligtvis nått dolt byggmaterial, träskivor, träpanel osv). Har det luktat hela tiden? om inte kan det vara nån ny/gammal möbel ni införskaffat..

Men jag kan relatera till irritationen att inte kunna placera doften eller hitta den, har samma problem i vårt uthus/tvättstuga och man vill gärna veta vad det är innan man påbörjar nån större renovering..

Lycka till i jakten
MVH Sandra
 
S Smålänningen skrev:
Hej.

Har ni masonite på väggarna under tapeten? Masonite och gammalt tapetlim eller mattlim på golvet avger en mycket speciell doft. Har ett sådant hus och kommer inom kort att riva ner alla ytskikt för att få bort lukten. Lukten ökar vid varmt väder eller när värmen slås på.
Har testat att måla om och tapetsera men det hjälper inte.
Fick du bort lukten när du tog bort masoniten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.