Jag funderar starkt på att ge mig på att installera solpaneler på garagetaket, ersätta min befintliga varmvattenberedare, och på så sätt få varmvatten (tappvatten) som värms av solen. Jag har inte riktigt lärt mig hur systemen är uppbyggda, vilka termer som används eller egentligen vad som krävs....

Det enda jag är övertygad om är att jag har bra förutsättningar för att en installation bör gå ganska smidigt. Har ju byggt solluft-fångare tidigare i garaget och är tämligen händig...
Det borde inte vara så mycket rocket science att göra allt själv, och bara ta hjälp av en VS:are med inkoppling osv., men samtidigt är det ett ganska omfattande projekt att ge sig på...

Så... Jag efterlyser lite input. :)
Har sökt som en tok, men hittar bara diverse olika system som gett mig en del hjälp, men alla tips och åsikter tas tacksamt emot.

Min tanke är att denna tråd ska bli som en "gör så här" med mycket bilder osv.

Vattenfall säljer ju ett eget paket med installation för ca 50-60000, men prylarna som krävs går att köpa löst för ca 30000:- tex här: http://www.thsolar.se/solfangarpaket.html

Det finns ju också en uppsjö med prylar att köpa från utlandet via Ebay.
Är ju en van handlare där, så jag är inte främmande för att handla, men i dagsläget vet jag inte ens om det blir så mycket billigare, eller vad jag exakt ska ha.

All hjälp med "tänk så här... Tänk inte så här" tas tacksamt emot. :)
 
Jag köpte 17 kvm begagnade solpaneler på blocket för totalt 5 000:- fick prisolrör av en kompis, kopplade in dem mot befintliga acctankar för vedeldning, isolerade rören med glasull. Går absolut att göra själv. Jag har tegeltak och sänkte ner solfångarna i taket, skarven täcktes med tjärpapp som inte kostar någonting. Jag vet inte vad du har för VVB idag, men är den elektrisk skulle jag rekommendera att behålla den och köpa en till tank med slinga som kopplas mot solfångarna. Så solfångarna förvärmer VV. den elektriska garanterar VV molniga dagar.
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Tack för svaret!
Jag är inte riktigt med på hur du menar...
Jag har idag direktverkande el (används förstås inte eftersom jag har Luft/luft-värmepump), och min tanke var att ta bort varmvattenberedaren helt, och då installera en "varmvatenberedare" som är förberedd med dubbla slingor, tex. denna: http://www.nyedalsolenergi.se/solvarme/varmvattenberedare/300l-varmvattenberedare-med-tva-slingor/
Menar du att det finns smartare alterntaiv, och att jag då kan behålla min nuvarande VV-Beredare?

Nackdelen att förvärma vattnet och behålla min nuvarande beredare, är ju att när jag inte är hemma tex. under semestern så kommer jag fortfarande ha 300liter vatten som då enbart värms upp av el... eftersom det inte sker något "uttag" av vatten så kan det ju heller inte bli någon "besparing" under denna tid?

Det jag bävar mest för är väl egentligen allt VVS-arbete som måste till.
Där har jag ingen erfarenhet alls, och måste således ta hjälp av en riktig "rörpulare". Att montera paneler, elektronik osv. är dock inga problem.
Jag har väldigt bra förutsättningar för att "lyckas" med detta projekt tror jag. Garaget "kortsida" ligger i stort sätt i oskymt söderläge, och min varmvattenberedare sitter i tvättstugan har ingången till vänster om huvudentren.
Min tanke var att göra någon snygg "kulvert" över från garagetaket, och sen gå in genom väggen direkt in till tvättstugan... Det bör inte vara alltför mycket jobb, bortsett från utbytet av varmvattenberedaren.

Frågan är ju hur allt fungerar i praktiken.
Om jag tex. duschar på kvällen, då kommer ju VV-beredaren enbart värma med elpatronen...
Går elpatronen "alltid in" oavsett temp i solpanelen? Dvs hur smart är kontrollpanelen?
Om jag duschar på morgonen klockan 06.00, kommer elpatronen att sparka igång även fast solvärmen skulle vara fullt tillräcklig klockan 12.00? Går det att programera så man får en bättre "tröghet" i uppvärmningen? I praktiken skulle det inte göra något om VV-beredaren inte har full temperatur föränns man kommer hem efter jobbet, men jag har en känsla av att elpatronen kommer att gå för fullt så fort den behöver värma, dvs allt för att komma upp i inställd VV-temp så snabbt som möjligt.

Så här ser "monteringsplatsen" ut. :)
Här ser man också en bit av taket till entren, där då det kommer att byggas en enkel "kluvert" för kablaget och slangpaketet.
Hur gör man med stativet?
Skruvar man det rakt ner i taket? Hur tätar man eventuella skruvhål mot takpappen?

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hemma-byggare
  • Laddar…
Tanken med att ha en elektrisk beredare i serie med solvärmen är att då behöver elberedaren inte värma från kallt till 65°C (eller vad beredaren nu är inställ på). Om solvärmevattnet är 65°C eller varmare går ingen el alls till uppvärmningen. Du ska i så fall inte ha någon elpatron i solvärmetanken.

Om du reser bort så kommer givetvis elen gå för att hålla värmen i beredaren på samma sätt som nu, men det är ju bara värmeförluster, och du kan ju även slå av beredaren.

Personligen så har jag en 500L solvärmetank med 120L beredare i. Det funkar utmärkt att duscha när tanken är 40°C. Elpatronen är helt avstängd i min tank juni till augusti.
 
Eller inte...
"SoletAer finns idag som prototyp och ska enligt plan börja tillverkas 2014"

Sen kanske informationsmaterialet bör ses över...
Varmvatten: "5000kWh/år"
"3-4 gånger lägre kostnad för varmvatten"
Besparing: "6000kr"
"två av tre duschar är gratis"

Hänger inte riktigt ihop...
 
FG skrev:
Kikat något på den här? Kanske vore något.

[länk]
Jag är väldigt skeptisk mot lösningar som kombinerar värmepump och solvärme. Utbytet från solvärmesystemet spara i hög grad gratisenergi
 
Akta er för legionella bara om ni har så låg temp som 40grader.
 
Risken för legionella finns vid högre temp än 40 grader.
 
smurfen72 skrev:
Risken för legionella finns vid högre temp än 40 grader.
"Bakterierna trivs bäst och förökar sig snabbast vid en vattentemperatur omkring 35-40 grader Celsius. Under ca 20 grader är bakterierna vilande, d.v.s. de förökar sig inte. För att döda bakterierna behöver man hetta upp vattnet till över 50 grader.

Vid 50 grader kan det dröja många timmar innan alla legionellabakterier dött.Vid 60 grader dör bakterierna på omkring tio minuter.Vid 70 grader tar det mindre än en minut."

Källa Wikipedia
 
Har ännu inte hunnit sjösätta något, så projektet är lite i "förstadiet" ännu.
Lite tveksam till att starta igång då jag inte riktigt har koll på allt ännu.

Att bara köra solvärme är ju uteslutet pga legionella som kontaterats i ovan, och tanken är väl att köra en "kombi-VV-Beredare" med dubbla slingor.

En tankefundering jag har:
Hur är det konstruerat?
I en VV-beredare (med dubbla slingor då) så sitter det ju en elpatron som då ska gå in och stötta i de fall som solenergin inte värmer tillräckligt. Hur smart är elektroniken som styr allt?
Förmodar att det är så enkelt att elpatronen "går in" och värmer om värmen är lägre än inställd temp i beredaren, och parallellt med detta så värmen även solen upp vattnet som går i den "andra" slingan.

Hur kommer det att bli med följande "scenario":
Familjen duschar konsekvent varje morgon och kväll.
Jag kan se på min nuvarande förbrukning att VV-patronen värmer som en tok, efter att alla duschat på morgonen vid sextiden, och då "kör för fullt" i ett par timmar, tills dess att vattentempen är uppnådd i beredaren. Likadant på senkvällen vid 2-tiden då barnen badat osv.
Finns det någon intelligens i styrelektroniken för solpanelerna, eller hur fungerar det?
Om det är så enkelt som jag "tror" att beredarens elpatron aktiveras så fort tempen i beredaren sjunker, så kommer ju inte solen utnyttjas för att värma vattnet, eftersom det helt enkelt inte finns någon sol då den behövs som bäst, dvs tidig morgon & sen kväll. Det bästa vore om tempen i beredaren "tilläts" att vara låg några timmar fram tills tex. klockan 13.00, för att då värmas upp av solen, men en sådan intelligens är jag osäker på på finns.

Är det så.. att det bara funkar som jag befarar, då lär jag inte spara speciellt mycket på att bygga ut till solvärme, då besparingen endast kommer att "ske" under dagtid, och då används ju inte värmvattnet iallafall.

Så.. mycket text och inget innehåll, men om någon har bättre koll på hur det verkligen fungerar, så Please, tell me. :)
 
En soltank med slinga i och en separat elberedare efter då ger solen allt den kan året om och sommartid kommer du mata elberedaren med tillräckligt varmt vatten så elberedaren inte behöver starta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.