Hej har en luft/luft värmepump i huset på markplanet , inga problem funkar fint , men det är lite svårt att få värmen upp till övervåningen. Skillnaden är 4-5 grader och kunde vara lite mindre. Tänkte ta upp ett rör i väggen strax ovanför golvet i "bortre" rummet på övervåningen och i taket på markvåningen , ev sätta dit värmetransportör för att få igång cirkulationen ...
Har ngn erfarenhet av detta ? Gör det en märkbar skillnad ? Med eller utan värmetransportör ?
 
Nu har jag visserligen jordens oseriösaste "luft-luft-värmepump" bestående av en AC ståendes i badrummet (enda rummet med två ventiler åt varsitt håll) ansluten med kallsidans in- och utgångar till varsin ventil, men principen är ju densamma.

Jag får normalt klart varmare på övervåningen än nedervåningen, förutom när jag stänger dörrar på övervåningen.

Jag har funderat på att ha ett vanligt oljefyllt elelement med elektronisk termostat i sovrummet som får stå för värmen när jag sover (med stängd dörr, så jag slipper höra fläkten från ac'n och andra ljud såsom kylskåp och vad det nu kan vara)
 
Problemet är nog samma som jag har med min kamin, svårt att sprida värmen. Jag har lärt mig att det finns inga logiska lösningar utan det gäller att prova, prova, prova olika idéer. Numera så fungerar det hjälpligt med ventiler etc. men logiskt är det inte. Har provat de flesta lösningar.
En grundregel är att försöka "suga" ut luften från källan fungerar inte, trycka in mer luft till detta rum är en bra början. I dina försök så rekommenderar jag att öppna fönster längst bort från värmekällan, obs bara en liten springa. Om bra, montera en ventil på den platsen.
Good luck
 
galento
Hej,en arbetskamrat till mej har gjort liknande du beskriver och enligt honom skall detta funka,han har en vedeldad kamin på undervåningen.Vi bor själva i ett enplanshus och har en Tirolia köksspis som vi eldar i och i anslutning till denna en kanalfläkt som cirkulerar luften i huset.Innan vi hade fläkten blev det rena bastun i köket men med fäkten blev det mycket bättre.Med termostat och varvtalsregulator kan man justera lite också,så visst går det att flytta varmluft.Vi har direkt-el för övrigt och bytte elementen mot elektroniskt styrda som är mkt känsliga för sk.övertemperatur(t.ex Tego) så de stänger snabbt av sig när varmluften börjar cirkulera.Förra årets totala elförbrukning blev 11,150kwh
inklusive 12 grader i garaget och 2 bilar med motor/kupévärmare( 2pers/93m2 )och det är vi nöjda med,men man kanske kunde utnyttja vedvärmen mer,intressant ämne detta.Det är ju bra om man kan få ner elförbrukningen,men det får ju inte bli för krångligt så det påverkar komforten negativt för mycket.
 
Jag har samma typ av problem, 1 1/2-plans hus och luft/luftvärmepump placerad i trapphuset på nedre plan. Värmen har svårt att hitta till sovrummet längst bort på övervåningen så jag har funderat i liknande banor.

0840 menar du att det inte är ngn mening med att försöka ta varmluft från det utrymme som är "för" varm utan att det är bättre att trycka in ännu mer luft där?
 
David, jo det är bättre att trycka in kalluft till ditt varma rum, iallafal i mitt hus. Jag har en luftkanal mellan varma rummet till det kallaste och i början så blåste fläkten mot det kalla men så vände jag luftströmmen och detta visade sig vara bättre. Jag har också märkt att placering av fläkt har stor inverkan. Jag har laborerat med ytterligare en löst placerad fläkt och resultatet varierar mycket beroende på var jag placerat fläkten. Nästa steg är att placera en fast fläkt som blåser ut den varma lyften mot det rummet som har fläkten som blåser in kalluft. På detta sätt får jag ett luftföde som cirkulerar ut ur det varma rummet via en trappa, genom en hall och därefter in i det kallaste rummet för att sedan strömma in i det varma. Övriga rum får varmluft "på köpet".
 
Ok, jag förstår...tror jag ;D

Men hur skulle jag göra tro, i mitt fall sitter innedelen till värmepumpen i trapphuset och blåser rakt fram, innedelen tar in luft på ovansidan s a s så luften som tas i kommer från övervåningen. Hallen och det rum som ligger rakt fram efter hallen blir lätt obehagligt varma (ligger rakt i pumpens luftriktning) medans som sagt ovanvåningen blir (för) sval. Det blir varmast i det rum som ligger rakt fram längst från pumpen, ovanför det rummet har jag det rum som jag tycker är kallast.

0840, ditt råd vore att ta en kanal och blåsa ner den kalla luften i den för varma rummet eller?
 
Våra problem är inte helt jämförbara, min värmekälla har ingen inbyggd fläkt. Eftersom du har en fläkt inbyggd i innedelen så kanske du kan vinkla delar av luftflödet uppåt med hjälp av en plåt monterad på innedelen.
Att applicera min lösning i ditt hus skulle i så fall vara att öppna en kanal mellan våningarna någonstans där din nuvarande luftström träffar väggen och sedan hjälpa luften i kanalen med fläkt ev också en fläkt som blåser uppifrån och ned mot innedelen.
Försök att tänka i banor som skapar en cirkulerande luftmassa genom hela huset.
 
Jag går i ungefär samma funderingar.. Vi har nyligen fått vår kamin installerad nere i gillestugan på källarplanet. Och där blir det ju numera mycket varmt och gott. Trots att den medvetet är placerad ganska nära öppningen upp till övervåningen vid trappan, så vill inte varmluften röra sig tillräckligt mycket uppåt tycker jag. Så fixare som man är, så har jag funderat på att kanske försöka förflytta lite luft mekaniskt också. Har plats i ett befintligt schakt mellan källarplan och vind, så själva tekniska lösningen är inte så krånglig. Men fungerar det? Hur mycket isolering behöver man ha på ex. ett 100 mm Speedorör på en kallvind? Tappar man all värme på vägen är det ju inte så stor idé med projektet.. ;D Så till det här som 0840 skriver om att tillföra mer tilluft. Låter sunt i mina öron. Men hur bär man sig åt praktiskt så här nu på vintern? Tilluften i gillestugan är en 125 mm väggventil, placerad cirka 3 m från kaminen. Den är ganska mycket öppen redan, och ger nästan upphov till fukt/kondens runt ventilen redan. Hur tillföra mer tilluft? Sätta i en fläkt i vemtilen? Öppna dörr till andra (svalare) delar av källaren?
 
GoForIt: Det bästa (känner mig snart som expert efter alla försök) är om du kan få cirkulation av befintlig uppvärmd luft. Ventilation dvs byta del av innerluften verkar du ju ha. Ditt schakt kan vara en framkomlig väg, även om du inte isolerar särskilt mycket så kan ju det var en väga att få "snurr" på luften i huset. Jag hade testat med ett oisolerat spirorör med en kanalfläkt inmonterad, ev behöver du hjälpa cirkulationen med en fläkt som pressar ned luften mot kaminen. Där kan du testa med en billig bordsfläkt. Själv har jag 3 bordsfläktar som använts för att testa fram bästa effekt. De är billiga och tysta.
Isolering av spirorör sker enklast/billigast med isolering med inbyggt hönsnät som sys fast med en spik. Om du inte vet tekniken med att sy denna typ av isolering så återkom när det blir aktuellt, enastående enkelt och funktionellt.
 
Tack för svaret 0840!
Tror jag fixar att isolera med hönsnät. Vad jag missade att skriva är att vi har oisolerad kallvind. Därav frågan om dimensionering av isolering...
Har även funderingar på att använda två fasta garderober att dra rör i från källarplan upp till huvudplan. Men jag kanske skall använda det till att trycka ner kallare luft till kaminen istället.
 
Du kan även isolera spirorören med "byggamatta (glasull) med papper", fäster gör du med spoltråd som du "snurrar runt".
Har du kallt utrymme skulle jag nog försöka få på 20 cm isolering. Lite onödigt att värma upp vind etc.
 
Underbart att läsa denna tråd!
Jag har skrattat gott ett flertal tillfällen då jag gjort precis som 0840. Detta har jag hållt på med under ca 1 år och svurit många gånger :D Jag har diverse hål i väggarna med ventiler och min sambo är allt annat än imponerad ;D (hur är det med din 0840?). Till min glädje har jag dock sänkt elförbr från 23' kwh till 11' kwh.
Min lösning.... Jag har en Carl Gustav i vardagsrummet och vid taket (hängande på väggen) har jag en fläkt 36-1070 ifrån Clas i sjön med varvtalsregulator. Sedan har jag ett kanalsystem som suger luft ifrån köket och ett sovrum på övervåningen. På detta sätt rör jag omkring luften och har det helt ok värmemässigt.
Det som jag inte är nöjd med är att kanalsystemet låter lite för mycket. Har en fläkt där 32-3122 från Clas i sjön och jag har bytt den två gånger men den rasslar likväl. Har kikat på CK fläktar. Någon som har erfarenhet av dessa??

 
kadar skrev:
Det som jag inte är nöjd med är att kanalsystemet låter lite för mycket. Har en fläkt där 32-3122 från Clas i sjön och jag har bytt den två gånger men den rasslar likväl. Har kikat på CK fläktar. Någon som har erfarenhet av dessa??
Vilken fläkt du än väljer bör du sätta ljudfällor före och efter fläkten.
Även om din fläkt ger 35 dB(A) max (på låga varvtalet) så kan just dB(A) vara lite missvisande, man väger då samman hela frekvensregistret och tar inte hänsyn till om det skulle vara någon frekvens (ton) som "sticker ut".
 
Kadar!
Det är inte bara min fru som tittar lite konstigt på mig när jag håller på med mina fläktar, min son & dotter med samboar är än mer frågande till dessa experiment. MEN som sann "värmefördelare" har jag lyckats minska elförbrukningen med 7500 KWH per år. Det blir ungefär samma i Kr räknat, visserligen med lite arbete ( 0.5 tim/dag) samt en slant för veden.
Detta ger förutom 2-3 graders högre temperatur en kalkyl om:
Vinst 7500 Kr - 1500 Kr för ved = 6000 Kr
Total arbetsinsats 0.5 tim X 4 dagar/vecka X 20 veckor ger en ersättning om 150 Kr per tim SKATTEFRITT*

* I snitt eldar vi 4 kvällar i veckan och under ungefär 20 veckor. OBS ersättningen är inte pensionsgrundande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.