Hej!

Vi har i sommar bytt träpanel på huset och är nu i färd med att montera tillbaka farstukvisten. Nu undrar jag lite över monteringen av ståndskiva mellan kvistens tak och väggen.

Panelen sitter redan monterad men inte ribben.Jag funderar på att kapa upp panelen strax ovanför taket och skjuta inte plåten bakom panelen. Är det tillräckligt säkert eller bör plåten in även bakom spikläkten. Detta blir ju i så fall ett betydligt mer omfattande jobb och skulle ju ha gjorts innan panelen monterades.

Många sätter ju plåten mellan bottenbrädor och ribb men det tycker jag känns lite vanskligt.

/Mats
 
Kom på ytterligare ett problem som måste lösas om jag nu kan förklara. Då det är brutet tak på kvisten kommer ju vatten att rinna längst ståndskivan och där den då slutar vid kvistens takfot kommer ju vattnet att fortsätta in bakom panelen. Hur löser man detta? Det problemet slipper man ju om man sätter plåten utanpå underbrädorna. Om man skulle göra så bör man då såga ett spår i panelen och göra en instickskant på plåten. Detta problem uppstår ju inte på samma sätt ovanför t ex ett fönster som är rakt i överkant.

/Mats
 
Antar att det är en öppen farstukvist du har eftersom du monterat ner den? (Ett tak, några stolpar och ett staket)
Isåfall finns väl ingen anledning att skada husets panel mer än nödvändigt?
Sätt ståndskivan mellan panel och ribb, täta med lite latexfog.
 
Be plåtslagaren bocka in en liten kant i överkant på ståndskivan, sedan sågar du ett spår i panelen där plåten ska i, därefter på med lockläkten.
 
JOW skrev:
Be plåtslagaren bocka in en liten kant i överkant på ståndskivan, sedan sågar du ett spår i panelen där plåten ska i, därefter på med lockläkten.
Precis så hade jag på ett "altantak" i en herrans massa år.
Inget vatten kom in.
Men det kräver ju att man är noggrann när man monterar lockläkten, så det blir tätt.
Men det blir det ju om man gör det själv :)
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
para skrev:
Antar att det är en öppen farstukvist du har eftersom du monterat ner den? (Ett tak, några stolpar och ett staket)
Isåfall finns väl ingen anledning att skada husets panel mer än nödvändigt?
Sätt ståndskivan mellan panel och ribb, täta med lite latexfog.
Jo det är precis en sådan farstukvist och det får bli den enkla vägen. Det är lite knepigare med ett spår i panelen då det är brutet tak. Ett altantak brukar ju i regel vara rakt och vågrätt. Nu funderar jag på hur jag ska lösa det med ståndskivan över nocken. För att bocka den måsten man ju klippa ett spår i den lodräta plåten och då blir det en glipa mot väggen. Hur löser man det? Klipper man till en täckplåt över glipan och skruvar fast?

Med tanke på hur det var gjort tidigare där väggpanelen var kapad jäms med takplåten, ingen ståndskiva alls och takplåten spikad direkt på råsponten så borde även det här fungera. Det fanns inget skadat trä allas därunder efter 40 år.

Tack för era svar och input, alltid bra att få bolla sina funderingar lite.

/Mast
 
Hej
Jag har funderat på samma problem (både för montering över farstukvist men även ovanför midjan runt hela huset, samt över alla fönster) det funkar säkert jättebra med att leda bort vattnet men det ser ju inte så himla snyggt ut. Jag tycker det ser väldigt fult ut då man ser ståndskiva & överbleck mellan varje ribb. Jag tycker däremot att det upplevs olika fult beroende på kontrasten mellan husets färg och blecket. Det blir ju lite mer jobb med att montera blecken bakom all panel men jag tycker helt klart att det är värt det när jag jämför resultatet.

Titta runt på några hus och bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker ser bra ut eller ej innan det är för sent.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag håller helt med dig, ser ut som en polkagris ovanför fönstret om man har röd panel och vita Bleck. Ovanför fönstren har vi satt blecken under panelen. Ska det vara riktigt efter boken ska dom väl även sitta under spikregeln för att det ska bli en luftspalt mellan bläck och panel. Vi har träpanel på delar av källaren och har därför satt ett bläck längst ner under husets panelen och det bläcket har vi monterat under spikregeln för att få en luftspalt under panelen. Hade vi gjort en midja skulle jag nog ha gjort så även där.

Men fortfarande blir det knepigare om man gör så på ett tak som lutar. Var tar vattnet som rinner efter ståndskivan vägen när ståndskivan tar slut vid takfoten om den sitter under panelen? På et fönster eller vid midjan rinner ju vatten bara rakt ut. Dessutom ska väl ståndskivan hålla snö som lägger sig på taket ifrån panelen.

Här finns en bild på bleck vi bröstlist http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1578

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.