Tjena.

Jag håller på att planera ett lösvirkesbygge (2-plan ca 13,5 x 9,5 m) som troligt vis ska starta i mars/april, och som med alla större projekt så börjar man tänka på olika lösningar.

Jag planerar att minst ha 300 mm isolering i ytterväggar samt min 500 mm i tak, och då är första frågan hur vi ska göra ytterväggen. Jag hade tänkt göra enlig följande:
(Utifrån)
Panel
Läkt
Papp/gips (varför ska man välja gips?)
regel 45x45
regel 45x220
plast
regel 45x45
Spånskiva och tillsist en gips. (isolering vid alla reglar)

Är detta en bra/ekonomisk lösning eller kan man lösa detta på ett mer kostnadseffektivt sätt?
Hur lång tid kan det ta för två snickare göra detta bygge vatten tätt (dvs från panelen till regeln som är 45x220) samt yttre plåtarbete, sätta in fönster, göra klart taket för plattor?

Många frågor vart det.
 
Ok jag ska titta på det där med Marsonite...
Förkortar man resnings tiden eller blir väggarna billigare per kvm om man använder Marsonite?

Hur lång tid kan det ta om man anväder Marsonite systemet för att lösa den uppgift som jag beskev ovan?
 
Det låter ju kanon att ni rekomenderar massonite. Har själv kalkylerat med detta och de ska skicka en offert nästa vecka till mig. Mitt hus är lite större men jag räknade med en kostnad på ca 46 000 för hela stommen exl takstolar. måtten på balkarna är då 300 mm. Han sa att jag kan räkna med ett pris på 56 kr/m för dessa.

Men det tar några veckor innan jag är där.

 
Mikael_L
Finns det möjligen en html-länk till det här marsonite-systemet?
 
Ja det är klart, snickare är in billiga i drift nu för tiden.

Det låter ju som ett plocke-pinn det där med för-kapade längder. (Man är nog lite rädd för nytänk helt enkelt).

En till tanke jag har är varför använder man ytter/ute-gips? är det bara för att man ska slippa spika panelen innan man gör färdigt inne? finns det någon fördel med gips motför papp?
 
Gips värmer bättre an plast
Sen en fråga till dig tänker du isolera på din sista 45a bakom plasten ???
 
Bummse: Jepp det hade jag tänkt. Men vi får väl se hur konstruktionen ser ut i slutet av planeringen.
 
Det är inte bra att göra det
Du ska inte isolera innanför plasten
 
Det är inte bra att göra det
Du ska inte isolera innanför plasten
Jo men det ska väl funka. 50 mm är ju inga problem. Har hört någon säga att 70% av isoleringen kan vara utanför plasten.
 
Bob_the_builder
polanders skrev:
Jo men det ska väl funka. 50 mm är ju inga problem. Har hört någon säga att 70% av isoleringen kan vara utanför plasten.
Helt riktigt. Siffran 1/3 av isoleringen innanför och 2/3 utanför plasten nämns också. 70% funkar Det viktiga är att daggpunkten (när utträngande ånga kondenserar) inte riskerar att ligga innanför plasten.
 
Bummse skrev -- "Det är inte bra att göra det  
Du ska inte isolera innanför plasten "

Nu är du nog ute och cycklar Bummse! eller så har du ett argument som slår alla sveriges sammlade byggnadsing. och konstruktörer.

http://www.traguiden.se/upload/k_detaljer/350/vaggar/03-3D_jpg_96dpi 350x350/3D-0304-V53-S.jpg

Nu är detta (bilden) dock för liggande pannel, men de flesta hus som jag tittat på som har 45mm isolering på insidan av dom stående reglarna (ca 170mm), har ångspärren på just detta sätt. Tänk vad gött att kunna dra en skruv i väggen utan att sabba plasten! (speciellt om du har osb eller playwood bakom gipsen och inte behöver sikta på reglarna).

nu såg jag visst att två innan mig passade på att svara på just detta, blev visst lite exalterad när jag visste något för en gång skull ::)
 
corner skrev:
(Utifrån)
Panel
Läkt
Papp/gips (varför ska man välja gips?)
regel 45x45
regel 45x220
plast
regel 45x45
Spånskiva och tillsist en gips. (isolering vid alla reglar)
Jag skulle föreslå att istället för regel 45x45 på utsidan istället sätta en västkustskiva eller isover isolerskivor 50mm.
Dessa har ett bättre K värde (själva isoleringen är styvare samt att det blir ett heltäckande lager istället för om du reglar, då även köldbryggor kan uppstå) och fungerar dessutom som vindskydd.
Då slipper du dessutom sätta gips och vindskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.