Idag har jag börjat fundera på hur jag ska kunna detektera att mina ytterdörrar är låsta (Läs LÅSTA, inte stängda)

I dörren sitter en ASSA låskista 2002 och i karmen sitter ett låsbleck 1487-3. Jag har ingen större lust att byta ut hela låskistan mot en z-wave kompatibel kista. Jag vill inte kunna styra låsningen utan bara känna av ifall låset är låst eller inte.

Man kanske skulle kunna fräsa in en Fibaro Universal Dörr- och fönstersensor FGK-101 i dörrkarmen och ansluta en mikrobrytare till den binära ingången för att detektera om låsregeln är utfälld och ligger på plats i låsblecket eller inte.

Jag tänkte att detta måste någon annan redan ha gjort så jag lägger ut min fråga här och rapporterar fortlöpande om mitt projekt. (Logga in och klicka på "bevaka-knappen" för att följa utvecklingen) :)


Untitled-1.png
 
  • Gilla
erk_s
  • Laddar…
Bamsefar skrev:
[länk]
Tusen tack för länken Bamsefar!
 
Hej!
Har faktiskt precis idag kopplat in låsövervakning av min källardörr. I mitt fall så stoppade jag in en mikrobrytare i låsblecket som stängs när låskolven är i låst läge. Har trådat in den till mitt Siemens SPC larm och speglar sedan över status via IP till mitt hemautomationssystem. I mitt hemautomationssystem har jag även en hel del Z-wave-enheter men denna övervakning valde jag istället att lösa på detta sätt, mycket pga att jag ville ha koll på att källardörren är låst när jag larmar på för att lämna huset.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
gol skrev:
Hej!
Har faktiskt precis idag kopplat in låsövervakning av min källardörr. I mitt fall så stoppade jag in en mikrobrytare i låsblecket som stängs när låskolven är i låst läge. Har trådat in den till mitt Siemens SPC larm och speglar sedan över status via IP till mitt hemautomationssystem. I mitt hemautomationssystem har jag även en hel del Z-wave-enheter men denna övervakning valde jag istället att lösa på detta sätt, mycket pga att jag ville ha koll på att källardörren är låst när jag larmar på för att lämna huset.
Jag beställde några mikrobrytare med "flärp" av någon tysk kille på Ebay och ska se om det går att få den att fungera mot låskolven. Jag slaktar gärna en fibarosensor i nödfall men använder hellre den binära ingången. (Då har jag kvar min garanti) Jag ska se om jag kan få ihop det. Har du någon bild på ditt montage av mikrobrytaren?
 
Placeringen av mikrobrytaren får ju anpassas från fall till fall. I mitt lås som är ett ASSA hakregellås så gick det bra att montera mikrobrytaren på en liten plåtvinkel som sedan kunde skruvas fast i låsbleckets bakkant enligt bifogad bild. När hakregeln är i nedfällt/låst läge så stängs mikrobrytaren. Det gäller att finjustera placeringen så att inte hakregeln riskerar att slå sönder mikrobrytaren.
Passar även på att visa en bild på min hemmagjorda karmöverföring som består av ett par kopplingsdosor och en slaktad telefonlursladd.
DSC_0568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0569.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0571.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bagar´n och 2 till
  • Laddar…
erikssonjorgen skrev:
[länk]
Bra lösning @ericssonjorgen att använda Fibaros universalsensor FGBS321 för ändamålet. En sådan får det nog bli. Det borde ju även gå att fälla in ett helt vanligt 9V/6LR61 batteri i karmen och få till det med något bra täcklock. Med en fibaroenhet infälld i karmen som har en ledig ingång så blir ju frestelsen stor att koppla in dörrsignalen på den också.

:)
 
kramfors skrev:
Bra lösning @ericssonjorgen att använda Fibaros universalsensor FGBS321 för ändamålet. En sådan får det nog bli. Det borde ju även gå att fälla in ett helt vanligt 9V/6LR61 batteri i karmen och få till det med något bra täcklock. Med en fibaroenhet infälld i karmen som har en ledig ingång så blir ju frestelsen stor att koppla in dörrsignalen på den också.

:)
Jag använde befintliga trådar till dörrklockan och kunde således placera Universal Sensorn vid elcentralen. Där finns ju även matning.
Blev en klocka och temperaturgivare också :)

J
 
kramfors skrev:
Bra lösning @ericssonjorgen att använda Fibaros universalsensor FGBS321 för ändamålet. En sådan får det nog bli. Det borde ju även gå att fälla in ett helt vanligt 9V/6LR61 batteri i karmen och få till det med något bra täcklock. Med en fibaroenhet infälld i karmen som har en ledig ingång så blir ju frestelsen stor att koppla in dörrsignalen på den också.
:)
Hejsan! Citerar mig själv ovan.

Jag testadeFGBS321 och använde ett 9V batteri som strömkälla. Gör inte det misstaget du med. Det är en usel idé. Enheten är inte avsedd för batteridrift. Den drar 19mA konstant och mitt alkaliska 9V batteri från Biltema tog slut på något dygn.

Jag hade tyvärr redan beställt ett antal FGBS321 från m.nu men det var inga problem att byta ut dessa till Fibaros Dörr/Fönstersensor FGK-101 som jag ju tänkte mig använda från början.

Jag blev lite konfunderad över den binära ingången på FGK-101 hur den samspelar med det inbyggda tungelementet.

I beskrivningen står det att:
Den kombinerar tre funktioner i en enhet (magnetkontakt, binär ingång och temperaturgivare
Blev inte riktigt klok på detta och drog iväg ett mail till supporten på m.nu kl 23 och fick svar direkt :D:D:D Man använder antingen det inbyggda tungelementet eller den binära ingången. Inte båda samtidigt. Med den kunskapen blev det genast lättare.

Nu har jag fått det att fungera och jag återkommer strax med bilder. Vill samtidigt tacka Erik på m.nu för enastående kundsupport och en snabbhet jag aldrig tidigare sett hos någon annan leverantör. :D
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Bilder på slutresultatet. Mikrobrytare köpte jag på Ebay och dom passade perfekt i slutblecket. Finns säkert billigare men inte bättre! Limmade med limpistol. Använd inte superlim (cyanokrylat) för det tränger in i brytaren och oxiderar kontakterna. Använder Fibaro Dörr/Fönstersensor.
20140911_175031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140911_175146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även satt en låsdetektor på en innerdörr:
20140911_175233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140911_175252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till!
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Glömde säga... Som ni ser på ytterdörren. har jag fällt in Fibaron i karmen. Jag har specialbeställt täckbrickor i vit plast 120x30 mm med ett litet försänkt skruvhål långt ut på varje kortsida. 30 kronor/st + 10 kronor frakt från Namnskyltsbutiken! Skruvar ingår.
 
Redigerat:
Såhär 1,5 år senare - har dina uppfinningar fungerat bra? :)
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Jajjemen!
 
Ursäkta min okunskap inom "elektronik" men hur kopplas mikrobrytaren (som den på Ebay du länkar till) in till Fibraro FGK-101. Mikrobrytaren verkar ha två pinnar så kanske ena till IN och den andra till GND?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.