Har kommit fram till att de möbler jag söker inte finns att köpa så har bestämt mig för att ta tag i saken själv istället. Vill göra tv-bänk och hylla med rustik karaktär och undrar nu vad det är för virke jag ska köpa och hur det eventuellt ska behandlas för att få sin rustika känsla.

Typ så här vill jag att resultatet ska bli:
xrustik-tv-bnk-soffbord.jpg.pagespeed.ic.XS5jXXSP65.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rivningsvirke.

(Härlig anakronism - "den här tv-bänken är från ett 1700-tals bondehemman...")
 
  • Gilla
mattie_river
  • Laddar…
Vadå, det är enda sättet? Hitta nån som säljer rivningsvirke?

Hade hoppats kunna gå till en brädgård och köpa. Ville veta vad jag skulle fråga efter. Trodde inte det behövde vara gammalt för att vara rustikt. :/
 
Det går ju att köpa vanligt regelvirke på bygghandeln som du bygger av. För att skapa en rustik känsla i det kan du gå över den färdiga möbeln med diverse olika tekniker. T.ex. man använda sig av spikar för att skapa "maskhål", slå med kätting eller hammare, "massera" med grus/singel. För att få rätt färgton finns det kaffe, te, stålull löst i vinäger, måla olika kulörer i olika lager och slipa av med sandpapper för "slitet" uttryck.

Endast fantasin sätter gränser så börja samla inspiration på olika tekniker, t.ex. via youtube.

Lycka till och återkoppla gärna hur det går!
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Okej, men att det är tjockt trä, det är alltså reglar jag bör köpa? Vad är förresten "massivt trä"? Vad innebär det egentligen? Känns ju gediget.
 
Massivt betyder att det är trä rakt igenom, och alltså inte exempelvis spånskiva med fanér.
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
jonmo skrev:
Massivt betyder att det är trä rakt igenom, och alltså inte exempelvis spånskiva med fanér.
Ahaa, det där visste jag inte. Intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.