Hej,

Har fastnat lite för Visonic larm Power Master 10.

Mina krav är:

- GSM
- taggar
- Hybrid
- iPhone app
- Trådade och trådlösa
- Lätt att konfigurera

Köpa kit eller bygga upp med de jag behöver. Oftast bara trådlöst med paketen vilket är betydligt dyrare.

Har idag ett trådat som jag har kopplat ur så jag tänker i största utsträckning använda mig av befintliga trådar.

Trådat idag:
2st magnet kontakter
1st rörelse detektor (ej husdjur)
1 st inomhus siren
1 st utomhus siren.

Lägga till trådlösa rökdetektorer, någon magnet kontakt samt vatten detektor.

Förstår att det är betydligt billigare i England men då är jag låst att köpa allt därifrån samt allt på engelska, eller??. Normalt inga problem men jag är inte ensam i hushållet.

Såg att Visonic skall komma med en ny serie som heter NEO. Värt att vänta nån månad eller 2??

övervåning larm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nedervåning larm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Mattias
 
Redigerat:
En undran...kan mina befintliga magnet kontakter fungera och rörelsedetektor fungera med ett nytt power master 10?
 
Ett powermaster 10 verkar ju bara ha en ingång för trådade sektioner och resten trådlöst. Om du redan har trådar och vill använda dem låter powermaster som ett dåligt val, eftersom du då måste köra allt på samma sektion och larmet har ingen aning om vad som egentligen larmar.
Eller har jag missförstått något?

Jag kan annars bara rekommendera siemens SPC 4320, som verkar klara dina specar i övrigt. Då kan du definitivt återanvända dina trådburna enheter, eftersom det finns 8 trådingångar i grunden som kan utökas vid behov. Eventuellt kan du ju byta IR-sensorn mot en modern om den börjar bli gammal. Sitter magnetkontakterna bra och är i gott skick går det säkert bra att anävnda dem. Se då till att köpa till siway-modul om du vill ha trådlösa enheter också.
Finns flera långa trådar här med matnyttig info, förutom bewators hemsida med alla manualer och installationsanvisningar.
 
Om du ska ha app och taggar borde det väl vara ett överkomligt problem om larmet är på engelska?

Jag köpte mitt DSC från USA och allt är på engelska. Men jag övervägde att köpa manöverpanelen i sverige för att få den på svenska, det hade räckt.
 
Ok, fattade som man kunde ha mer trådat i powermaster 10. Har läst en hel del, men får köra en sväng till. Larmet bör vara hyfsat lätt att konfigurera oxå. Hur är dessa larm? DSC eller Siemens. Är det bara deckarna som inte går att blanda men manöverpanel kan man addera från Sverige för att få svenska.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Är det bara deckarna som inte går att blanda men manöverpanel kan man addera från Sverige för att få svenska.
Menar du trådbundna eller trådlösa detektorer?
 
För trådat kan du blanda hej vilt. För trådlöst så körs det andra frekvenser i utlandet och därmed funkar det inte tillsammans. Jag köpte som sagt amerikanskt, mina taggar går därmed på amerikansk frekvens. Går en sönder får jag helt enkelt köpa en "over there".
 
123abc skrev:
Menar du trådbundna eller trådlösa detektorer?
trådlösa det är ju de som är dyra, svaret fick jag nere.

mexitegel skrev:
För trådat kan du blanda hej vilt. För trådlöst så körs det andra frekvenser i utlandet och därmed funkar det inte tillsammans. Jag köpte som sagt amerikanskt, mina taggar går därmed på amerikansk frekvens. Går en sönder får jag helt enkelt köpa en "over there".
Men tex huvud enheten i England och manöverpanel från svensk. Bara en undran. Får kolla in någon med en köplista!
Men hur är de att konfigurera upp. Vilken är enklast då? Gör man det i ett GUI via en USB från huvuden enheten då eller?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Men tex huvud enheten i England och manöverpanel från svensk.
Precis, det går bra i vart fall med DSC.¨

Till DSC finns en konfigprogram som man kopplar upp sig med datorn, men det är rätt bökigt. För ett larm med inte så många detektorer så går det nog fortare att programmera på manöverpanelen.
 
Siemens programmerar du via web, ungefär som en trådlös router eller via usb. Mycket enkelt.
Språkfiler kan laddas in till valfritt språk.
 
Ok...dock verkar inte DSC ha bra möjlighet med RIFD...dvs proxytaggar för att larma av/på stämmer det. Är Siemens bättre på det. Känns som ett krav nu när barnen skall komma hem och larma av enkelt...
 
Siemens har stöd för taggar i vissa manöverpaneler. K421 vet jag har det, sen finns det en "lyxigare" variant också (tror att den heter K623, men minnet kan svikta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.