Hejsan alla!

Jag börjar närma mig att skicka in bygglovsansökan på min villa.
I förbindelse med det så behöver jag bekräfta några punkter.

1. Nybyggnadskartan som kommunen ritade upp stämmer inte, jag tror att kommunnissarna inte pallade krypa in bakom snåren och mäta upp bakom ett skjul där det kan verka som byggnaden fortsätter men det egentligen inte. Så kvm och uppritade block har blivit fel.

2. Jag skulle vilja göra en preliminär utstakning själv, bla för att jag där måste avgöra exakt vilka träd som måste fällas för att bygga huset.

Så till frågan, finns det någon app som man kan ta hjälp av för att placera ut punkterna, iphonens gps har väl god nog nogranhet?
Hur skal man annars göra, Tyvärr är det en gammal uppväxt skogstomt så att stega upp från de markerade hörnen fungerar inte i praktiken.

Tack på förhand för alla svar.
Mvh Daniel
 
Du är nog lite för optimistisk inför smartfånens kapacitet.

En vanlig enkel GPS har kanske en noggrannhet om några meter till tiotals meter.
Lantmäteriet arbetar med en noggrannhet om ± 25 millimeter (genom DGPS?).

Om du inte är nöjd med nybyggnadskartan (som du väl har fått betala sköna pengar för) bör du reklamera till kommunens bygglovsavdelning. Det är naturligtvis deras skyldighet att tillhandahålla korrekt information.

Nästa steg är väl att ta det med lantmäteriet, men då kan det börja bli riktigt dyrt.

Om du själv korrigerar data du fått är det ju inte säkert att kommunen accepterar detta ändå.
 
2-3 meter brukar telefonens GPS fixa, men även det är som sagt var för dåligt för utstakning.
 
Om du anser att kartan är felaktig så ska du kontakta dom.

Att hitta gränspunkter i en skogstomt kan vara ett heldagsnöje, en metalldetektor är smakligt att ha tillsammans med sin GPS.

Sen är det så att lite beroende på hur gammal tomten är så kan noggrannheten på gränspunkterna vara lite tveksam. På landsbygden så kan det på jordbruksmarker vara upp mot 20-40m fel på en gräns.

Men noggrannheten borde framgå på din karta, om där överhuvudtaget finns några gränspunkter rent fysiskt eller om dom bara finns i den digitala världen, tolkade från en gammal papperskarta.

Men GPS är svårt, inte ens mätgubbarna på kommunen kan med enkelhet knalla ut i skogen med sin GPS, då krävs det att man går över till optiska mätinstrument, vilket kan bli kostsamt.

När jag själv producerade nybyggnadskartor så hade jag som rutin att märka ut gränspunkterna om det inte krävdes en mer än någon minuts merjobb, jag roade mej inte med att gräva upp gamla rör mitt i vintern men ibland snubblade man över dom och då är det enkelt med lite färgspray.

Ring och ifrågasätt dina funderingar!

Lantmäteriets karta kan skilja sig ifrån kommunens, det ska dom kolla upp.

Oavsett så kan du ju prova med din telefon men då ska du ha en app där du kan knappa in koordinaterna, dom bör ju framgå ur din karta men kanske inte i samma koordinatsystem, skulle gissa att kommunen använder ett lokalt SWEREF-system, dessa är ju inte standard i Google Earth..
Men allt går att omvandla.

Men att ens fundera på att sätta ut ett hus med sin telefon är något av en dumhet. Det som är möjligt är att med ett bra måttband och en hjälpande hand parallellförflytta referenslinjer från befintlig byggnad. Men dom flesta hantverkarna brukar ju vilja ha en bra utstakning som slår på max 3mm i kryssmätningen, detta får du endast med totalstation.

/EDIT/
Läste igenom igen...
Men menar du att det är befintlig byggnad som inte stämmer på kartan?
Ofta ritar man in nya byggnader efter flygbild eller bygglov, ibland mäter man men det är lite tidskrävande och prioriteras ofta ner.
 
Redigerat:
Tackar för svaren. Jag har tydligen lite övertro på teknikens under.

Utstakningen var som sagt bara för att avgöra var huset skal stå och välja träd som skal fällas, när bygget startar måste vi ju så klart få det ordentligt gjort.

Jag blir lite osäker när jag ser era svar angående de existerande stugorna, det känns inte orimligt att det är just så att de baserat nybyggnadskartan på flygbilder, då försvinner ju en del hörn och noggrannhet och just det kan förklara felen här. Men jag tycker det är lite konstigt att när jag beställer och betalar för 10 lök för en nybyggnadskarta och de dessutom sade att de skulle ut och mäta på plats då blir så här. De borde ju då rimligen har mätt upp stugorna?

Mvh Daniel
 
Framgår det inte i teckenbeskrivningen gällande vilka byggnader som är tolkade eller inmätta, takutsprång/husliv?
Man brukar markera bostadshus som en fyrkant med ett "kryss i", går detta kyss ända ut i hörnen så är det inmätt.

Hörn borde inte försvinna, i min värld så tittar man på flygbilden och tolkar då en byggnads kortsida och långsida, därefter skapar man en fyrkant efter dessa mått, då kan man leva med att ett hörn är dolt under ett träd etc.

Men som sagt, ring och klaga.
Annars kan du också se det som en möjlighet att göra vad du vill i den "blinda fläcken" som dom faktiskt har levererat och tagit betalt för..


10 lök...ja då borde det ingå en timmes mätarbete på plats om inte taxorna har blivit helt galna dom senaste åren.
 
Själva grejen med nybyggnadskartan är att den verkligen ska visa allt som behövs för bygget. En nybyggnadskarta som inte stämmer är helt meningslös. Då kan de lika gärna kalla det för nybyggnadsskatt direkt utan att maskera det till att du köper en karta.

Det finns nån lång tråd där vi diskuterar nybyggnadskartans berättigande. Den som förfäktade kartan menade att det var en ovärderlig källa till information, hart när omöjlig att få tag i på annat vis.
 
Den är ju bra vid nybygge, inte tillbygge.
En helt "ren" tomt där detaljplan, VA-anslutningar och höjdförhållanden anges är ju ganska bra att ha. Men när det redan finns hus och en massa träd, då finns det billigare och bättre lösningar.

Men nybyggnadskartan är en färskvara, det ska man ha klart för sig.
 
Redigerat:
Intressant diskussion, jag kan tillägga att det är praktiskt omöjligt att ha baserat detta på ett flygfoto då skogen är så tät att man knappt ser husen då.

Där är inget kryss på byggnaden på kartan även om där är det på alla grannarnas hus. Så jag tolkar då det som att det inte blitt mätt upp. På den andra bilden ser ni avviken mellan verklighet och ritning. Anledningen att jag är så petig med detta är att jag ligger på kvadratmetern på min byggrätt på 20% för min bygglovsansökan, dvs jag behöver de kvadratmeterna som de ritat fel till mitt nya hus...

Skickar nu ett mail till han vars namn står på kartan så han får förklara sig....
Screen Shot 2014-09-11 at 13.18.24.png Screen Shot 2014-09-11 at 13.18.02.png
 
Prata med din bygglovshandläggare och förklara läget. Säkert är det så att kommunen har två helt olika verksamheter för bygglov och mätning. Det är inte alltid som mätpersonalen vet vad bygglovshandläggaren behöver se på kartan. Om bygglovshandläggaren håller med dig om att kartan inte håller tillräcklig noggrannhet/inte innehåller rätt uppgifter för dig, och därmed ställer till det för bygglovhandläggaren när det ska beräknas ytor för byggrätt, så kommer han/hon kanske att antingen tro dig på ditt ord och godkänna att du ritar in rättelser på den felaktiga kartan (ungefät som du gjort i bilden ovan), eller också (kanske mer troligt) skickar de ut mätpersonalen på ett backjobb (som du förstås inte ska behöva betala).
 
För den som kanske undrar så uppdaterade de nybyggnadskartan och skickade mig en uppdaterad.
Märkligt förehavande då det tog betalt för jobbet från början.
 
Så allt är i ordning nu då?

Slutet gott, allting gott (y)
 
Japp, förutom att jag fick rivningslovet godkänt på den gamla ritningen, nu har de ritat in ett uterum på gamla byggnaden på nybyggnadskartan som inte var där tidigare medans jag påbörjat rivningen av byggnaden. Skal nu söka bygglov för nya huset och väljer då helt enkelt att bara ta bort det på ritningen....som vi säger på skånska, de har klyddat till det lite för sig. :)
 
Alltid spännande när bygglovshandläggare och mätare ska samarbeta...det är som gjort för klydd o elände!
Att ta betalt för något som inte har skett visar ju på en god framåt-anda i din kommun...att alltid ligga lite före..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.