Jag har byggt ett nytt hus och det är 3 ytterdörrar och 2 altandörrar. På ytterdörrarna har jag lyckats montera in mikrobrytare som känner av ifall låskolven är ute (dörren är låst). Nu har turen kommit till altandörrarna. Mitt Z-Wave hemautomationssystem vill veta om altandörrarna är låsta eller inte. I dagsläget känns det inte intressant att veta ifall dörrarna är öppnade. (Är dörrarna låsta utgår jag från att dom även är stängda). Dörrarna låses med nyckel enbart från insidan.

Jag skruvade upp och tittade och inser att detta kommer inte bli en lätt uppgift. Att dissikera en spanjolett och att därefter få ihop den igen verkar vara riskabelt. Den kanske inte ens går att få isär, kanske är den nitad.

Någon som har idéer på hur detta kan göras? 20140910_185054.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140910_185107.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant, kan du inte få in en microbrytare i de låsbleck som spanjolettstången skjuts in i, uppe eller nere? Men det är klart, det kräver ju lite "operation" i dörrkarmen.
 
Tack för ditt svar. Nej det skulle ju vara ganska lätt att få till men en mikrobrytare i låsblecket indikerar bara om dörren är stängd, inte om man har låst dörren med nyckel.
 
kramfors skrev:
Tack för ditt svar. Nej det skulle ju vara ganska lätt att få till men en mikrobrytare i låsblecket indikerar bara om dörren är stängd, inte om man har låst dörren med nyckel.
Sant, tänkte inte på det :)

Elslutbleck mot hakkolven då alltså?
 
jag har samma fundering om att kunna se när altandörren är låst.

som jag förstår funktionen på spanjoletten så visar stängd hakregel bara att handtaget är vridet till stängt läge.

när jag låser med nyckeln så påverkas inget i hakregeln som sitter i karmen, Istället spärras handtaget från att kunna vrida spanjoletten.

min slutsats är att jag måste placera något inne i låsdelen dvs ta bort handtaget och något som påverkas av nyckelrörelsen.

Har dock ingen bra ide på lösning.

Gissar att någon mikrobrytare i låset och en tråd bakom spanjoletten längs dörrsidan , sen ovanpå dörren och sedan ut vid gångjärnssidan skulle funka,

någon som har fått låskontroll på spanjolett att funka oavsett Z-wave?
 
JanneSjo skrev:
någon som har fått låskontroll på spanjolett att funka oavsett Z-wave?
Jag inser att jag borde ändra rubriken till "Hur känna av om altandörr med spanjolett är låst?"

@MODERATOR Kan du hjälpa mig med det?
 
Kanske Assa Abloy kan hjälpa till med en sprängskiss eller något tips. Jag mailar dom.
 
Jag är väldigt intresserad av att få veta hur du har gjort med dina vanliga ytterdörrar. Jag har nämligen själv funderat på att få till en indikering på om mina dörrar är låsta via z-wave men jag har inte tagit tag i det än. Om du redan har en lösning så skulle det vara spännande att få se den så att jag slipper uppfinna hjulet på nytt.
 
Janus82 skrev:
Jag är väldigt intresserad av att få veta hur du har gjort med dina vanliga ytterdörrar. Jag har nämligen själv funderat på att få till en indikering på om mina dörrar är låsta via z-wave men jag har inte tagit tag i det än. Om du redan har en lösning så skulle det vara spännande att få se den så att jag slipper uppfinna hjulet på nytt.
Det finns en tråd om ytterdörrar. Jag ska återkomma med bilder på slutresultatet i den tråden.
 
Svar från ASSA Kundservice:

Hej
Det går att få spanjoletter med mikrobrytare i låshuset, som indikerar om cylindern är låst eller olåst. Jag vet inte om det går att bara byta låshuset på dina befintliga spanjoletter, eftersom jag inte vet vilken modell du har, annars får du vända dig till en låssmed och beställa nya som har rätt låshus på från början.

Med vänlig hälsning/Kind regards
ASSA OEM AB
Unit Göteborg
Det här får jag nog fundera på. Att köpa nya spanjoletter och anlita en låssmed kommer att kosta mig en rejäl slant.

Om ASSA hade skrivit ut modellnumret på spanjoletten så skulle det vara lättare att veta vilken modell man har. Det enda som står skrivet på spanjoletten är det som jag lagt ut på foto.

:surprised::surprised::surprised:
 
kramfors skrev:
...Om ASSA hade skrivit ut modellnumret på spanjoletten så skulle det vara lättare att veta vilken modell man har. Det enda som står skrivet på spanjoletten är det som jag lagt ut på foto...
Rimligtvis borde de som tillverkat altandörren veta vilken spanjolett som använts. Jag skulle slängt iväg ett mail till dem och frågat.
 
bygga_bo skrev:
Rimligtvis borde de som tillverkat altandörren veta vilken spanjolett som använts. Jag skulle slängt iväg ett mail till dem och frågat.
Ja det skulle nog fungera men jag bestämde mig för att gå DIY-vägen istället eftersom min plånbok måste få en chans att återhämta sig efter husbygget.

Jag tog fram mina verktyg och skred till verket.

Jag skruvade ur spanjoletten och ser att låskistan inte går att öppna samt att den sitter fast i spanjoletten. På låskistan finns en rörlig del på sidan som går uppåt-nedåt när man låser cylindern. Om man förlänger den kan man få den att trycka på en mikrobrytare.

Så här ser hålet i dörren ut när spanjoletten är borta.
20140912_102619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbered mikrobrytaren genom att löda på kablar samt böj om "flärpen" så att den kan "fånga" armen som ska trycka på den.
20140912_102740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under låset fanns gott om plats urfräst i karmen där det får plats en mikrobrytare.
Mikrobrytaren fastlimmad i dörren med limpistolen.
20140912_103942.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser spanjoletten ut
20140912_104325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vit tunn plåt limmas med cyanokrylatlim (Superlim) fast på den delen på låskistan som rör sig i höjdled beroende på om cylindern är låst eller inte.Längden avpassas så att när cylindern är låst så skall plåtbiten trycka på mikrobrytaren till bottenläget.
20140912_110638.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MIN SPANJOLETTDÖRR KAN NU TALA MED MIG :wow::wow::wow:
20140912_115404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår inköp av 2 st Fibaro Dörr-/fönstersensor , en för varje dörr. OBS att jag inte kommer att använda magnetkontakten, utan bara sensorns möjlighet att koppla in en extern brytare på plinten.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
mycket bra beskrivning!

jag hittade detta handtag med mikrobrytare för den som inte vill/vågar fixa själv.

Jag har tråd draget till dörrkarmen och funderar på sätt att få mikrobrytaren kopplat till tråden.

Ett uppenbart sätt är att dra tråd från mikrobrytaren till bakkant dörr och tråd till karm - men det blir synligt och risk att det går sönder.

Funderar på att få en sluten krets mellan dörren och karmen istället - sluten om mikrobrytaren är stängd förståsDå skulle jag behöva något ledande i karm och dörrblad uppe och nere som kopplar ihop när dörr är stängd och tråd från dessa till mikrobrytaren.

Vad finns det man kan sätta fast på dörrbladet/Karmen som gör att det finns metallisk/ledande kontakt så fort dörren är stängd?
 
gjorde en bild för att förklara vad jag söker.

i bilden nedan mikrobrytare M sitter vid låskolven.
Problemet är hur jag snyggt och fungerande ska känna av mikrobrytaren via tråd på insidan utanför karmen - sen kopplad till larm på samma sätt som en magnetbrytare.

Det jag är ute efter är kontakter K1 och K2 i bilden - som ska sluta när dörren är stängd. När de sluts och mikrobrytaren sluts så blir det en slutenkrets som larmet kan känna av.

Någon som har en ide om bra K1/K2 kontakt att sätta fast i altandörren/Karmen?

något av metall där man kan säkra att det alltid är kontakt när dörren är stängd plus som det går att få fast tråd på till dörr respektive till karm.


2014-09-12 15.22.1430procent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.