pelpet skrev:
Nu har jag testat mina värmestavar och det gick alldeles utmärkt att spräcka sönder en stor sten. Jag borrade hål med 10mm borr och stoppade i stavarna, och sedan slog jag på strömmen. Stavarna blev alldeles glödgade och efter ca 30-40 minuter så sprack stenen. Jag tog sen isär den med ett spett.

Lärdomar att ta med till nästa gång var att använda en 12 mm borr istället för 10mm, det var väldigt svårt att få in stavarna då det låg stenmjöl i hålet. Jag kommer också att enbart köra en 1000W stav per säkringsgrupp. Två stavar knäckte en 10A säkring efter 40 minuter. Stavarna ser ut som stryk efter första användningen men fungerar fortfarande efter två spräckningar.
Har du någon bild att dela med dig av, för att skapa sig en uppfattning hur stor stenen var och hur görbart det kan vara på liknande projekt?
 
Ska se om jag kan fixa fram en bild. Det jag gjorde här var att spräcka bort lite mindre bitar av en stor sten som låg så illa till vid ett hus att jag inte kunde ta bort den med grävmaskin.
 
Här kommer en bild på den bit av stenen som sticker upp ur marken, med två glödande värmestavar i. Det regnade något men blev väldigt torrt kring stavarna. Sprickorna i stenen syns tydligt.

IMG_0815.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Här kommer en bild på den bit av stenen som sticker upp ur marken, med två glödande värmestavar i. Det regnade något men blev väldigt torrt kring stavarna. Sprickorna i stenen syns tydligt.

[bild]
Och, ehhh, sen då?

;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sedan lät jag stavarna svalna och spettade isär stenen.

Okej, ska se om jag kan fixa en bild på stenen i nuläget.

Värmestavarna har dock dött båda två, och tog säkringen med sig. De höll för två användningar, vilket var lite sämre än jag hade räknat med. Ska lägga in en beställning på några fler, fast jag undrar om hur värmestavar står sig mot spräckkilar.
 
Här är stenen i sin spräckta prakt. ImageUploadedByByggahus.se1410629273.030094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det fungera bättre med något som leder ut värmen från stavarna till berget eller är det onödigt/farligt ? Tänkte på tex olja.
 
Liten uppdatering. När jag försökte använda stavarna en tredje gång så gick båda sönder. Förbrukningsvara alltså. Nästa gång jag spräcker sten med värmestav så kommer jag att använda min nya byggelcentral och sätta stavarna på varsin säkring i denna, eftersom säkringen har gått varje gång en stav har gått sönder.
 
Stavarna överhettar och brinner upp eftersom kontakten mot stenen och värmeledningsförmågan i stenen är alldeles för dålig, i kombination med att det inte finns någon reglering på värmestavarna.
Sätt en timer eller nåt på dem så de cyklar 1 minut på, en av, eller liknande och prova dig fram till en lagom inställning så att du får rejält varmt utan att stavarna ryker.
 
Ja, det är väl något sådant som skulle behövas. Nackdelen är väl att en timer som fixar 1kW och kan köra i 1m-cykler är betydligt dyrare än en uppsättning stavar.
 
pelpet skrev:
Ja, det är väl något sådant som skulle behövas. Nackdelen är väl att en timer som fixar 1kW och kan köra i 1m-cykler är betydligt dyrare än en uppsättning stavar.
Men den kommer ju rädda stavarna många gånger fler än bara en gång ;)
 
Vill bara rapportera att även jag lyckades bli av med en stor bit sten/berg som stack upp mitt i gräsmattan, bara genom att elda på den.

Jag frilade så mycket jag orkade och tände en brasa som jag höll igång ett par timmar. Därefter knackade jag med en slägga och blev förvånad över hur lätt den sprack. Jag hade förväntat mig att det skulle lossna cm-tjocka sjok, men här blev det stora bitar direkt. Upprepade proceduren en gång och så blev jag av med bekymret på bara en eftermiddag, utan borr och snigeldynamit.

Enda nackdelen här är att det lätt blir små vassa flisor när man slår med slägga. Blir till att städa gräsmattan noga innan barnfötter får springa i närheten.
 
Redigerat:
Då har man lånat ut sin värmestav för stenspräckning till en bekant efter många års stillastående. Fungerade perfekt för honom på första försöket =) ett hål o vånta på ett dovt popp. =)
 
  • Gilla
shine76
  • Laddar…
Nu har även jag sprängt min första sten! Den var ca 1m hög, 1,3m bred och 70 cm tjock..
Eldade som FAN med plåtar som "tak" för att leda värmen mot stenen, sen tog jag ett järnspett och jordspade för att "slå loss" bitar ur stenen. Min sten tog cirka 6 timmar och nu har vi tagit bort cirka 20cm på höjden, och 40cm på tjockleken. På längden har vi inte gjort så mycket men fokuset låg på att "platta" stenen, och vi jobbade då in oss mot toppen från sidorna.

Detta var intressant och tog sin lilla tid, men om man ska vara ärlig så gjorde ju elden mesta jobbet.. Kan dock rekommendera att använda en slägga istället.. Lär ge bättre effekt, men är cirka 3 mil från närmaste affär och by, med begränsat utbud :) Var inte så sugen på investera i en slägga.. Men det gick!
 
  • Gilla
meckis och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.