Hoppas nån kan hjälpa mig med mina funderingar..

Jag skall sätta in en ny kamin. Problemet är min nya kamin är högre än den gamla. Plåtröret skall alltså sitta högre upp på skorstensmuren.

Är det bara att borra/bila upp ett hål längre upp i pipan? Någon fara med detta? (sprickbildningar osv..) :confused:

Det nya hålet kommer att hamna ca 40 cm högre än det andra, titta på bilden!
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar nog. Det är vanligt att man flyttar anslutningen till skorstenspipan. Är det en äldre skorstenssstock är den byggd med kalkbruk (Eller lerbruk?) som i princip bara är att skrapa loss och plocka ut tegelstenarna där du vill ha det nya hålet..

Men kolla med sotaren för råd.
 
  • Gilla
Andreas T
  • Laddar…
mura igen det gamla hålet och fyll gärna kanalen upp till det nya hålet med tex sand el lekakulor så blir det lätt att sota ur skorstenen genom rörkrökens sotlucka.
 
Tackar så jättemycke för tipsen, då skall jag börja våga mig på att fixa hål :)
 
borra med med betongborr. satsa på lite kvalitet och en ca 14 mm diam. använd inte slagfunktion (behövs inte i tegel/mur). som sagt fyll upp den biten som blir tom med sand ellet tegel/leca. du behöver mura igen inne i pipan över det som du har fyllt med sand.
 
Passar på att ställa en relaterad fråga...

Jag ska under sommaren göra mer ell mindre precis samma sak i vårt hus, med murstock, byggt 1923.

Skillnaden är väl att vår murstock är igenmurad sedan tidigare men att det syns vart det förr varit två hål samt något som ser ut att kunnat vara uttag för ett spjäll (nr.2 på bilden).

Med tanke på att det är ett gammalt flerfamiljshus har det säkert stått en vedspis ell liknande här en gång i tiden..


I mitt fall undrar jag om inte det bästa alternativet är att förlänga rökröret och ta upp det övre hålet (nr.3) igen, om man nu kan göra så hur som helst.

Det skulle förmodligen bli bättre rent estetiskt också, då vi kunde få bort åtminstone ett av de tidigare så fula igenmurade hålen.


Hoppas någon förstår hur jag menat och har tid att ge något förslag/synpunkt på vad jag bör tänka på/får göra.

(Rökröret står bara lutat mot väggen just nu)
:)


//A. Clain
 
  • vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Clain: Jag skulle välja den kanalen som redan varit eldad i. Det är ingen garanti för att det blir godkänt vid en brandskyddskontroll. Men då vet du att kanalen i alla fall har fungerat. Sen kan det behöva renoveras men det är en annan sak. Hål nummer 3 ser ut att ha varit en gammal ventilationskanal.
Om du vill ha kaminen i hörnet så ansluter den till 3:an, det visar sig väl om det är tätt eller inte :)

Att mura in en stos i den höjden du har böjen är inga problem. Det tycker jag personligen skulle vara snyggast. Man bilar ett hål i rätt höjd i den kanalen du nu vill ha, och murar fast en stos som är 10mm större än rökröret, tätar med drevgarn så att rökröret kan expandera. Då spricker det inte för dig sen.
Mitt inlägg kanske blev rörigt men jag hoppas du förstod vad jag menade. :)
 
Ursäkta trådlyftet men jag har en fråga.
Vad ska man mura igen med?
 
Eldfast bruk är det bästa :)
 
  • Gilla
Turbin
  • Laddar…
Micke H skrev:
borra med med betongborr. satsa på lite kvalitet och en ca 14 mm diam. använd inte slagfunktion (behövs inte i tegel/mur). som sagt fyll upp den biten som blir tom med sand ellet tegel/leca. du behöver mura igen inne i pipan över det som du har fyllt med sand.
Vilken typ av borr är detta? Kan någon länka?
 
Hmmm! länken ligger nere, det kan gå att updatera den senare, länken jag skickade blev inte den som jag kopierade, det verkar vara något fel just nu, skall se om jag kan hitta en fungerande länk....
 
Pagno skrev:
[länk]

Det finns många borrar med bra kronor, detta är en som är okej, tänk på att det inte bara är att sätta borren i muren så är det klart!
Diskutera gärna med din sotare hur du har tänkt dig de olika momenten.
Mvh P-A
Nej det är verkligen inte bara att borra och köra, men bättre att borra än att börja montera ner murbruk o tegel, föreställer jag mig, särskilt som det redan, som i trådstarten, existerar ett hål, men för lågt.
Tack för länken. Avvaktar o hoppas sidan skärper sig.
 
Inser nu att jag helt missuppfattat.
Jag tänkte mig att det eventuellt fanns någon sådan här variant för borr i murbruk o liknande, och att jag missförstod 14 mm med som jag tänkte 14 cm. Ett vanligt sten/betongborr känner jag förstås redan till. Så kan det gå i hastigheten.
http://www.horseway.se/images/borr.jpg
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.