T
Hade ett besök från kinesiska robot gräsklippare tillverkare. De fick se hur tomter i Sverige ser ut och vad som krävs av en klippare för att klara smala partier, träd, slänter, hoppställningar, rabatter mitt på och på kanter av tomten.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
grymmeoffe och 1 till
  • Laddar…
Det är sällan trädgårdens utformning och hinder som sätter standarden. Snarare underlag och fuktighet. Som för några år sedan när jag hade en delegation från utlandet på besök: "är marken alltid lika mjuk här? Det fastnar ju gräs, jord och lera på hjulen. Det har vi aldrig sett"
 
T
Sant, men är det branta backar och smala passager kombinerad med träd och hoppställningar så gör inte det lättare för klipparen eller trådläggaren.
 
turu skrev:
Sant, men är det branta backar och smala passager kombinerad med träd och hoppställningar så gör inte det lättare för klipparen eller trådläggaren.
Det finns ju i Kina med, behövde de verkligen åka hela den vägen för att enbart kolla på din gräsmatta?

Inte för att vara allt för negativ, har jobbat en hel del i Kina så vet lite hur det funkar, lycka till!
 
T
Nej, det finns inte tomter i Kina som liknar våra. De fick se ca 15 tomter i Skövde, av olika modeller. Samtidigt som jag fick möjligheten att ställa frågor och lära mig om deras maskiner.
 
turu skrev:
Nej, det finns inte tomter i Kina som liknar våra. De fick se ca 15 tomter i Skövde, av olika modeller. Samtidigt som jag fick möjligheten att ställa frågor och lära mig om deras maskiner.
Det bor över 1 miljard människor i Kina och ingen har en trädgård som liknar din...

Vem ska köpa den gräsklipparen var det tänkt då?
 
Pumba skrev:
Vem ska köpa den gräsklipparen var det tänkt då?
TS får man anta. Annars måste ju gästerna åkt fel.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
TS får man anta. Annars måste ju gästerna åkt fel.
Måste vara en väldigt speciell gräsmatta om man måste flyga hit tillverkaren för att få till en maskin.

Hade ju varit intressant att få se en bild på vad det är som gör TS trädgård i Skövde så speciell.

Har varit mycket i Kina och sett en hel del olika modeller på trädgårdar.
 
T
Nu ville Supoman komma och se hur tomter i Sverige ser ut och prata om vilka problem deras maskiner eventuellt har. Jag tog emot de och vi pratade igenom förbättringar som önskas av oss inför deras ny modell.
Jag tycker att det visar otrolig samarbetsvilja och seriositet.
 
T
Jag har varit i Kina också och det finns ju givetvis gräsmattor där också, men Supoman ville se Skövdes gräsmattor och tomter. Jag har inget emot detta.
 
Är därför kinesiska företag tar över mer och mer. De lyssnar och lär sig fort. Fråga Volvo, Scania, atlas Copco om dom bara testar sina grejer i Sverige. Det finns ju vägar och berg att borra i här liksom, varför åka utomlands och kolla.
Sverige är även kännt för att vara early adopters globalt, samt har två bra och stora kvalitativa tillverkare, stiga och husqvarna i landet, därför är kineserna intresserade av vad vi gör.
 
T
Jo, jag jobbar själv på Volvo och har mängder med kinesiska kollegor och vänner. Självklart kineser och andra tillväxtländer vill lära sig mer och tar reda på saker hos oss.
De vill utveckla produkter och tjänster precis som vi, produkter som säljer och fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.